Wooho Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Var rush trafikk i dag i Stavanger som vanlig mellom 14.00 og 17.00. Hadde uflaks og havnet midt opp i. Uansett greia er at når jeg rullet på hjulene i ca 10km/t (hadde vinduet oppe) kom det en liten skurre lyd av og til (ser ut til å komme fra skiven som tar i klossene eller)? Lyden forsvinner ved 20km/t. Det kommer også lyd fra bremsene av og til når jeg nedbremser (den typiske lyden når bremsene begynner å bli slitte). Da jeg byttet til sommerhjulene for 2 måneder siden sjekket jeg bremseklossene det var en del tykkelse på dem. Uansett den lyden (slitte bremser lyden) var der lenge før dekkene ble skiftet. Bilen var også på en 120000km service (selv om den har kjørt kun 118000km) og fikk ikke noe anmerkinger på bremsene. Hva tror dere er den lyden som dukker av og til under lav fart (10km/t)? Dette skjer kun av og til. Trodde jeg var paranoid så når jeg nærmet meg huset og var alene på veien senket jeg farten og lot hjulene rulle nedover bakken, ikke noe lyd(kan godt hende det kom fra andre bildr da under rushet men men). Når vet jeg når bremsene bør skiftes egentlig? Vet ikke når bremsene ble skiftet sist gang, da jeg har hatt bilen i over et år nå. Bilen bremser veldig bra, faktisk bedre enn Mitsubishi Galant`en til fattern (som kun er 3 år og kjørt 30k), men bremselyden kommer av og til under nedbremsing Ble en lang oppsumering dette. Så at ingen skal dette av lasset så tar jeg en oppsumering. 1. Det kommer av og til en skurrelyd fra bremsene når bilen er i lav fart 10km/t uten at jeg berører bremsepedalen, bilen triller så og si. 2. Fra tid til annen når jeg kjører normalt 50-100km/t og bremser jevnt kommer det bremselyd(slitt bremselyd, dere vet hva jeg mener) Hvor mye tar et verskted (som Ford versktedet) betalt for å skifte ut bremseklosser og skiver foran (er kun foran det er skiver )? Eller er det en enkel/grei operasjon for en fyr å utføre selv som ikke har allverdens peiling på utskifting av bremsekiver og klosser. Kan godt hende at jeg er paranoid, men vil være på den sikre siden. Har hatt bremsesvikt en gang (bremseslangen røk) og har ikke lyst å opplevde det igjen. Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg regner med "slitt bremse-lyd" er hvining/hyling når du bremser.. Det trenger ikke nødvendigvis å komme av utslitte klosser, det kan også komme av at det er billige bremseklosser du kjører på. De hyler ofte litt mer enn foreks. originale Ford klosser. Å skifte klosser / bremsecallipter er ikke noen stor sak i utgangspunktet, hvis man går ut ifra at ingen skruer har rustet fast, osv. Kjøp deg Haynes manualen til bilen din. Den er et veldig flott hjelpemiddel for oss hobbymekanikere Lenke til kommentar
jci Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 pipelyden kan komme av at det ikke ble brukt nok fett når remsene ble satt på. var med på å bytte et ar bremser på en 91 mod sierra i dag. tar deg 2 min å sjekke om de bør byttes. er å se om det er alt for mye rust der. ripper i bremseskiva eller klossene. vanlig feil når bremseklosser blir byttet er at man ikke tar på nok kopper fett. orange fett litt spessiellt. eller at man ikke sliper ned kanten på bremseklossen med en liten fil. ikke ha de skarpe kantene på klossen. bytte bremser ps hjul tar deg 45 min hvis det er første gang. og ikke noe har rustet fast. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Litt ulyd i bremser er normalt. Kan komme av litt dritt mellom skive og kloss og. Men, det skader ikke å bytte klosser og skive så er du sikker. Bremser er som sagt det viktigste på kjerra Husk å sjekke bremseveske og lufting om du tar å bytter . Er bremseveske mer enn to år skal den skiftes. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Ok da er det virkeligt på tide å skifte bremseskivene på bilen nå. Er dredje dagen bremsepedalen er blitt skikelig hard og bremsepådraget er ikke like effektivt som før. Var på Ford service i Stavanger, og fikk prisen for 2 stk bremseskiver og fire stk bremseklosser til å være såvidt over 1k. Grei pris dette men verkstedet skulle i tillegg ha nesten 1500,- for arbeidet, dette gidder jeg ikke og har planer om å gjøre utskiftingen selv. Har aldri gjort detet før. Så for lenge siden en som skiftet ut bremsene på sin bil men det er så lenge siden at jeg ikke husker en shit. Tenkte å kjøpe meg Haynes boka jeg, vil den hjelpe litt på veien, har hørt at det ikke skal de store kunnskapene for å skifte ut bremseskiver og klosser. Noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er ganske lett ja Men en ting som kan være litt vanskelig, de fleste skiver pleier å sitte med en nedsenket skrue, dette for å holde fast skiven når hjulet er av osv. Den kan sitte noe forjævlig, og vil med stor sannsynlighet knekke rett av når du forsøker å ta den av. Mitt tips: Ikke PRØV en gang med vanlig skrujern, gå rett på med slagtrekker Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 He he hva er en slagtrekker (førtse gangen jeg hører ordet). Og hvor kjøpe det? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du kan jo selvsagt prøve med en vanlig skrutrekker først, men jeg tviler på at det går En slagtrekker er et slags skaft som du setter en bits inne i, så setter du bitsen mot skruen og slår med hammer på skaftet, du velger selv hvilken vei slagtrekkeren skal skru når du slår, det er en slags vridende bevegelse blir når du slår. Kan ikke klare seg uten hvis man kommer bort i skruer som sitter fast Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Da jeg jobbet hos Kverneland som mekaniker limte vi bremseskivene for å unngå kast i dem senere. Dette bør du også gjøre. 1500kr var ikke så ille. Sitter skruen fast bruker du fort mye tid og energi på å få løsna. Kanskje ender du opp med et verkstedbesøk likevel. For den prisen hadde jeg ikke gidda å gjort det selv om jeg ikke hadde tilgang på riktig verktøy og plass å stå. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Limte dem fast for å unngå kast? Hvorfor det egentlig? Når jeg byttet skiver så knakk den lille skruen, så skiven sitter fast likevel av presset fra hjulet og boltene der. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Noen mener det har med varmeledning å gjøre. Jeg tror mer det har med at det ikke er fysisk mulig å få noe mellom skiva og navet når du bytter hjul. Limet vil ikke bare holde skiva på plass som skruen, men også gjøre det helt homogent mellom skive og nav. Det så i alle fall ut til å virke, for etter at de begynte å lime skivene ble det nesten slutt på alle reklamasjonene på bremseskivene. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Men da tror jeg at jeg følger Leo_ sitt råd. Bestilte nettop verkstedstime (neste onsdag). Ble på 3k det gitt. Samt at det er blitt hull i eksopotta og nå, så det kommer gromm lyd nå ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå