Gå til innhold

Gratis bærbar på VGS i Troms

Zappza

Anbefalte innlegg

Det at man må kjøpe maskinen selv noen steder har nok med å gjøre at mange ikke behandler skolen sitt utstyr noe pent. Hvis man kjøper en bærbar PC til 6-8000 kroner vil nok de fleste passe godt på den. Men når skolen krever at alle skal bruke (bærbar) PC burde de sørge for at elevene får bøkene i PDF-format, så slipper de å dra på en haug med bøker pluss en bærbar PC, når de egentlig hadde klart seg fint med bare PCen. Også er det alltid noen som "nekter" å bruke PC fordi "det er så vanskelig" og "det går så tregt". Det er naturligvis viktig at de har en maskin med rask prosessor og mye minne, for da skriver de jo mye fortere. Og jeg slutter aldri å bli imponert over de som skriver en kladd på papir først, også skriver det inn på PCen, i stedet for å bare skrive på PCen med en gang og så redigere det til de får noe som kan leveres inn. Kan det være så vanskelig å skjønne at man bare skal trykke på den tasten med den bokstaven man vil skrive? Også må det jo bli en forferdelig jobb for de dataansvarlige, når elevene kommer rennende med maskiner som "er helt herpa, lissom". Så hvis dette skal fungere godt er det ingen tvil om at de må satse mye mer på opplæring i bruk av PC. Det skal bli spennende å se.

6302373[/snapback]

De burde vel være Linux eller Macbaserte da. For å slippe av dritten som kommer til å komme inn ved at elevene installerer msn, spill etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at man må kjøpe maskinen selv noen steder har nok med å gjøre at mange ikke behandler skolen sitt utstyr noe pent. Hvis man kjøper en bærbar PC til 6-8000 kroner vil nok de fleste passe godt på den. Men når skolen krever at alle skal bruke (bærbar) PC burde de sørge for at elevene får bøkene i PDF-format, så slipper de å dra på en haug med bøker pluss en bærbar PC, når de egentlig hadde klart seg fint med bare PCen. Også er det alltid noen som "nekter" å bruke PC fordi "det er så vanskelig" og "det går så tregt". Det er naturligvis viktig at de har en maskin med rask prosessor og mye minne, for da skriver de jo mye fortere. Og jeg slutter aldri å bli imponert over de som skriver en kladd på papir først, også skriver det inn på PCen, i stedet for å bare skrive på PCen med en gang og så redigere det til de får noe som kan leveres inn. Kan det være så vanskelig å skjønne at man bare skal trykke på den tasten med den bokstaven man vil skrive? Også må det jo bli en forferdelig jobb for de dataansvarlige, når elevene kommer rennende med maskiner som "er helt herpa, lissom". Så hvis dette skal fungere godt er det ingen tvil om at de må satse mye mer på opplæring i bruk av PC. Det skal bli spennende å se.

6302373[/snapback]

Har bare møtt 5-6 personer som er så dumme i huet. Men det er garantert mange som kommer til å få problemer. Jeg tror at det blir same som med bøker, at hvis man ødelegger må man kjøpe ny. Greit det, siden jeg kan en del med data.

Håper bare jeg får en som kan klare photoshop :p

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å få, var nettop på landkoferanse der vi tok opp dette.

Noen fylkeskommune Troms og Nord-Trøndelag har satt seg som mål å gi bærbar pc til alle elevene som kommer under den NYE reformen.

Det er ikke snakk om å få hele pcen, du må selvsagt betale litt selv.

Det jobbes med betalings løsninger.

Lenke til kommentar

Hvis en skole har det som obligatorsik, da burde de bærbare pcn bli delt ut, men jeg ser liten vits p å ha bærbare som obligatorisk, det meste en trenger er vel at alle har en Kalkulator til matte MX, og at det er en anstendig datalab på skolen hvis elvene treger å søke seg frem til informasjon

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å få, var nettop på landkoferanse der vi tok opp dette.

Noen fylkeskommune Troms og Nord-Trøndelag har satt seg som mål å gi bærbar pc til alle elevene som kommer under den NYE reformen.

6313207[/snapback]

Nye reformen? Den som trer i kraft i år?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...