karpov Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hvilke av disse to cpu'er er best? Opteron 165 vs Pentium D 930. Skal brukes i en produksjonspc i lydstudio. Noen som anbefaler en annen cpu? Har ikke uendelig med penger. Bør jeg heller legge vekt på ram og gå får mer en 2GB? Lenke til kommentar
InZane.OC Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 tror at D930 er det beste kjøpe av disse 2 Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Til lydprodusjon tror jeg faktisk Intel er best her, men for all del, AMD gjør det sikkert mer enn godt nok. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 til lydproduksjon ville jeg valgt en Opteron 165. Spesiellt hvis det er snakk om å bruke standard kjølesystem. En 930 blir VARM. varme = støy for å kjøle. Bruker du derimot en eller annen eksotisk kjøleløsning som ikke bråker så mye, eller støy ikke blir så kritisk, er 930 ett vel så bra valg som Opty 165. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 nå burde vel den 930 sammenlignes med en opty 165 for å få rettferdig sammenligning på stock hastighet, men den finnes ikke i lista....å sammenligne med X2 4200 blir litt feil når den har 400mhz mer på hver kjerne... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 nå burde vel den 930 sammenlignes med en opty 165 for å få rettferdig sammenligning på stock hastighet, men den finnes ikke i lista....å sammenligne med X2 4200 blir litt feil når den har 400mhz mer på hver kjerne... 6260815[/snapback] Jepp ! var meningen å hive inn X2 3800, bomma litt der... http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...t=65&model2=322 Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) 2gig ram bør holde i massevis. Jeg syns det blir feil å sammenligne disse 2 prosessorene på grunnlag av mp3 decoding, da dette er en oppgave som svært skjeldent utføres i produksjonssammenheng. Det er få av testene hos toms hardware som egentlig sier noe om ytelsen i musikkproduksjon, men vil du absolutt måle ytelsen her så er nok multitasking I og II de mest nærliggende testene. For å være helt ærlig tror jeg ikke du vil merke særlig forskjell i ytelse hvis du kjører vanlige musikkprogrammer som cubase ol. Jeg utførte selv en uhøytidelig test med en kompis. Jeg hadde da en p4 2.8ghz prescott mens han hadde en opteron 145 elns(s940 var det hvertfall), begge bygget opp som DAWs med 1gb minne og like lydkort(creamware luna II). Vi målte prosessor load i cubase med et prosjekt som var fyllt opp med 16 lydspor, en haug med vst synther og effekter. Resultatet var slående likt (husker ikke nøyaktig, men load lå på rundt 60% på begge to). Deretter mikset vi ned hele prosjekte og tok tiden på rendringen..Forskjellen her var også såpass minimal at vi skjønte det bare var å begrave intel vs amd 'konflikten' vår med det samme.. Så med mindre du er veldig opptatt av effektforbruk osv er det stort sett det samme hvilke du velger (opteron trekker vel færre watt som igjen fører til mindre varmeutvikling). Dette er hvertfall min erfaring, dog med et par eldre single core cpu'er. Edit: Må legge til at opteronen knuste p4'en min i de fleste syntetiske testene vi tok. Har fortsatt intel i arbeidsmaskinen min idag, men kjøpte meg nylig amd basert (opteron) spill/hobby maskin Endret 8. juni 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Husk også at Cubase har støtte for dobbelprosessor (og da også dobbeltkjerne). Vil tro du uansett vil få en rå ytelse med masse plugins++ Lenke til kommentar
karpov Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Takker for svar! Tror jeg går for D 930. bronkanon: bør plugins og lydfiler ligge på forskjellige disker eller har det ikke noe å si? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Ikke det at jeg har grisepeil, men det anbefales vel å bruke egen disk til programfilene og OS og en annen disk til selve lydfilene. Man kan først prøve seg med å bruke alt på en disk, og hvis det ikke funker, er det lettere å kjøpe en ny en. Med så mye RAM, kan mange lydfiler og plugins ligge i minnet før du skal slite, tror jeg Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Takker for svar! Tror jeg går for D 930. bronkanon: bør plugins og lydfiler ligge på forskjellige disker eller har det ikke noe å si? 6269924[/snapback] Ja de bør absolutt ligge på forskjellige disker. Systemdisken brukes kontinuerlig av OS og det er derfor ugunstig å bruke denne til harddiskopptak osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Støymessig er klart Opteron 165 et førstevalg. Men ytelsemessig så er det litt mer difust. Du bør se om du finner ytelsetester på de to i applikasjoner du bruker og se om hva som gir best ytelse. Prismessig ser Pentium D ut som et veldig godt førstevalg (ca 1000kr billigere) men prisdifferansen synker en god del når man tenker på at hovedkort til intel som regel er en del dyrere enn til AMD. Oppgraderingsmuligheter: Hvis du kjøper intel, pass på å velg et hovedkort som har det nye i965 brikkesettet. Da går det an å oppgradere til de langt mindre kjølekrevende prosessorene Croe 2 Duo når de kommer. Hvis du velger AMD, velg sokkel AM2 for å få mulighet til å kjøpe strømmgjerrige prosessorer som f.eks Athlon64 X2 3800+ 35W. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå