mad_arab Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg har 10 disker i maskinen, noen på native SATA, noen på PCI SATA og noen på native PATA. Sist jeg la inn windows, så insisterte den å legge bootblock på PATA disken, slik at jeg måtte ta ut denne før jeg installerte windows på den SATA disken jeg ønsket det på. Risiskerer jeg det samme med Ubuntu/Fedora/SUSE eller kan jeg bare la alle diskene stå i maskinen når jeg installerer? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Ingen som vet dette? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg vet at på fedora kan du iallefall velge på hvilken disk du skal installere bootloaderen; ubuntu har jeg aldri installert på en maskin med mer enn en disk, så der kan jeg ikke uttale meg. Men det er også mulig å manuelt installere bootloaderen på en annen disk senere med linux, dersom det skulle være feil. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Vet ikke om du har tenkt til å bruke en hel disk eller deler av en disk til Linux, men uannsett. Bør du la endel være upartisjonert til Linux. Dette ordner du med et eller annet partisjoneringsprogram. F. eks Partition Magic eller Acronis Disk Director. Sett av litt med et av de programmene, så lar du f. eks Fedora partisjonere disken selv for deg. Da tar den bare den upartisjonerte delen av disken. OpenSuse og Ubuntu kan jeg ikke utale meg så veldig mye om, men i Fedora kan du velge hvor du vil installere Bootloaderen din. Det mest normale er at man installerer bootloader på MRB`en. Det gjelder da også for Fedora. Etter det jeg husker (Hvis ikke noe er forandre siden jeg prøvde Fedora) så skal det meste gå av seg selv. Det står ganske så forklart hva du skal gjøre. Du skal også (Som andre her sier) få valg om hvilke disk du vil installere den på eller du velger å installere den på den upartisjonerte delen. Lykke til. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Windows kan i utgangspunktet kun boote fra den disken som BIOS ser som din første disk. Derfor insisterer den.. De typisk nix bootloaderne, Grub og Lilo, kan boote Linux fra nærsagt hva som helst. Grub (iallefall) kan også boote windows fra vilkårlig disk ved hjelp av map-kommandoen. MBR er en annen ting. Uavhengig av hvor operativesystemene dine ligger og hvor /boot ligger så tror jeg bootloaderen må installeres til MBR på disken BIOS ser som første disk ellers starter den ikke. Siden du har et så komplekst system hadde jeg ikke uten videre forventet at automatisk konfing og installasjon av bootloaderen skal bli perfekt. Det er godt mulig det går, men bedre å være beredt til konfe og installere Grub eller Lilo manuelt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 eg bruker SUSE sin 10.1... der fikk eg valget (hvis eg leitet litt ) om hvilken partisjon/hdd eg ville bruke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå