Gå til innhold

Ser etter kobber-rør mellom 6,2 til 7,2mm i Bergen

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det tilfeldigvis noen som kjenner til hvor jeg kan skaffe kobber-rør mellom 6,2 til 7,2mm I Bergen? fortrinnsvis ferdig glødet om mulig.

Jeg vet om et sted der jeg kan få fatt i 6,2mm (kvart-tommes), men jeg skulle helst hatt noe rundt 7mm. Grunnen er at på 7mm så sitter slangene mine som støpt slik at de står bomfast uten slangeklemmer. Det gjør de fosovidt på 6,2mm også, men ikke like fast, og jeg er ikke 100% trygg på dem da uten slangeklemmer.

Jeg skal nemmelig bruke disse rørene til å lage massevis av små kobberblokker til kjøliing av MOSFETs, video RAM osv. osv. Om jeg får fatt i rudnt 7mm så kan jeg lage en blokk utav bare en kobberblokk + litt rør, uten slangeklemmer, nippler eller noe, så det er liksom idèen bak det. Når materialene koster nesten ingenting, så blir det bare arbeidstiden det tar som blir stopper meg fra å vannkjøle så mange slike småting som jeg gidder. Det synes jeg høres ut som en god ting ~_^

Jeg fannt faktisk en liten bit av 7mm i min fars verksted. Desverre husket han ikek hvor han hadde fått det fra. Merk også at 7mm røret (til venstre) også har betydelig tynnere vegger, og det er jo også meget ønskelig for maks flow. 6,2mm kvarttoms røret er mye mer restriktivt. Jeg vet ikke... kanskje noen kan se utifra dette bildet hva dette egentlig er for noe? Jeg trodde først det kunen være bremserør, men ingen av verkstedene jeg var innom hade denne diameteren.

Jeg skulle ideelt sett hatt noe mer av akkurat det samme røret hvis jeg bare kunne finne det. 7mm røret er forresten ikke glødet.

post-4879-1149707562_thumb.jpg

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah.

7mm kobberrør er nok ikke så lett å få tak i, men du kan jo forhøre deg hos en rørlegger?

Om du kan strekke deg til 5/16" (8mm), så blir det litt enklere. Du har vel Clas Ohlsson i Bergen også?

Søk i så fall på artikkel nr. 49-65

Ellers så kan du jo snakke med en som installerer oljekaminer / parafinbrennere, de bruker ofte litt "sære" dimensjoner.

Btw; Nå var jeg rask, Stigma! ;)

Lenke til kommentar

Ikke så gale responstid nei Skrue hehe...

8mm vet jeg de har på clas ohlson. Det går med nød og neppe innpå om jeg bruker blodig vold, men røret blir helt screwed i prosessen. Hadde ikke turt å bruke det igjen for å si det sånn om jeg tok det av igjen (om det hadde kommet av i det hele tatt da). Redd for at det skal gå i stykker på en eller annen måte om jeg strekker røret så langt og lar det stå noen månedet liksom.

Det er et firma i Bergen som jeg ikke klarer å huske navnet på akkurat nå - som driver med diverse olje og trykk-greier. Skal sjekke i morgen om ikke de tilfeldigvis har noe sånt. Hvis ikke så skal jeg nok sikkert kunne klare meg med 6,2mm på en eller annen måte, men det blir lutt surt å nøye seg med andrevalget når jeg tross alt faktisk sitter med det perfekte røret for oppgaven i hånden =/

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvis du ser på bygningsplasser ol. så kan det hende du får deg noe gratis.

6262491[/snapback]

Hmm... vet ikke helt hva dette skulle ha å gjøre på en byggeplass. Disse rørene er vel alt fyr tynne til bruk for vannrør, og hva andre slags rør bruker du på en byggeplass?

Anyway så er det ikke prisen som er problemet. Kobberrør er generellt sett billig, og jeg trenger lite av det.

-Stigma

Lenke til kommentar

8mm vet jeg de har på clas ohlson. Det går med nød og neppe innpå om jeg bruker blodig vold, men røret blir helt screwed i prosessen. Hadde ikke turt å bruke det igjen for å si det sånn om jeg tok det av igjen (om det hadde kommet av i det hele tatt da). Redd for at det skal gå i stykker på en eller annen måte om jeg strekker røret så langt og lar det stå noen månedet liksom.

Jøssameg. Hva slags slange bruker du da, som er såå voldsom å montere? Selv en stiv og dårlig PVC-slange lar seg jo utvide såpass (ved oppvarming) at den neppe vil skade noe kobberrør?

Lenke til kommentar

Jøssameg. Hva slags slange bruker du da, som er såå voldsom å montere? Selv en stiv og dårlig PVC-slange lar seg jo utvide såpass (ved oppvarming) at den neppe vil skade noe kobberrør?

6264046[/snapback]

Nei, jeg mente heller at PVC slangen må utvides så voldsomt for å få den på 8mm at det den står i 100% spenn. Det er jeg ikke hlt komfortabel med. Hvis den slangen mister litt smidighet etter et år i bruk, så vil jo det kunne føre til at den sprekker eller noe. Kobber-rører blir det nok ingen skader på =)

innerdiameteren på slangen er vel ca 6mm. Da er 6,2mm noktil at den står bra og tett egentlig, men nor nærmere opp mot 7mm hadde vært ideelt, siden det hadde vært større knip på slagen, og jeg kunen sovet godt om natten i visshet om at det er null og niks sjans for lekasje nesten uansett hva trykk jeg sitter på systemet =)

Men kanskje mest av allt fordi 8mm blir grusomt upraktisk. Det blir som å bryte med en bjørn å få dem av og på kobber-rørene hehehe

Håper det gjorde det mer klart hva jeg mente =)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du må gjerne prøve å kødde med meg sablabra!

But U ain´t got the balls yet, -- young boy. :mrgreen:

6278771[/snapback]

Oh my god, det er jo fremdeles liv i gamlingen jo =P

Sablabra: Det der er ikke en liten bragd altså... bår du klarer det, så lurer jeg nesten på om jeg skal prøve meg igjen på de 8mm rørene. Altså de går jo innpå med litt makt, så om ikke dine Kuriyama rør sprekker så skal da faan meg ikke mine gjøre det heller når jeg tøyer dem mye mindre.

-Stigma

Lenke til kommentar

6278771[/snapback]

:green:

Sablabra: Det der er ikke en liten bragd altså

6279119[/snapback]

Jeg har hatt det slik en måned ca. så jeg håper det ikke sprekker :whistle:

Lenke til kommentar

6278771[/snapback]

Sablabra: Det der er ikke en liten bragd altså

6279119[/snapback]

Jeg har hatt det slik en måned ca. så jeg håper det ikke sprekker :whistle:

6279667[/snapback]

Sprekker det ikke de første par dagene, så er vel sjansene gode for at det holder i all evighet. Jeg har aldri tenkt på å mykne opp slangene mine før egentlig... hva annbefales? dyppe dem litt i nær-kokende vann?

-Stigma

Lenke til kommentar
Sprekker det ikke de første par dagene, så er vel sjansene gode for at det holder i all evighet. Jeg har aldri tenkt på å mykne opp slangene mine før egentlig... hva annbefales? dyppe dem litt i nær-kokende vann?

-Stigma

6281088[/snapback]

Njaaa, pvc-slanger mister vel noe av smidigheten etter hvert...

Jeg tok varmeste vannet i vasken bare, funker fint det. Evt. kan du også bruke en nebbtang eller lignende til å utvide med når den er varm :)

Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at det skulle bli noe stort problem.

Ikke alle slanger lar seg påvirke av varme, så det er ikke helt sikkert at tipset til sablabra vil funke.

Dette gjelder stort sett bare for PVC-slanger. Andre slangetyper, som silikon- og gummislanger vil ikke påvirkes av varme.

Men kuriyama-slange er vel en PVC-variant? Om du har slike stigma, så kan det jo være noe å hale.

Samtidig: Det skal ganske mye til for å få en PVC-slange til å sprekke. Har man først fått utvidet den til å passe over en nippel (om det ikke er snakk om ekstreme tilfelle da), så "setter" slangen seg etter den dimensjonen / nippelen den er montert på.

Lenke til kommentar

Testet den jeg... jeg har Kuriyama slanger ja. 1/4" indre diam (ca 6 mm eller noe). Vanligvis så går de noenlunde lett innpå 6,4mm rør, men det må fremdeles brukes en del kraft.

Etter å ha kokt slangen (kokte opp vann, tok det av platen og stakk nedia slangen), i et halvt minutt så var den akkurat osm en kokt sphagetti hehehe... ganske morsomt. Den gled innpå 6.4mm røret utne noen å bruke noe kraft i det hele tatt. 7mm røret også gikk den rett på utne å mukke (mye enklere enn 6.4mm utne oppvarming).

Ingen misfarging eller endring i slangen av varmebehandlingen osm jeg kan se. Den var også tilbake til normal "seighet" når den ble kjølt ned igjen.

utifra dette så tror jeg 8mm røret vil gå bra. Nå må jeg bare ta en tur til Clas Ohlson og kjøpe meg en kveil. Skal si ifra om alt gikk bra etter jeg har prøv om 1-3 dager.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...