Gå til innhold

Kompliserte elektriske installasjoner...

Anbefalte innlegg

Har seriøst vannkjøleprosjekt på gang.

Siden jeg er skeptisk til oppbrente prossesorer, og andre "nedsmeltinger" så kommer jeg til og montere en "flow switch" som kutter strømmen til hele PC-en automatisk når og hvis vannstrømmen i slangene går under 4,5 liter i minuttet.

Denne flow brytern har jeg allerede funnet fram til. Problemet er hvordan jeg samtidig som jeg slår av PC på vanlig måte, også kutter strømmen til pumpen, som jeg da ikke ønsker skal gå unødvendig.(sluker strøm)

Vel, akkurat det er "enkelt", det er bare og koble til et rele, så starter og stopper den samtidig med PC-en...men vent nå litt...

Men hvordan i helvete kan jeg få pumpen til og starte, når hovedstrømmen automatisk er kuttet til PC-en?

Mao, pumpen må starte først -og få opp vannstrømmen for at PC-en skal få strøm. Get it?

Enten det, ellers så må jeg veive den i gang :wink:

Ønsket var altså og få alt på en bryter.

Noen enkle løsninger her? (Har selv etpar, men det blir mye ledningvas, så nå spiller jeg ballen over til noen med god fantasi! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2001-12-09 17:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste og beste er å legge inn en forsinkelse.

Til det må du bruke en kondensator. Den kobles over flow kontrolleren. Du må koble en spole i serie med kondensatoren, ellers vil flow kontrolleren ryke.

Du bør også benytte et rele på pumpen, for ellers vil kondensatoren bli alt for stor. (Type bilstereo knodensator).

Størrelsen på kondensatoren er

t(sek)/R(Motstand spole på rele)

Eks: 1,5 sekund/200 Ohm= 7500 micro farad.

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner.

Altså hvis forsinkelsen på flow kontroll er der, så vil det ta evt 1 sek etter vannstrømmen slutter, for strømmen kutter? Og det er jo greit.

Men for ikke jeg et problem når jeg skal fyre opp dette? Da er jo PC-en død, grunnet den mye omtalte flow kontroll...

Jeg har evt en annen løsning på trappene:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...5886&forum=25&6

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-09 19:39, Journeyer skrev:

Hvor fikk du tak i flow switchen? ELFA? Har pløyd gjennom katalogen deres noen ganger men kan ikke si jeg har funnet noe slikt.

Nope, http://www.rs-components.no/

Søk på "flow switch" (Den jeg hadde tenkt på har ordernummer 256-562)

De har forøvrig masse annet snacks der! Bestill gjerne gratis katalog på CD-rom.

Men vær obs på at noen små-artikkler må kjøpes i større kvantum, da står det f-eks "price each 5-10"

Og at ting som levere på ruller, slanger og ledninger, ikke kappes!

Lenke til kommentar

hva med å bruke en vifte-jumper på hovedkortet som styrestrøm til releet? de gir jo ut strøm med en gang maskinen blir starta, om hvis du har hele vannsystemet fullt av vann og ikke noe luft, vil jo vannet begynne å bevege seg med en gang pumpen starter, uansett hvor lang vannsløyfa er...

i allefall i teorien:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...