Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Har et MSI K8N Neo platinum edition socket 754 hovedkort. Det står at system- tempen min ligger på rundt 40-49 grader. Altså det varierer. Når tempen først har kommet opp på rundt 49 grader så tar det enormt lang tid før den så smått begynner å gå SAKTE grad for grad nedover. Med en gang jeg begynner å spille flyr tempen opp igjen. Det jeg lurer på er: Er "system temp" det samme som tempen på "northbridgen"? Jeg har nettop skiftet til en blå zalman kjøler så tempen burde ikke være så høy. Den var jo lavere før! Hva kan være galt og hvor høyt kan systemtempen strekke seg før det er skadelig for mitt kjære hovedkort? PS: Ja, jeg har vært nøye med rensing av chipsett og kjøleribbe. Det er til og med et lag med Arctic silver 5 mellom så jeg skjønner ikke hva som er galt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Dårlig generell kjøling i kabinettet? Dvs. flow fra foran og bakover..... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 49c for varmt? Nå får du ta deg sammen . Du kan jo også kjenne på kjøleren om den er varm... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 49c for varmt? Nå får du ta deg sammen . Du kan jo også kjenne på kjøleren om den er varm... 6262390[/snapback] Jeg kjenner på kjøleren at den er meget varm. Sikkert rundt 49 grader. Dette er ikke for varmt sier du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Dårlig generell kjøling i kabinettet? Dvs. flow fra foran og bakover..... 6262386[/snapback] Jeg skiftet nettopp til noen MIST vifter. Kanskje dette har skylden. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 49c for varmt? Nå får du ta deg sammen . Du kan jo også kjenne på kjøleren om den er varm... 6262390[/snapback] Jeg kjenner på kjøleren at den er meget varm. Sikkert rundt 49 grader. Dette er ikke for varmt sier du? 6265818[/snapback] 49c er ikke for varmt nei, men sensorer på hovedkort skal man normalt sett ta med en stor klype salt(gjelder cpu også!) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 49c for varmt? Nå får du ta deg sammen . Du kan jo også kjenne på kjøleren om den er varm... 6262390[/snapback] Jeg kjenner på kjøleren at den er meget varm. Sikkert rundt 49 grader. Dette er ikke for varmt sier du? 6265818[/snapback] 49c er ikke for varmt nei, men sensorer på hovedkort skal man normalt sett ta med en stor klype salt(gjelder cpu også!) 6266959[/snapback] OK. Jeg satt inn en 120mm vifte inn i kabinettet bare for gøy for å se. Tempen på northbridge sank umiddelbart til rundt 35 grader. Men dette er ikke en endelig løsning, fordi vifta jeg satt inn bråker litt. Da får jeg bare leve med tempen. CPU tempen er det i hvertfall ikke noe galt med. 35-36 grader idle. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 En passiv kjøler er avhengig av litt god generell kjøling i kabinett i motsetning til en vifte som har det selv (avhenger av NB sefølgelig) Men så lenge den ikke overstiger 50 grader så burde det gå fint. Vil tippe maskinen blir ustabil ved temp ca rundt 55-60 grader og begynner å dø over 60 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 En passiv kjøler er avhengig av litt god generell kjøling i kabinett i motsetning til en vifte som har det selv (avhenger av NB sefølgelig) Men så lenge den ikke overstiger 50 grader så burde det gå fint. Vil tippe maskinen blir ustabil ved temp ca rundt 55-60 grader og begynner å dø over 60 6268900[/snapback] Dø over 60c? Det tror jeg ikke du . Tåler nok høyere enn det, men det kan gjerne være 10-15c varmere enn oppgitt etter alt jeg vet. Det grønne på baksiden av cpuen min har faktisk smeltet litt, men den fungerer like bra fortsatt(klokker også minst like bra). Kan tenke meg at den må ha vært veldig varm før det skjer! :!: Uansett, poenget mitt er at det tåler nok mye mer enn 60c før det tar permament skade, forutsatt at sensoren er korrekt Lenke til kommentar
Zimmen Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Hadde MSI K8N neo platinum tidelegare eg og, og den tempratursensoren på den bør du ta med ein spade salt! Hadde med fyrste biosen ca 80 C ved oppstart, og etter biosoppdatering fekk eg temperaturer under rumtemperatur... Dette var CPU temp Men det virker jo eigentleg som om temperaturane dine kan stemme da, men tenkte det kanskje kunne vere nyttig info likevell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Takk for nyttige svar! Hvis det kniper setter jeg bare inn en vifte. Tror jeg har en liten zalman-sak som kan styre vifter her et sted... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Egentlig er det ingen vits i å sjekke temp. Opplever du derimot ustabiliteter så kan du gjøre det for å sjekke om temp er unormalt høy. Om det nå viser seg at hk bare dør plutselig uten at du har merket noe så er det jo bare å rma det - sannsynligvis hadde denne feilen oppstått uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Egentlig er det ingen vits i å sjekke temp. Opplever du derimot ustabiliteter så kan du gjøre det for å sjekke om temp er unormalt høy. Om det nå viser seg at hk bare dør plutselig uten at du har merket noe så er det jo bare å rma det - sannsynligvis hadde denne feilen oppstått uansett. 6269852[/snapback] Hvis det hadde dødd plutselig hadde jeg ikke blitt lei meg på noen som helst måte. Da hadde jeg hatt en god grunn til å kjøpe ny PC (AM2 ) for noen av konf.-penga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå