Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Salg av hobbyting på privat server

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått spørsmål fra dama om jeg kunne lage en hjemmeside til henne der hun skulle selge ting hun har laget på hobbybasis. Blir ikke noe stort salg. Saken er at jeg tenkte å legge hjemmesidene på min egen server oppkoblet med Bluecom ADSL privat. Er dette greit, eller er det noe Bluecom vil reagere på?

Finnes det eventuelt noe gratis/billig alternativ?

Har sendt mail til Bluecom om saken, men av erfaring så svarer de ikke på mail for tiden. Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste dette, så jeg postet det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Rolv Sverre  :)

Du kan se litt på denne. Tror dette er hva du er ute etter.

6262269[/snapback]

Nei takk, Mamut holder jeg meg langt unna. Styrer unna sånne ferdig systemer, er bedre å lage fra bunnen av. Ferdig løsninger er ofte vanskelige å tilpasse og vanskelig å få fine. Skal ikke bare være salg på den siden, skal være andre ting også.

Sees på jobb i morgen! :!:

Lenke til kommentar

Du har Start.no som har eget hjemmeside plass på 30mb og med en filoverføring på max 500mb om dagen.

Samt har du home.no med 10mb (husker ikke hvor mye trafikk)

Disse er gratis :)

ellers fins det litt gratis rundt omkring...

men viss det ikke er snakk om store trafikken kan man godt bruke sin egen server på det :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om du kunne tenkt deg noe sånn som dette isteden for å sette opp en egen server: Cliche

Vist du vil ha server så er jo Clarkconnect et alternativ jeg har testet ut. Funket greit det, registrerte meg, lastet ned programvare, tasta inn litt opplysninger i et linux grensesnitt så tut å kjør.

Endret av D-Fender
Lenke til kommentar
Hva med Joomla med Virtuemart.

Begge er gratis, alt du trenger er en webplass med php og sql. Enkelt å sette opp sammen med ClarkConnect

6266100[/snapback]

Tror noen av dere har missforstått. Er ikke ute etter systemer eller servere for å publisere det, jeg bygger opp systemet selv, enten med ren html eller med php+mysql. Problemet er at jeg trenger et sted å lagre det. Vil gjerne bruke min egen server, men må vite om Bluecom tillater det.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, så er det ikke lov og hoste kommersielle websider på privat abb, og heller ikke selge. Rape me if im wrong. :)

6266720[/snapback]

Og i fare for å gjenta meg selv...

Hvis den ikke skal brukes til storindustri, men bare litt enkel webshop hjemme, så tror jeg ikke de blir å bry seg. Det står vel i avtalen at komersiel bruk ikke er lov, men det er lov å ha egen webserver som man kan hoste sin egen webside på. Om det så legges på en liten webshop kan sikkert ikke skade...

Lenke til kommentar

Hvis den ikke skal brukes til storindustri, men bare litt enkel webshop hjemme, så tror jeg ikke de blir å bry seg. Det står vel i avtalen at komersiel bruk ikke er lov, men det er lov å ha egen webserver som man kan hoste sin egen webside på. Om det så legges på en liten webshop kan sikkert ikke skade...

Samme om dem bryr seg eller ikke. Salg av tjenester/varer er kommersielt. Derfor ulovlig.

Endret av melsom
Lenke til kommentar

Ser folk drar ei linje mellom liten hobbyvirksomheit og storindustri.

Ja det er forskjell, men slik vilkåra er nok for bluecom (og andre ISPer) så er kommersiell (inntektsgivende) servervirksomheit ikkje tillatt.

2.5 Kommersiell virksomhet på private abonnement

Det er ikke tillatt å bruke privatlinjer til kommersielle formål, eksempelvis servere og annen virksomhet på linjen som er av kommersiell art.

Spørsmålet er om dette blir så lite at det ikkje er noko som ein kan kalle kommersielt, under her kjem også måten dette blir fakturert på inn.

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil. Jeg har ikke direkte-erfaring med Bluecom, men kona har hjemmeside på Start. Der la hun ut en del informasjon om et søm-prosjekt hun hadde på en søm- og designskole, og informasjonen inneholdt en del søm-mål, mao. en god del tall.

Start har tydeligvis en automatisk scan av sidene, for hun fikk epost om at hennes sider inneholdt noe som var mistenkt å være priser for salg, og at dette var ulovlig å ha på Start sine sider.

Det holdt å sende dem en epost om at det ikke var noen kommersiell virksomhet, men det viser at de også tar de som har en enkel liten hjemmeside.

Lenke til kommentar

Fikk i dag svar fra Bluecom (!!) og de svarer følgende:

Hei

Det skulle ikke by på særlig problemer det nei. Bare viktig og huske på at dersom det skulle ta av, bør man vurdere en bedriftslinje, da man I utgangspunktet ikke skal drive med komersiell virksomhet på en privat linje.

Husk også at det ikke er like gode rettetider på privat linjer som på bedriftslinjer, at det derfor kan ta lenger tid å rette en feil på din linje, som da er en privat linje.

Lykke til.

Så da burde ikke det være noe problem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...