Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tegneserien blir sensurert av skolen. Har de lov?


Khalifen

Anbefalte innlegg

Ja, jeg og to venner har lenge hatt lyst til å lage en tegneserie. Siden vi har entrepenørskap nå, så fant vi alle ut at vi kunne begynne å jobbe med det. Vi har hatt en som har tegna 10 striper og skrevet 2 sider med tekst til det. Jeg selv har jobbet med å få overført det til data og "tusja" det i Photoshop. Han siste har jobbet med layout og tekst.

 

Etter intens jobbing den siste uka, så fikk vi endelig til et resultat vi ble fornøyde med. Stripene var fine, tekstene var morsomme, og alt så ut til å bli bra. Før vi skulle trykke det (50 eks.) så skulle veiledern vår se gjennom, og godta. Hun så gjennom de, og reagerte på en der en innvandrere ble jaga av tre ungdommer. En med kamuflasje-sminke, en med balltre med pigger og den siste i Ku-klux klan kostyme og djevelgaffel. Den stripa påpekte rasismen som er på skolen, men veiledern reagerte, siden hu selv ikke kjente det igjen, og "for sterke inntrykk som KKK-kostymet ble vist". Hvor dum går det ann å bli? Ser de det, men gir faen? Ikke vet jeg, men det er iallefall idiotisk at de ikke ser det.

 

En sosiolog (elns) ble kontaktet for å se på det. Han mente stripene var bra, spesielt den som påpekte rasismen på skolen, og godkjente den. Etter at han hadde lest gjennom, og godtatt, så ble jo veiledern såååå entusiastisk, og mente at denne serien måtte komme ut. Så gikk vi til der vi skulle kopiere, men vi måtte utsette det siden vi måtte ha det i PDF-format. Vi hadde i Quark.

 

Jeg dro hjem og begynte å jobbe med å få overført alt til PDF. Så ble jeg oppringt av veilederen. Hu sa at vi ikke kunne trykke det før det var godtatt. Det var spesielt en stripe som ble vurdert. Alle har vel hatt en gymlærer som man tror/ser/tenker tafser på deg/andre. Dette hadde den stripa tatt opp, og overdrevet veldig. "Hovedpersonen" skulle stupe kråke, og gymlæreren skulle "hjelpe". Når "Fredrik" (jeg kaller ham det nå. Det er et pseudonym for det egentlige pseudonymet) bøyde seg, så så gymlæreren seg rundt for han kløyp "Fredrik" på rompa. Er dette for sterkt for en gymlærer at noen tegner det?

 

Når vi snakka med veiledern var hu ganske så hissig. Det ble også bedt om at vi ga alle stripene til dem, for en ny vurdering. Helst papir siden "disketter var så dumme siden hu hadde satt fast en i diskettstasjonen, og IT-folka måtte komme".

 

Dagen etter ga vi stripene på papir, og vi ble bedt om å møte opp på skolen. Der snakke de to andre (ikke jeg, jeg kunne ikke) med flere lærere, rektor osv. Det endte med at de måtte fjerne den stripa med gymlæreren og at navnet til skolen ikke kunne brukes. Vi fikk heller ikke lov til å legge ut bladet på nettet.

 

Nå har vi ikke tenkt til å gi ut bladet siden hele poenget forsvinner. Skolen vil ikke at vi skal gi ut det med skolens navn siden "det vil sverte skolen mer". Alle vet at denne skolen ikke er den beste i byen. Vi tenker på å gi det ut ved en senere anledning, men har vi lov?

 

Vis det ikke er lov å sensurere sånn som de gjør, er det mulig å skape litt oppstyr rundt det? Lokalavis osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forståelse for at skolen ikke ønsker sitt eget navn involvert, spesielt hvis dere har tenkt å spre det utenfor skolen.

 

Det kan jo løses ved å endre navnet til noe som likner, gjerne noe humoristisk, så kan det til og med gjøre stripa enda morsommere. :p

 

Men, husk på at de personene dere "henger ut" faktisk kan føle seg personlig angrepet og såret.. slik som gymlæreren.

Lenke til kommentar
Ytringsfrihet for the win. Last de opp, trenger du serverplass, har jeg massevis. Irriterer meg at folk ikke skal respektere ytringsfriheten...

6259872[/snapback]

Ytringsfrihet dreier seg ikke om å antyde at gymlæreren deres er seksuelt interessert i elevene..

 

Men last dem gjerne opp, kunne vært moro å se.. :D

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Alt du trenger å gjøre er å fjerne navnet på skolen, etter det så vinner ytringsfriheten. Du har lov å legge ut hva du vil så lenge det ikke er direkte personangrep (noen som skjønner hvorfor Jespersen får lov å holde på som han gjør?).

 

Fjern navnet på skolen, og gi den et fiktivt navn, så kan de ikke gjøre noe. De kan nekte deg å legge ut eksemplarer på skolen, men de kan ikke nekte deg å dele dem ut utenfor skolen, og publisere dem på nette.

Lenke til kommentar

Vi respekterer ønsket til gymlæreren at han ikke vil ha med den stripa, men her er iallefall den om rasisme. Kanskje vi kan legge ut en blog med flere striper der vi kritiserer skolen, men at skolen har et fiktivt navn.

 

Denne stripa mente de ville gi "Ljåbakken" et dårligere rykte (om det ikke var dårlig nok...) Jeg ser ikke det gale i den.

post-39559-1149690722_thumb.jpg

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Print i vei, det sier jeg! Bare pass på at det ikke er noen ekte navn i tegneserien, så går det nok bra. Hva med å legge ut litt mer på forumet? Synes at scenen var ganske morsom.

6262211[/snapback]

Synes ikke den var spesielt morsom. Men hvis skolen sliter med slike problemer, så kan det være en grei uttrykksmåte å lage en tegneserie av det.

Lenke til kommentar
Å henge ut gymlæreren kan vel være litt sterk kost vil jeg tro.

6261682[/snapback]

Er nok grunnen til at vi respekterer ønsket hans om å fjerne det. Det var ment som en spøk, men man tar spøker forskjellig.

6262224[/snapback]

Ja, det varierer fra person til person hvordan man takler en spøk. Men generelt så bør man være varsom med å henge ut enkeltpersoner på den måten, selv om det er ment som moro. Den stripa du la ut synes jeg var helt kurant.

Lenke til kommentar
Synes ikke den var spesielt morsom. Men hvis skolen sliter med slike problemer, så kan det være en grei uttrykksmåte å lage en tegneserie av det.

6262243[/snapback]

Jeg ville egentlig anta at denne er morsommere hvis man er fra stedet, intern humor i litt vid forstand, ville jeg tro i hvert fall

Lenke til kommentar
Synes ikke den var spesielt morsom. Men hvis skolen sliter med slike problemer, så kan det være en grei uttrykksmåte å lage en tegneserie av det.

6262243[/snapback]

Jeg ville egentlig anta at denne er morsommere hvis man er fra stedet, intern humor i litt vid forstand, ville jeg tro i hvert fall

6262277[/snapback]

Antakeligvis. Flirte litt av "Room of BCG", dog. :D

Lenke til kommentar

Ja, bladet ville kun bli tilgjengelig på skolen, og i byen en dag eller to.

 

Den setningen "Så Ljåbakken er helt fri for rasisme" er lærernes holdninger. De vet at det blir slengt kommentarer, men ikke at det er rasisme i en så vid forstand som elever ser at det er. De tre siste rutene viser hvordan elevene på "Ljåbakken" ser det.

 

Edit: De detaljene på de to siste rutene viser tilstanden til skolen som er langt fra akseptabel. Jeg (med astma og allergi) kjenner godt hvor dårlig klima det er der. En brøkdel av dusjene fungerer, og det var påvist mugg i rørene...

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Ja, bladet ville kun bli tilgjengelig på skolen, og i byen en dag eller to.

 

Den setningen "Så Ljåbakken er helt fri for rasisme" er lærernes holdninger. De vet at det blir slengt kommentarer, men ikke at det er rasisme i en så vid forstand som elever ser at det er. De tre siste rutene viser hvordan elevene på "Ljåbakken" ser det.

 

Edit: De detaljene på de to siste rutene viser tilstanden til skolen som er langt fra akseptabel. Jeg (med astma og allergi) kjenner godt hvor dårlig klima det er der. En brøkdel av dusjene fungerer, og det var påvist mugg i rørene...

6262327[/snapback]

 

Isåfall så synes jeg en tegneserie som dette er en helt legitim måte å uttrykke situasjonen på. Kunstnerisk frihet osv. :whistle: Så lenge dere ikke henger ut gymlæreren som pedo, så burde dette være helt greie saker. At lærerne er litt skeptiske er forsåvidt naturlig, de ønsker vel ikke å tro for ille om sin egen arbeidsplass. Ljåbakken var en kreativ omskriving, bra. :thumbup:

Lenke til kommentar
Men skolen kan vel nekte å betale for trykken?

 

Sitte på tegningene til de har gått i pressa, og så legge ut resten på nettet? Btw. er vel ingen som kan nekte dere å trykke for egne lommepenger. Men det var vel noe som heter injurieparagraf etc. da...

6269494[/snapback]

 

 

Skolen skulle aldri betale for trykken. Det skulle tas av egen lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...