Gå til innhold

Nytt Socket A HK - hvilket skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Etter å ha bestilt en haug med deler til en ny dual-core maskin, så kom sjokkbeskjeden: fattern vil kjøpe HKet, RAMen og CPUen til min nåværende Socket A-maskin (han trenger et HK med 2 floppydisk-kontrollere eller noe sånt. Hihi. Stakkars mann.). En billig reservePC har jeg lyst til å ha, så jeg må kjøpe noen nye deler. Men xp1900+ (som jeg har nå) - nei takk, går for en Barton 3200+ eller 3000+ :cool: Har gjort litt research, og de to beste kortene jeg fant var ABIT NF7-S rev. 2.0 og DFI LanParty NFII Ultra (B-versjonen, regner jeg med er den beste). Regner med at doningen vil bli brukt til gaming. Klokkes skal den også, så har lyst til å ha en bra kjøler. Tt Extreme Volcano 12 ser ålreit ut, men den tar fryktelig med plass. Strømforbruket her er vesentlig, siden jeg helst vil beholde min nåværende 350W PSU. ABIT-en matcher det akkurat, men åssen er det med DFI-en?

 

Altså... Jeg trenger noen synspunkter på hvilket av disse kortene som er best. Viktige kriterier for meg er da:

 

1) Plass til kjøler (har et svart Chieftec miditower, btw)

2) Gode overklokkingsegenskaper

3) Strømforbruk

4) Ytelse (uvesentlig med SMÅ forskjeller).

 

Har lyst på et 6800 evt 6600-agpkort til grafikken (6800 trekker for mye strøm, tipper jeg), hvis noen av de to dekker over viktige kontakter på et av de to HKene hadde det vært fint å få oppklart det nå.

 

Hvis det er noen store forskjeller i ting du kan plugge inn i de forskjellige kortene hadde det vært flott hvis noen kunne gått litt i dybden her for meg ;-)

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En billig reservePC har jeg lyst til å ha,

Du nevner ABIT NG7-S rev. 2.0 men mener vel NF7-S v2.0 ? (kortet du oppga finnes ikke) - det er ikke mange SocketA-kort i butikkhyllene lenger. Derfor jeg lurer litt på om du oppgir nettopp disse to korta ut fra tester og ønsker, eller har du de "på handa"?

 

Uansett, av de to korta ville jeg nok valgt DFI fordi det tar 4 sata-disker og har bedre LAN. Sånn umiddelbart likte jeg ikke plasseringen av socket, mtp. plass til stor kjøler.

 

Hvis 2 sata-disker er nok så vil jeg også anbefale MSI K7N2 Delta2 Platinum Det overklokket meget bra, har mye utstyr og imponerte med stabilitet og null problemer.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
En billig reservePC har jeg lyst til å ha,

Du nevner ABIT NG7-S rev. 2.0 men mener vel NF7-S v2.0 ? (kortet du oppga finnes ikke) - det er ikke mange SocketA-kort i butikkhyllene lenger. Derfor jeg lurer litt på om du oppgir nettopp disse to korta ut fra tester og ønsker, eller har du de "på handa"?

 

Uansett, av de to korta ville jeg nok valgt DFI fordi det tar 4 sata-disker og har bedre LAN. Sånn umiddelbart likte jeg ikke plasseringen av socket, mtp. plass til stor kjøler.

 

Hvis 2 sata-disker er nok så vil jeg også anbefale MSI K7N2 Delta2 Platinum Det overklokket meget bra, har mye utstyr og imponerte med stabilitet og null problemer.

6265230[/snapback]

 

SKal ha den MSI-en i bakhodet ;-) Et poeng her er at det skal være BILLIG, la fort merke til at DFI-en koster en del mer enn ABIT-en på ebay. Skal sjekke noen tester på det MSI-kortet, og ta en titt på ebay, så får vi se. Må få lønning først uansett, og med mulig streik i Postbanken kan det fort gå noen dager før jeg får de penga...

Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket ebay for priser på disse HK-ene, og sammenlignet litt her: CPU charts

 

... har jeg kommet fram til at det lureste nå vil være å kjøpe en bra Northwood, da den er et par hakk bedre enn Barton, og i tillegg er en god del billigere på ebay (en brukt Barton 3200+ koster fort 6-700 spenn :cry::nei: ). Derimot kan en 3 GHz Northwood fåes for ca. halvparten, skulle jeg tro (har ikke fulgt med på de prisene, så kan ikke si helt sikekrt hva de fleste går på). Dessuten fins det 478-HK med PCI-ex. Hehe. Dæven. :dribble: Blir bra fres i denne, hvertfall for en reservePC.

Lenke til kommentar

Hvis man tenker gaming og klokking idag finnes det vel ikke en dårligere investering enn å bygge seg en mer eller mindre ny Socket A-maskin. Dårligere pengebruk skal du lete lenge etter. Dette er da dersom du i det hele tatt får tak i nok deler. Prosessorer er generelt no-go, og hovedkort er det minimalt igjen av på markedet.

 

Som Dragavon sier, vil et Socket AM2-system med den rimeligste Sempron-prosessoren, og et rimelig hovedkort være mye lurere, både for hva du får igjen for penga, og for oppgraderinger fremover.

Lenke til kommentar
Hvorfor iallverden skal du ha socket A? Du får de billigste AM2 prosessorene til 495kr på Komplett, hovedkort koster rundt 700-800.....

6310122[/snapback]

 

Skal jeg ha AM2 må jeg ha nytt ram også. Har 512 MB DDR 3200 fra før som jeg ikke bruker i denne maskina. Dessuten er det bare snakk om en reservemaskin. Et annet poeng er vel at en Sempron 2800+ til 495 neppe er bedre enn en Athlon XP 3000+, evt 3200+. Fant et DFI Lanparty NFII Ultra til 109 dollar et sted, og de går for 90-100 dollar på ebay (de få som selges), noe som er relativt nært de 78-800 du snakker om. FOrskjellen er at DFI-kortet er creme de la creme for Athlon, mens 700-kroners-kortet er low-end. Gidder ikke bruke mer enn 1500 spenn, kanskje 2000 på dette, det inkluderer da RAM, HK og CPU. Low-end AM2-kompatible produkter går som sagt for mer enn (brukte) Athlon-kompatible greier, mens de yter mindre. Men never mind, går for Intel jeg nå ;-)

Lenke til kommentar

Selv med rammen vil jeg be deg sterkt vurdere å IKKE kjøpe socket a. Dette er jo snart utdatert for godt!! Du skal ikke opp mye i pris for de rambrikkene du nevner.

 

De am2 cpuene er utrolig mye bedre enn det drittet (unnskyld språkbruken) du planlegger å kjøpe.

Lenke til kommentar
Hvis man tenker gaming og klokking idag finnes det vel ikke en dårligere investering enn å bygge seg en mer eller mindre ny Socket A-maskin. Dårligere pengebruk skal du lete lenge etter. Dette er da dersom du i det hele tatt får tak i nok deler. Prosessorer er generelt no-go, og hovedkort er det minimalt igjen av på markedet.

 

Som Dragavon sier, vil et Socket AM2-system med den rimeligste Sempron-prosessoren, og et rimelig hovedkort være mye lurere, både for hva du får igjen for penga, og for oppgraderinger fremover.

6310266[/snapback]

 

Skker på at DFI LP NFII Ultra klokker dårligere enn et 700-kroners AM2-kort?

 

Sammenlignet forøvrig Barton 3200+ mot Palomino 3000+, og Barton slo den på 60% av testene (link i en av de tidligere postene mine). Tror heller ikke at HK-et som de testet Sempronen kostet 800 spenn, de var nok litt dyrere ;-)

 

Men for all del, hovedgrunnen til at jeg i begynnelsen ville ha Socket 462 var at fattern skulle kjøpe noen deler, og jeg regnet med at noe av det som stod igjen var "bundet" til Socket 462. En annen, enda mer toskete grunn er at det (IMO) føles bedre å ha et gammel high-end system, enn et splitter nytt low-end. :p

Lenke til kommentar
Selv med rammen vil jeg be deg sterkt vurdere å IKKE kjøpe socket a. Dette er jo snart utdatert for godt!! Du skal ikke opp mye i pris for de rambrikkene du nevner.

 

De am2 cpuene er utrolig mye bedre enn det drittet (unnskyld språkbruken) du planlegger å kjøpe.

6310562[/snapback]

 

Det strider litt mot det jeg så i chartsene hos tomshardware da. Mulig du har rett, men da har ikke jeg funnet det stedet som sier det. Du må gjerne finne en link som kan vise meg at en Sempron 2800+ (evt. 3000+) slår en Barton 3200+.

 

En liten korreksjon: Jeg planlegger ikke lenger å kjøpe Socket 462, tror jeg skrev i en post at jeg har gått over til Socket 478 istedet. Intel har falt såpass mye i pris at Northwood er et bra kjøp ;-) Kjekt at den kan ta DDR PC3200, da kan jeg kjøpe high-end RAM (en gang i fremtiden) og flytte over de 2 GB med billig-ram jeg fikk tak i for en tid siden til den andre maskina (X2 3800+).

 

Jeg er også helt noob på overklokking, så det er vel bedre å prøve seg på gammel utstyr enn nytt, eller? I tilfelle noe går i stykker, mao. Jeg hadde følt meg verre hvis et AM2-system hadde gått dukken enn et 462 for å si det sånn.

Lenke til kommentar

HÆ?? Er dette "hjelp, jeg vil irritere forumbrukere med å skulle kjøpe utgåtte PC-komponenter"-tråden eller?

 

En hvilken som helst K8 Sempron er vel bedre enn en hvilken som helst K7 Athlon XP. Og når du endelig innser at Socket A ikke er det freskeste lenger, skal du gå til det eldste og mest utdaterte du kan få tak i av Intel?

 

Jaja, du får hjelpe deg selv virker det som. Du får neppe noen godkjenninger på innkjøp her, med Socket A eller 478 i planene.

 

4 kjappe tips/muligheter, hvor du kan bruke RAM-brikka du har nå:

LGA775: Celeron D, hovedkort basert på 8xx-chipset.

Socket 754: nForce 3-hovedkort og Sempron

Socket 939: Athlon 64 3200+ og m-ATX-hovedkort med nForce430+GeForce6150-chipset

 

Stort sett alt av det nVidia har hostet opp av nForce-kort til de tre siste plattformene er stabile og gode, det er bare tull å se bort i fra det fordi det er "billige" hovedkort.

Lenke til kommentar

CPUMark 99 av K8-prosessorer fra AMD:

 

00139515.jpg

 

CPUMark 99 av K7-prosessorer fra AMD:

 

01FD000000056625.jpg

 

En Barton 3000+ (sikkert brukt Dual Channel DDR her...) er litt dårligere enn en Sempron 3000+ (støtter kun Single Channel DDR på Socket 754).

 

Det er kun én syntetisk test. Overall vil nok et K8-system føles en god del friskere, grunnet integrert minnekontroller blant annet.

Lenke til kommentar

Hovedkort, Prosessor

Du kan bruke din kjære DDR-RAM og prislappen ligger på 1100-1200,-

Å kjøpe SocketA eller 478 bare fordi den ikke skal være like god som hovedmaskinen din er en ganske tynn unnskyldning for å kjøpe utdatert maskinvare. De eventuelle kronene du tjener ved å kjøpe brukte deler taper du på skjermkort da PCIe ofte er flere hundre kroner billigere.

 

Av skjermkort er det heller ingen vist å kjøpe utdaterte modeller og et 7600GT / GS vil nok passe fint. (PCIe)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hovedkort, Prosessor

Du kan bruke din kjære DDR-RAM og prislappen ligger på 1100-1200,-

Å kjøpe SocketA eller 478 bare fordi den ikke skal være like god som hovedmaskinen din er en ganske tynn unnskyldning for å kjøpe utdatert maskinvare. De eventuelle kronene du tjener ved å kjøpe brukte deler taper du på skjermkort da PCIe ofte er flere hundre kroner billigere.

 

Av skjermkort er det heller ingen vist å kjøpe utdaterte modeller og et 7600GT / GS vil nok passe fint. (PCIe)

6311025[/snapback]

 

Får vel heller gå for Athlon 64 S939, siden dere er så negative ;-) Er redd for at det vil sprenge budsjettet mitt på kr. 2000, siden jeg skal ha nytt HK, CPU og kjøler til den prisen. Og helst en halv giga med ram i tillegg. Mulig jeg kan oppjustere budsjettet litt, fikk uventet mye i lønning. Hehe. En 3500+ koster ikke all verden, hva syns dere?

Lenke til kommentar
Hovedkort, Prosessor

Du kan bruke din kjære DDR-RAM og prislappen ligger på 1100-1200,-

Å kjøpe SocketA eller 478 bare fordi den ikke skal være like god som hovedmaskinen din er en ganske tynn unnskyldning for å kjøpe utdatert maskinvare. De eventuelle kronene du tjener ved å kjøpe brukte deler taper du på skjermkort da PCIe ofte er flere hundre kroner billigere.

 

Av skjermkort er det heller ingen vist å kjøpe utdaterte modeller og et 7600GT / GS vil nok passe fint. (PCIe)

6311025[/snapback]

 

Vil helst spare penger da ;-) Ante ikke at forskjellen mellom de ulike socket-ene var SÅ stor, eller hadde jeg jo selvfølgelig skrinlagt alle planer umiddelbart. Hehe.

Lenke til kommentar
Får vel heller gå for Athlon 64 S939, siden dere er så negative ;-) Er redd for at det vil sprenge budsjettet mitt på kr. 2000, siden jeg skal ha nytt HK, CPU og kjøler til den prisen. Og helst en halv giga med ram i tillegg. Mulig jeg kan oppjustere budsjettet litt, fikk uventet mye i lønning. Hehe. En 3500+ koster ikke all verden, hva syns dere?

6323323[/snapback]

 

Det behøver slettest ikkje koste så mye. Sjekk denne handlevognen. 2200kr for AM2 prosessor, hovedkort, skjermkort og 1gb ram :thumbup:

 

Hovedkortet har integrert skjermkort, så du kan klare deg med 1700kr dersom du ikkje skal spille på maskinen. Du kan uansett sette i ett fetere kort senere om du trenger det. Og en FX-62 og kjappere ram, så har du en helt topp maskin om det skulle bli aktuelt. Mye bedre det enn å bygge på gammel teknologi :)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Det behøver slettest ikkje koste så mye. Sjekk denne handlevognen. 2200kr for AM2 prosessor, hovedkort, skjermkort og 1gb ram  :thumbup:

Bra oppsett mtp. ytelse, pris og fremtidig oppgradering. :) Men i handlevogna er det vel ikke beregnet fraktkostnader for 4 sendinger, mot 1 sending hvis man handler i èn butikk.

 

Siden shg.no er eneste butikken med ASRock AM2XLI-eSATA2, så foreslår jeg å handle alt der. Istedet for 2x512mb ville jeg kjøpt en 1024mb minnebrikke idag og heller doblet senere. Det er litt billigere og gir bedre rom for oppgradering.

 

Foreslår Asus GF 7300GS 256mb, AM2 Sempron 3000+ pluss hk og 1GB ram = ca. kr. 2400,- Da blir sluttsummen inkl. frakt fra shg.no omtrent samme, men litt bedre maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...