Zappza Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hei! Jeg skulle kjøpe meg bærbar til VGS nå, men så sa pappa at man fikk gratis bærbar hos fylkeskommunen under utdanningen. Søkte litt på nettet etter dette og fant denne artikelen. Lurer bare på om de blir gratis for oss, eller om vi må betale leie for de? PC til alle elever i videregående skole 15.02.2006 Fra skoleåret 2006/2007 innføres det obligatorisk bærbar PC for elever på videregående trinn 1 (vg1)i de videregående skoler i Troms. http://www.troms-f.kommune.no/default.aspx?subcat=5&art=2673 Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Publisert av Maarit MarkussenOppdatert av Maarit Markussen 15. februar 2006 13:34 Fylkestinget påpekte at innføringen av obligatorisk PC ikke skal medføre at elevene skal pålegges større utgifter til skolemateriell og utstyr enn de har fra før. Under behandlingen av saken i fylkestinget ble det understeket hvor viktig det er at alle elevene som går ut av den videregående skole i Troms skal ha kunnskaper som gjør dem rustet til den digitale hverdagen som møter dem i samfunnet. Vedtaket innebærer at alle elever som starter i den videregående skole i Troms til høsten, vil få egne PCer som vil følge eleven så lenge han/hun er en del av den videregående opplæringen i Troms. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 I Nordreisa kommer alle GK-elevene neste år til å få bærbar pc. Synd jeg er GK-elev iår Lenke til kommentar
meron Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Kommer til få? Jeg er GK elev i år, og her (Volda) måtte vi alle kjøpe bærbar PC. Endret 9. juni 2006 av meron Lenke til kommentar
Foxyboy Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Her får vi pc, og når vi går ut av skolen så kan du velge om du vil kjøpe den eller ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kommer til få? Jeg er GK elev i år, og her (Volda) måtte vi alle kjøpe bærbar PC. 6276065[/snapback] Hvordan klarte de å tvinge dere til det? Det skal ikke gå an... Lenke til kommentar
meron Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Rektor skreiv eitt brev, på ca. 2 sider om kvifor vi måtte kjøpe oss eigen PC. Skulen hadde eit tilbod om å leige i tillegg. Dersom skular rundt om i landet, nå gir / låner ut laptop til elevane, så skal det jommen bli styr her ! Nokon som kan bekrefte (100% sikkert) at elevane på desse skulane ikkje treng å betale noko for gildet? Endret 10. juni 2006 av meron Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg begynner på videregående til høsten. Media & kommunikasjon på breivika (tromsø). kommer jeg da til å få gratis pc, (eller leie billig). hadde vært mye lettere, enn masse dritbøker (utdaterte osv) Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg begynner på videregående til høsten. Media & kommunikasjon på breivika (tromsø). kommer jeg da til å få gratis pc, (eller leie billig). hadde vært mye lettere, enn masse dritbøker (utdaterte osv) 6281639[/snapback] I følge fylkeskommunen så skal du det ja. De sier nå det i allefall vet ikke hvordan det blir i praksis Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 takk for svar. Blir vel en del lettere når jeg begynner, hvis jeg har pc, i stedet for gamle bøker. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Når det gjelder tråstarter så står det flere ganger i den aktuelle teksten om dere får eller må kjøpe maskiner.. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Når det gjelder tråstarter så står det flere ganger i den aktuelle teksten om dere får eller må kjøpe maskiner.. 6288667[/snapback] Joda, men tvilte bare litt på det ettersom det ble lovet i fjor også og de klarte ikke å oppfylle det løftet Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ja, dere må visstnok betale et par hundre i måneden. Syns ikke det var et spesielt gunstig tilbud, så sånn sett er jeg fornøyd med å gå gk nå. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Det var visst 100,- måneden. Er jo billigere enn å kjøpe ja, men nå spørs det jo hvor gode de er... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg kan forestille meg at kommunen med vilje kjøper inn PC-er som er så kjipe som mulig selv om de har råd til dyrere, for å begrense gleden. Skole skal jo ikke være gøy. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg kan forestille meg at kommunen med vilje kjøper inn PC-er som er så kjipe som mulig selv om de har råd til dyrere, for å begrense gleden. Skole skal jo ikke være gøy. 6297073[/snapback] Nettopp... Tror nok jeg blir å kjøpe bærbar selv Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg kan forestille meg at kommunen med vilje kjøper inn PC-er som er så kjipe som mulig selv om de har råd til dyrere, for å begrense gleden. Skole skal jo ikke være gøy. 6297073[/snapback] Hvis jeg først skulle kjøpt meg en bærbar, ville jeg slått til med noe ordentlig, siden det ikke er sånn man oppgraderer så lett. Lenke til kommentar
atLind Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 På Sjøvegan VGS (Troms) får hver elev (ihvertfall på allmenfag) tildelt en bærbar PC de kan bruke på skolen, disse er ikke i utgangspunktet ment å kunen tas hjem men det er mulig ved avtale. Slik har det faktisk vært siden jeg gikk i 2. klasse i 2003/2004. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 De som begynner på videregående til høsten får mange fordeler. Både bærbar pc og i tillegg slipper de eksamen. Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) er det noen plass man kan skrive seg opp eller? Får man vite det når man starter eller? edit: har ikke så mye peiling på vg1. vg2 gk1 osv. Men er det sånn her: 1.året = Gk1 2.året = Vg1 3.året = Vg2 ?? eller er det bare vg1 vg2 og vg3? For jeg lurer på når jeg får pc, hvis jeg får. edit 2: Noen som har spec's på de? Endret 13. juni 2006 av _Evolution_ Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det at man må kjøpe maskinen selv noen steder har nok med å gjøre at mange ikke behandler skolen sitt utstyr noe pent. Hvis man kjøper en bærbar PC til 6-8000 kroner vil nok de fleste passe godt på den. Men når skolen krever at alle skal bruke (bærbar) PC burde de sørge for at elevene får bøkene i PDF-format, så slipper de å dra på en haug med bøker pluss en bærbar PC, når de egentlig hadde klart seg fint med bare PCen. Også er det alltid noen som "nekter" å bruke PC fordi "det er så vanskelig" og "det går så tregt". Det er naturligvis viktig at de har en maskin med rask prosessor og mye minne, for da skriver de jo mye fortere. Og jeg slutter aldri å bli imponert over de som skriver en kladd på papir først, også skriver det inn på PCen, i stedet for å bare skrive på PCen med en gang og så redigere det til de får noe som kan leveres inn. Kan det være så vanskelig å skjønne at man bare skal trykke på den tasten med den bokstaven man vil skrive? Også må det jo bli en forferdelig jobb for de dataansvarlige, når elevene kommer rennende med maskiner som "er helt herpa, lissom". Så hvis dette skal fungere godt er det ingen tvil om at de må satse mye mer på opplæring i bruk av PC. Det skal bli spennende å se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå