eikum Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hei! Noen som har lyst til å hjelpe meg? Kom opp i BEDØK eksamen, men er syk også ahr jeg lege melding, så til dags dato vet jeg ikke enda om jeg sakl ta den eller ei; Men er noe som jeg ternger hjelp til Tema 1 - oppgaver • Monopol – kjennetegner monopolisten - en tilbyder og mange på markedet forklare utfra figurer – vinningsoptimal mengde, nedre- og øvre dekningpunkt, overskuddsintervall, kostnadsoptimum (SEK/DEK), kort sikt (VEK/DEK), forklare alt om monopolsituasjonen, utemarkeder DEIhjemme>DEIute=hjemme, Priselastisitet, • Fri konkurranse – kjennertegner et marked med frikonkurranse (mange tilbydere, etterspørrere, varen er homogen, alle har full info), vinningsoptimal mengde, nedre- og øvre dekningpunkt, overskuddsintervall, kostnadsoptimum, kort sikt, endringer i kostnader på kort og lang sikt • Budsjett – vanskeligst, mest stikkord; hvorfor og hvordan (bedriften har et mål og lager en strategi = budsjettet.. Planer omgjort til kroner – build up & break down, kunne fortelle om resultat- og likviditetsbudsjett – hva er likt og hva er forskjellig. Resultatbudsjettet viser overskudd/underskudd, ikke med mva, avskrivninger med - likviditetsbudsjettet viser evnen til å betale regninger, når penger går ut og inn, mva er med på mange av postene, fordringer kun med i likviditet • Investering og lagerstyring – Innkjøp og lager, ant. Ganger du kjøper inn, str. På lager påvirker hvor mye kapital du binder – hvordan finansiere, minimumslager – påvirker kostnader, rabatter hvordan påvirker lager, viktig å planlegge investeringer – hvor mye koster, hvor lenge lever den, hva gjør den av inntekter og utgifter, usikkerhet – kalkulasjonsrente, internrente – avkastning, hvor høy rente kan den bære før det blir ulønnsomt. Tema 2 – oppgaver • Kapitalbehov og finansiering - hvordan beregne kapitalbehovet, hvordan finansiere – god finansiering minst 35%, minst halve lageret langsiktig kapital, • Knapp faktor 1 og 2 eller flere – hvordan tilpasse 1 eller flere, isodekningsbidrag (kan få diagram), • Organisasjon og personalarbeide (kap. 7 og 8) –hva sier teorien om organisasjonskart, arbeidsdeling, linjeorganisasjon, kontrollspenn – ansettelse, avlønning, avvikling, kompetanse..? • Ledelse og arbeidsmiljø (kap. 9 og 10) – hva er ledelse, ledertyper – jobbinnhold, hms-arbeid, Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Haha, latpeis Sett deg ned og les! Lenke til kommentar
eikum Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 hehe =) Greia er at jeg klarer ikke å sette meg ned å lese, er syk til 1000... HAr en eller annen bakterie i kroppen, men men... kanskje noe er snille mot meg =) Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hehe, jo.. For så vidt grunn nok det. Men ganske omfattende greier du spør om her, og er jo faktisk en eksamen. Ikke bare å rable ned noe kjapt da vet du. Lenke til kommentar
eikum Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Sant så sant men får vell slappe av idag, også heller prøve å lese i morra... Læreren min sa at jeg burde prøve, og heller få en 2'er Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Får ikke noen i klassen e.l. til å hjelpe, evt. samarbeide med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå