MaxP2P Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Hei! Jeg er fortsatt på leting etter en CPU som jeg kan bruke i min server maskin som jeg har tenkt å bygge snart. Så langt har jeg blitt anbefalt en: AMD Opteron 144 (sokkel 939) Men jeg la merke til at det er en 64-bits CPU. Jeg kommer til å kjøre en Linux distro for min Web og Dedikert spill server. Så da lurer jeg på om ikke en 64-bits vil gjøre ting litt komplisert? (Eller, om det er noe vits å ha 64-bits i det hele tatt, sånn ytelsesmessig) Jeg trenger også en CPU til min brannmur/router server. Denne maskinen skal også bygges fra bunn av, men MYE svakere (og billigere ^^) enn den andre server PC'en. Denne Firewallen/routeren kommer til å kjøre den FreeBSD baserte "m0n0wall". Som igjen vil si at maskin kraft ikke trenger å være noe særlig (så langt som jeg vet). Jeg hadde tenkt å bruke en Intel Celeron til denne routeren, da de er ganske billige. Er dette lurt? All tilbakemelding er velkommen ^^ Setter kjempe pris på forslag til hva jeg kan gjøre annerledes xD Endret 7. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
InZane.OC Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 ville kansje valgt en dual core til den web/spill serveren, kansje intel, de er billig for tiden. For ruteren er det greit med en celeron eller en sempron Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Til serveren ville en dual core gjøre seg godt tror jeg. Da kan du kjøre gameserver uten at den blir for påvirket av annen aktivitet. Opteron...i min mening ikke vits for 64bit ytelsen, men for ytelsen i seg selv, iallefall i forhold til Intel sitt "server alternativ"... Til firewallen/routeren: Semperon eller Celeron, same shit.. ta det som blir billigst Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Oki. Men da satser jeg på en Intel Dual Core. Og en Intel Celeron. Noen som har en litt mer detaljert tips til hvilken Dual Core jeg bør ta? Oh hvor mange Ghz trenger jeg egentlig? Sånn ca.? Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Oki, hva med en: INTEL PENTIUM XEON 2.8GHZ (LINK) Eller er det bedre med en Pentium D (men de er litt dyrere da, men kanskje det er verd det?) Ser jo ut at de er laget for å være server CPU'er. Og prisen kan jeg leve med også ^^ Endret 7. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Xeon CPU er for flerprosessor systemer. Med tanke på at Pentium D leverer akkurat det samme som ett dual CPU system med to Xeon CPUer, er bare Xeon ett bra alternativ hvis du trenger 4 CPU kjerner i samme system, og da er Opteron ett mye bedre valg uansett.. Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Så etter hva jeg forstår, så bør jeg satse på en Pentium D? Endret 7. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg ville ikke kjøpt noe som skal drive med tunge oppgaver i dag som ikke var dual core :=) spesiellt til lydproduksjon, som gjerne støtter dualcore systemer bra er det en stor fordel Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Hva med denne her: INTEL PENTIUM D 930 3.0GHZ (LINK) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå