UbuntuNewb Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg sliter med å forklare, men jeg vil ha sånn at når jeg trykker på et bilde skal det på en måte bli lysere! en annen farge liksom, som slags a:hover, mn på bilde? Noen som kan hjelpe med? Siden min magnus.dontexist.com Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 CSS #meny a { background: url(menyknapp.jpg); } #meny a:hover { background: url(menyknapphover.jpg); HTML <div id="meny"> <a href="#">Hovedsiden</a> <a href="#">Hovedsiden</a> <a href="#">Hovedsiden</a> </div> Bare enkelt forklart! Håper det hjalp deg! Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Yankes' kode funker den, men det kan oppstå litt ventetid mens :hover-bildet lastes. Det finnes andre metoder, som sikkert noen er snille nok til å forklare deg :-) Anngående spørsmålet ditt, om det faktisk går an å få bildet lysere (uten å bytte det ut, slik jeg leste det), så vet jeg ikke helt. Tror det kan bli veldig vanskelig i ren css, men det er mulig javascript kan trikse det til. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Trenger da ikke Javascript.. Du har en pseudo-klasse i CSS som heter :active.. Et eksempel kan du se på Wellstyled.com Endret 7. juni 2006 av Jibril2k Lenke til kommentar
UbuntuNewb Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Tusen takk for hjelpen alle sammen nå vet jeg hva jeg skal gjøre Har bare kjedelige ting på skolen, så jeg har god tid Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Trenger da ikke Javascript.. Du har en pseudo-klasse i CSS som heter :active.. Et eksempel kan du se på Wellstyled.com 6260717[/snapback] Det vil jo da være "den andre" CSS-metoden, men den benytter seg fremdeles av flere versjoner av bildet, for å skape en effekt. Det jeg mente man kanskje kunne bruke javascript til, var å gjøre et bilde lysere ved :hover uten å måtte lage flere versjoner av bildet. Her er forøvrig knappen i eksempelet, i "helfigur": http://wellstyled.com/files/css-nopreload-...vers/button.gif Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Etter min mening er det ikke noe poeng å bruke Javascript til det, når man kan bruke CSS og bilder.. Jeg er fullstendig for Javascript når det gjelder å gjøre f.eks. skjemaer mer brukervennlige ved å gi feilmeldinger og for å endre litt på DOM, men å bruke det for å skape slike effekter ser jeg ikke som noe poeng.. Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Forsåvidt enig med deg der, men ta f.eks. et galleri. Hvis man ønsker en effekt for bildene ved mus-over, så blir det fort litt problematisk å manuelt endre alle bildene som ligger der. For ikke å snakke om lengre nedlastingstid for brukerne. Nå aner jeg ikke hva han kisen her skal bruke det til, men men :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå