TSP Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Tidligere i år søkte jeg på "Røyken/Hurum og Fyresdal videregående steinerskoler" og nå har jeg fått svar om at jeg har kommet inn på linjen jeg søkte på i deres avdeling på Røyken, nemlig Media og Kommunikasjon. Der sto det som sagt at jeg var kommet inn, men at jeg foreløpig må avvente det hele da skolen enda ikke har fått noen godkjennelse på de nye studieprogrammenede deres fra utdanningsdirektoratet. Denne skolen søkte jeg meg til på egenhånd. Dette for å få større sjanse for å komme inn på en skole på den linjen jeg vil, nemlig MK. Men så var det store spørsmålet da: Steinerskolene har jo et helt annet type undervisningsopplegg enn vanlige offentlige skoler. Vil jeg stille med en mindre sjanse for å komme inn på høyskoler senere enn folk som går på vanlige offentlige skoler? Vil det være et dumt valg av meg å gå på steinerskolen? Og er det eventuelt noen andre store ulemper ved å gå der? Endret 7. juni 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
dvn Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Steinerskolen har vel ganske spesielle læreprinsipper, så du burde være veldig sikker på hva du går til. Det valget du skal ta nå er såpass viktig at jeg ville heller snakket med en rådgiver på skolen din eller en annen som har kunnskap om dette. For å få et godt svar på det du spør etter her ville jeg i hvert fall søkt informasjon andre steder enn bare her på HW! Kanskje ikke et svar på det du spurte om men.. Lykke til i hvert fall! Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg gikk på Steinerskolen hele barneskolen, og byttet raskt da ungdomsskolen begynte. Selv vurderte jeg litt å fortsette der til ungdomsskolen pga venner som skulle fortsette, men hadde nok aldri giddet å ta vgs der. Det opplegget de kjører der egner seg vel mest for folk som er glad i teater, kunst og drama. Er ikke helt sikker på hvordan det ligger an med høyskoler, men tror ikke det burde være store problemer med å komme inn der. Problemet er at de, såvidt jeg vet, ikke bruker karakterer ved vurdering, men såkalt lærervurdering gjennom hele året. Du får tilbakemeldinger i form av tekst på prøver osv. Og undervisningsopplegget er helt fucka etter min mening. Kan ikke si at jeg har lært så veldig mye i løpet av de 6-7 årene jeg gikk der:p. Det kommer helt klart an på person til person om man liker seg der, men for de ønsker å ta utdanning innenfor realfag/jus eller andre "tunge" fag, vil jeg nok ikke anbefale å ta vgs der. Derimot vet jeg om en del som har klart seg fint der og kommet inn på høyskoler. Så jeg ville nok anbefalt deg å ta en prat med rådgiver som kan hjelpe deg med å finne ut av dette, eventuelt en rådgiver på din aktuelle steinerskole Lenke til kommentar
TSP Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Bare slik at alle er klar over det går jeg ikke på steinerskole nå. Kan jo alltids prøve å ta en prat med rådgiver ja, men samtidig kan det faktisk være til stor hjelp og høre blant folk her på diskusjon.no da kanskje en del av dere faktisk kan ha vært borti steinerskoler som DigitaL BlasteR har vært. Så jeg ønsker i grunnen flere tips fra brukere som har vært borti dette med steinerskoler og spesiellt videregående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå