Gullstad Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg er ganske ny når det er inne linux, har bare kommet over den mest basiske, som bash programering med if/fi og slikt tull. Driver og leser en bok om linux "Boken om Linux", og den hjelper meg godt på vei. Det er flere ting jeg stusser på, men det får vel komme seg. Grunnen til jeg postet denne posten var vell ikke for å få hjelp, men og lage en grunnleggene tråd om div. komandoer som kan være (veldig) nyttige med tiden. Så om alle dere som har litt peiling kunne lagt til noen kommandoer, evt en liten forhåndsvisning fra en av dere egene program. Det er alltid fint å ha noe å sammenligne med, og noe ny lærdom som kan hjelpe meg, og andre, over det steget fra windows til linux. - Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kunne kanskje vært nyttig med en sånn tråd ja. Selv kan jeg ikke så masse, men bruker denne: sudo apt-get install <program> men finnes det noen søkemetode så jeg kan søke på pakker som inneholder søkeordet? hvis jeg ikke er helt sikker på pakkenavnet. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 http://www.ss64.com/bash/ Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Kunne kanskje vært nyttig med en sånn tråd ja. Selv kan jeg ikke så masse, men bruker denne: sudo apt-get install <program> men finnes det noen søkemetode så jeg kan søke på pakker som inneholder søkeordet? hvis jeg ikke er helt sikker på pakkenavnet. 6266394[/snapback] sudo apt-cache search <søkeord> EDIT: Tror ikke du trenger sudo foran for å søke. Endret 8. juni 2006 av JonJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå