Gå til innhold

Gamer pc til rundt 13000,- + skjerm til ca.3000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Da er det snart tid får kjøp av ny pc, og jeg har lenge hatt i planene å la komplett bygge pcen for meg, og velge pc via "pc byggeren". Men for litt siden bestemte jeg meg for å bestille all "innmaten", altså alle komponentene hos komplett.no og kabinettet hos microplex.no, for så å bygge pcen selv. Jeg har satt opp en handleliste fra komplett.no, og jeg lurer på om den ser grei ut?

Link til handleliste

Og link til kabinett fra microplex.no

Dette blir på ca. 13500,- Er det mulig å få dette ned til 13000 kr uten at det går utover ytelsen? Kansje minnet er litt dyrt?

Jeg er også litt usikker på hd'en, da jeg har hørt at WD kan bli ganske varme, men går utifra at den er rask med sine 16 MB catche...

Jeg hadde først tenkt til å bruke en "gammel" 19" CTF skjerm, men den skal vist brukes på en annen pc, så jeg må ha ny skjerm også...

Derfor tenkte jeg at en LCD skjerm ville være supert, pågrunn av at en slik skjerm tar mye mindre plass.

Da har jeg sett ut to skjermer fra Samsung, men jeg lurer på er om det er noen stor forskjell på 4 ms og 2 ms? Den på 4 ms er litt billigere enn den på 2 ms, så jeg er litt i tvil på hvilken av dem jeg skal velge..

4 ms

2 ms

Mvh Risern!

Endret av Risern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wd blir 60-70 grader

samsung/hitachi er vel greieste valg blir 40 grader

4ms grå til grå 5.6ms sort-hvit

2ms grå til grå 5.6ms sort-hvit

mulig noe sånt

er det lite prisforskjell ville jeg tatt 2ms

har 2ms skjerm og merker ofte etterslep

dvs etterslep en kan leve med.

har sett det i fear, bf2, 3dmark05. hver dag.

er litt spesielt f.eks hvis du sitter i et helikopter med mini-gun som består av 8 løp som spinner rundt så merker en det veldig godt hva etterslep er. så alt som kan gjøre det bedre er jo en fordel.

ser mange sier de aldri merker etterslep med høyere ms skjermer. dem som mener en kun ser det hvis en framtvinger det.

her er kabinettet 200kr rimeligere

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32701

cpuen 400 kr rimeligere

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113688&mlevel=230200

kan være en fordel å velge am2 istedenfor 939 system, omtrent det samme

støtter ddr2 istedenfor vanlig ddr opptil 800(1066mhz med chipsett 590)

667mhz er fordel da det er rimelig.

am2

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128779&mlevel=230400

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128778&mlevel=230400

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128777&mlevel=230400

ram 5-5-5-10)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28489

C5300 667MHz CAS 4-4-4-12

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110335&mlevel=140203

mer for pengene hos psdata

http://www.psdata.no/ps.asp?it=126874&mlevel=270302

skjermkort 2488

er like alle sammen og har oc potensiale opp til 800mhz som er rekord. det er samme prosessor som gtx, som du ser uten voltmod så har de fleste opp mot 550mhz avrundet på skjermkort avdelingen på diskusjon. så å betale 700kr mer for at produsenten har stillet mhz opp med nøyaktig samme kort er bortkastede penger.

er bare å kjøre coolbits å se hva du får på testen.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114619&mlevel=030300

grei pris

noen vil mulig anbefale mist 500-600 watt istedenfor hiper som en får kjøpt hos netshop

500watt 900kr

600watt 1000kr

pluss kabler 100kr +++

da den lager litt mindre lyd, iallefall 500 watt versjonen.

skeptisk til d-link pga.erfaring ble fornøyd med 3com

http://www.psdata.no/ps.asp?it=103747&mlevel=161305

Lenke til kommentar

Nå var det jo slik at jeg tenkte å kjøpe alle delene fra komplett.no pågrunn av god erfaring med dem. Men jeg er klar over at komplett.no kansje er litt dyrere enn de andre netshoppene..

Det kabinettet så jeg også på, men tror ikke det er plexiglass på det..

Grunnen til at jeg valgte D-Link er at jeg har en trådløst D-Link router fra før av, så tenkte det var like greit og at de delene kansje komuniserte bra med hverandre siden det er samme merket..

Ikke at det har så mye å si men..

Men takker for forslag ;)

Kom gjerne med tilbakemeldinger

Edit: Grunnen til at jeg ikke gidder å sette opp dette i prisguiden er at jeg da vil få mange forskjellige nettbutikker å handle fra, noe som er lik mer porto og masse registrering..

Da syns jeg heller man kan holde seg til en eller to butikker..

Edit2: Hva tenker dere om denne da? Link

Ca. like dyr som Hiper'n men mindre watt, kan det være vært det? :S

Endret av Risern
Lenke til kommentar

Tegnsetting og korrekt språk er noe dritt...

Jeg tviler på at du merker så store temperaturforskjeller på en WD-disk, og en Samsung. Ytelsen er omtrent lik, så prisen er i de fleste tilfeller den eneste forskjellen.

Hva gjelder skjerm så har jeg en skjerm med 8ms uten jeg merker stort til etterslep. Dette er uansett noe du ikke vil legge merke til annet enn i spesielle situasjoner. Det viktigste, for en person som bruker pc'en til forskjellige ting, som film etc, er bildekvaliteten, og muligens justeringsmuligheter.

Å bruke litt ekstra på minnet er fint om du vil overklokke litt. Om dette ikke er et tema ville jeg heller kjøpt value ram slik at du overholder ditt eget budsjett.

Hva gjelder skjermkort er det et godt kort, og igjen, om du ikke er helt komfortabel med å overklokke dette selv så kan du trygt velge dette. Om du derimot ikke har noe i mot dette ville jeg gått for et vanlig 7900GT, som pizzafordi sier. Du vil mest sannsynligvis får omtrent samme klokk selv, men du er ikke garantert dette.

Til slutt vil jeg anbefale deg å legge inn alle varene i en handlevogn i prisguiden. Da vil du kunne samkjøre handlingen slik at du slipper å betale frakt til flere butikker. Dette gjør at totalsummen blir større, selv om den enkelte transaksjon virker rimeligere.

EDIT: Prisguiden har en funksjon som gjør det meget lett å bytte ut de komponentene du ikke finner i en gitt nettbutikk. Meningen med prisguiden er å spare penger, ikke kjøpe fra flere butikker.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

psdata har god service og veldig behjelpelige samt rimeligst på frakt.

de har fått noen stjerner i margen over årene. at du kan spare en 1000

på å kjøpe vanlig 7900gt og 3800x2 på psdata i stedenfor på komplett

asus versjonen koster 2700kr på psdata.

hiper har jeg fått mye strøm i meg av.

noen mener den bråker, den er oppgitt til 18db. er vel den vifta som lager en litt ule lyd,

har 9 vifter i maskinen totalt, samt 3 hd, så lyd kommer overalt. har satt redusering på det som laget over 30db

hiper er en grei psu som er greiest å kjøpe når den koster 700/750kr

det er et faktum at wd blir 20 grader varmere en andre disker, som igjen reduserer levetiden. har t.o.m vifte foran 120mm satt på full og halv hastighet ingen forskjell i temperatur. iallefall etter testen på hw. og har sett den selv vært over 70 grader. leste noe om den mangler en teknologi som de andre hd har innført. som gjør den 20 grader mindre varm.

uansett så hjelper det på med vifte foran og vil trolig aldri utsettes noe spesielt. spesielt med det lian li kabinettet som har 120 i front, går utfra hd er foran den viften.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Takker for gode forslag, da kan det hende jeg kjøper CPU og GPU hos ps data, resten av delen på komplett og kabinett på microplex.

Når det gjelder hd'en tenkte jeg det samme, kabinettet har en 120 bak og foran så varme vil sikkert ikke blir noe stort problem..

Igjen takk for gode forslag ;)

Edit: Så dere tror at jeg vil greie å klokke Asus 7900GT kortet fra ps data til omtrent samme clock som på det XFX kortet fra komplett.no? Og tror dere dette går med original vifte?

Endret av Risern
Lenke til kommentar

Som jeg kansje ikke nevnte har jeg tenkt til å klokke denne pcen. Hvor mye tror dere jeg kan håpe på å klokke CPU med boxed vifte? Og hvor lang tror dere jeg klarer å klokke skjermkortet på core og minnet med standard vifte?

For meg er det viktigs at CPU klokker ganske bra..

Post gjerne resultater, når det gjelder klokking av en AMD Athlon X2 3800+ :)

Lenke til kommentar

Hei jeg bumper denne tråden, da jeg trenger hjelp til valg av overklokkings vennlig ram. Jeg har sett ut 2 forskjellige "pakker". Dvs. pakker på 2x1024 MB ram.

Pakke nr.1

Pakke nr.2

Hvem av disse skal jeg gå for, virker relativt like, men er i tvil da jeg ikke har så mye kunnskap om ram. Det er kansje viktig å nevne at dette skal overklokkes sammen med en AMD Athlon X2 3800+.

Mvh Risern :)

Edit: Lurer også på om jeg kan få billigere ram som også er ganske oc vennlige. Eller må jeg såpass høyt i pris?

Endret av Risern
Lenke til kommentar
Takker for gode forslag, da kan det hende jeg kjøper CPU og GPU hos ps data, resten av delen på komplett og kabinett på microplex.

Når det gjelder hd'en tenkte jeg det samme, kabinettet har en 120 bak og foran så varme vil sikkert ikke blir noe stort problem..

Igjen takk for gode forslag ;)

Edit: Så dere tror at jeg vil greie å klokke Asus 7900GT kortet fra ps data til omtrent samme clock som på det XFX kortet fra komplett.no? Og tror dere dette går med original vifte?

6261147[/snapback]

det går fint, varme kommer helst av voltmodding.

da det er kobber kjøler på disse kortene. brukbare kjølere, bortsett fra de lager veldig høylyd.

noen klarer kun 540mhz, jeg klarte 600mhz på første test. har nå 700mhz på det.

kjøp am2 heller så kjøper du 667mhz ram og setter på divider så har du nok av mhz å gå på, du kan også kjøpe 800mhz. for all del kjøp kjøler, bare glemme stabilitet med økt volt og mer varme på en bråkete boxed kjøler, cpuen vil pensjoneres fort.

og en ting til

special forces få med deg det.

så får du velge 3 våpen fra start av.

euro force 100kr må lastes ned fra nett

armed forces 100kr må lastes ned fra nett

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

western digital er bra disker det. mulig de blir noe varmere enn andre disker, men dersom du setter en vifte forran den/de så vil de kose seg på 30-35 grader. har selv 7 wd disker som ligger rett over 30 grader under bruk, med stillegående 12cm vifter forran.

har samme kabinett som det du først linka til, og kan anbefale det. det kan bli litt trangt, men det er veldig mye kabinett for penga.

hvis jeg var deg, så hadde jeg vurdert å handla fra netshop, de har eller kan skaffe alt du trenger, inkludert mist psu og kabinettet fra microplex, fordi netshop eier microplex nå. desuten er netshop billigere på en del ting framfor komplett

ser også at du lurer på ram for overklokking. poå netshop har de bra utvalg av ram, bl.a. en del veldig gode OCZ pc4000 brikker, godkjent for 500mhz. http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31545

de brikkene der er faktisk billigere enn de corsair brikkene du fant på komplett, og gir deg en stor fordel når du skal klokke, du trenger nemlig ikke tenke på rammen føre fsb'en overstiger 250mhz. ergo kan du klokke cpu til 2500mhz føre du må tenke på rammen.

Lenke til kommentar
Hehe okei takker for svar! :)

Da for jeg se om jeg kan få til et AM2 oppsett til nogelunde samme prisen som dette oppsettet..  :hmm:

6285151[/snapback]

Dette hadde jeg kjøpt.. hvis jeg hadde hatt penger :p

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) 1198 kr

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte 2550 kr

Asus M2N-SLI Deluxe, nForce 570 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, PCI-Ex16 1319 kr

XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB GDDR3, PCI-Express, 520/1500Mhz, Tomb R. 2995 kr

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's 1649 kr

Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM 795 kr

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

798 kr

Thermaltake Mini Typhoon CPU-Kjøler, 18dBA, Socket 775/754/939/940/AM2

349 kr

Totalt: 11653 kr Alt fra komplett ;)

Edit: Glemte dvd-rom :p siden jeg ikke bruker det så ofte.. mn det finner du på elkjip til et par hundre kroner..

Endret av TPRTPR
Lenke til kommentar

Hei takker for utfyllende svar, da har jeg endret litt på oppsettet.

Handleliste hos komplett

Deretter kjøper jeg kabinett og ram hos netshop, de hadde samme kabinett på netshop som på microplex, men skulle vel bare mangle siden de er under samme firma nå :p

Kabinett

Ram

Til sist har jeg valgt dette skjermkortet isteden for dette

Tror dere jeg vil få samme clock med standard kjøler, på det første kortet som på det andre kortet...

For da går jeg for det billigste..

Mvh Risern :)

Edit: Har satt opp et AM2 oppsett også..

Link til handlelist

Endret av Risern
Lenke til kommentar

det er ikke 100% garantert at det andre kortet vil klokke like høyt, men jeg ser de fleste drar 7900gt korta opp mot 600+ på core, ofte uten vmod, så sjansen er vel extremt stor for at det går bra.

btw, jeg tror nok et par andre ting er biligere på netshop også, som hiper psuen bl.a.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...