Gå til innhold

Svenskene får mer penger til utbygging av bredbånd


Anbefalte innlegg

Nei nå blir eg forbanna! %=&"¤(!""#¤#" Korfor er det så kjipe politikere i norge? Nå skal svenskene få enda mer penger til utbygging av bredbånd. http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=9&item=235911

 

Vi slenger altid dritt om svenkene men det er rett og slett misunnelse. De har det bra der ja med sinde 10mbit linjer og altmulig. Norge har en altfor gammeldags tankegang.

 

Nå er det på tide at folk (Den nye generasjonen) gjør noe med saken og sier ifra når vi ikke liker noe. Vi kan ikke bare la oss herse med.

 

Eg tar meg en tur med hunden for å roe meg ned.

 

[ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-10-10 09:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-10 03:17, skrev SnowDOG_:

Nei nå blir eg forbanna! %=&"¤(!""#¤#" Korfor er det så kjipe politikere i norge?


 

Du må da forstå at Norge ikke har råd! Du vet vel hva brebånd gjør med befolkningen. Først er det internett, så blir vi usosiale, så begynner vi å drikke (her hjelper alokoholpolitikken) så slutter vi å jobbe også slutter vi å betale skatt! Dette er uakseptabelt - og jeg må si. IKKE BREDBÅND. Modem ruler. Telenor Ruler. whoa!

 

Skam deg for å bringe opp et slikt demokratiskt innlegg.

 

Mvh

A. Lyse

 

 

[ Denne Melding var redigert av: allyse på 2002-10-10 10:23 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være et statlig ansvar å gi bredbånd til landsbygda?

 

Jeg sitter selv på ei lusen 786/384 linje fra UPC og jobber for at bbmas.no skal strekke fiber til der jeg bor, men jeg kan ikke fatte hvorfor dette skal statssponses.

 

Hva skal folk med bredbånd egentlig? Video-on-demand? Er det statlig ansvar at du skal kunne leie Blade2 fra stua? Hvorfor skal tante olga sponse bredbånd til DEG?

 

Nei, la markedet bestemme. Vi ser jo at Bergensområdet får fiber av BKK, Rogaland får fra Lyse Energi og Mandal-Arendal får fiber av bbmas. I Oslo har allerede noen tusen fra BBF og det er vel noen andre aktører som planlegger fiber andre steder i Oslo. I tillegg så er det mange som har ADSL og kabel. Statoil har jo akkurat tegna en avtale med NGT som sørger for at *mange* nye kunder vil få ADSL. Flere bygdekommuner har også selskap som sørger for at bredbånd også finnes på bygda. Så om man ser etter så ser man at markedet fint klarer å bygge ut bredbånd selv. Noen steder må nok lokalpolitikerne hjelpe bygda si, men det er ikke statens ansvar at du skal få digg fiberlinje.

Lenke til kommentar

Staten skal da ikke sponse access inn i din stue Anders, men staten (eller en uavhengig instans) skal være ansvarlig for ett nasjonalt stamnett.

 

Uten staten vil ett nasjonal stamnett aldri komme på plass, det finnes ingen aktører som har penger til dette.

 

Videre bør access fra stamnettet og ut i fylket/kommune være fylket/kommunens ansvar.

 

Da har vi oppnådd ett marked som ikke er preget av telenors monopol, og alle aktører kan konkurere likt om access fra din kåk og til kommunens access punkter...

 

Eller noe i denne duren...

Lenke til kommentar

Bare se her http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...rticleID=415949

 

Utrolig! Hadde staten tatt seg av bredbånd i norge så hadde de fleste her i landet hatt mulighet til å komme seg på nett med høyhastighet linjer og muligens blitt flere arbeidsplasser da mange hadde startet software utvikling og lignende. Folk i bygdene hadde da muligens ikke flyttet til storbyene får å jobbe med it. eller noe sånt. er litt trøtt eg tror eg legger med før eg driter meg enda mer ut.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at staten har noe som helst ansvar, bredbånd er noe hver enkel bør betale for selv. Det finnes enkelt og greit viktigere ting å bruke pengene på enn å gi bygde Norge bredbånd. I byene ser det ut til at private selskaper ser muligheter for profitt.

 

Telenor er statseid selskap som tilbyr internett til hele Norge, via modem da, men dog internett. Dvs staten har allerede gjort mer enn de strengt tatt er forpliktet til :smile:

Lenke til kommentar

Hjelper ikke at markedet skal bestemme utbygging. Da vil vi ute på landsbygda aldri få bredbånd. Telenor har sluttet å bygge ut Adsl og det vil nok flere gjøre. Her jeg bor i midten av Troms er det ingen som har planlagt å bygge i det hele tatt. Hvis ikke staten sørger for rettferdighet så vil nok en del flytte til byene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 05:52, skrev SnowDOG_:

Bare se her


Utrolig! Hadde staten tatt seg av bredbånd i norge så hadde de fleste her i landet hatt mulighet til å komme seg på nett med høyhastighet linjer


 

Som det står i artikkelen så "har rundt 60 prosent av nordmenn mulighet til å koble seg opp." altså de fleste HAR mulighet.

 

Videre står det "Samtidig viser undersøkelsen av det er et stort gap mellom tilgang og faktisk bruk. Det er mange som ikke ser behovet for bredbånd. Knapt 10 prosent av den norske befolkningen har skaffet seg bredbåndstilknytning."

 

Hva sier det oss? Jo at folk faktisk ikke er interessert i bredbånd. Det kan virke som det er noen få som skriker om at staten må sponse bredbånd, mens Ola Normann ikke er interessert. At så få er interessert fører jo også til at det blir mindre lønnsomt å bygge ut.

 

Quote:

og muligens blitt flere arbeidsplasser da mange hadde startet software utvikling og lignende.


 

noen få, kanskje. Økonomisk lønnsomt? nei!

 

Quote:

Folk i bygdene hadde da muligens ikke flyttet til storbyene får å jobbe med it.


 

Virker som en veldig dyr måte å holde folk i i distrikta spør du meg.

 

 

Quote:


Den 2002-10-11 10:38, skrev RPA:

Hjelper ikke at markedet skal bestemme utbygging. Da vil vi ute på landsbygda aldri få bredbånd. Telenor har sluttet å bygge ut Adsl og det vil nok flere gjøre.


 

Om markedet mener at dere ikke skal få bredbånd, vel da sier markedet det.

 

 

Quote:

Her jeg bor i midten av Troms er det ingen som har planlagt å bygge i det hele tatt. Hvis ikke staten sørger for rettferdighet så vil nok en del flytte til byene.


 

At det ikke finnes planer for utbygging er vel pga av manglende interesse vil jeg tippe basert på artikkelen på Aftenposten.no

 

En idé er kanskje å gå til lokalpolitikerne med denne saken? Hvis mange nok er interessert så vil jo det være godt mtp opplsuttning og med tanke på at folk ikke flytter at kommunen sponser bredbånd. Om derimot få er interessert i bredbånd så er det da like dumt å bruke statens penger på dette som kommunens.

Lenke til kommentar

At interessen er laber har vel mye med at Telenor setter umenneskelige priser på tjenestene sine. Synes noen bør gjøre noe med Telenor nå, all telekommunikasjon i Norge har gått nedover siden Telenor ble privatisert....staten satte det igang, nå får de ****meg ordne opp i det også!

 

Og til deg Anders: Jeg håper aldri du blir politiker...du kan gjøre mye skade... Selvfølgelig har staten ansvar for å bygge ut en skikkelig infrastruktur, slik som markedet er idag har bare Telenor muligheten til å bygge ut i noen vesentlig grad, det fungerer rett og slett ikke.... En skikkelig infrastruktur er nødvendig, prøv å tenk litt lengre enn neste uke....

Lenke til kommentar

Det burde vel være rimelig klart at Internett har kommet for å bli. Det er vel også rimelig selvfølgelig at Staten står ansvarlig for å bygge ut infrastrukturen i Norge, særlig når den skal brukes av selskaper i konkurranse med hverandre. Eller tenkte du kanskje at alle tilbydere burde bygge stamnett gjennom Norge, sånn at de har ett hver?

 

Hurra...

 

Slik utviklingen er på internett nå, så holder det ikke med modem. Det er like greit å innsé det med én gang. Hvorfor kan ikke Staten slutte å bygge broer til milliarder av kroner ut til øyer hvor det bor to gamle gubber og ei bikkje (som skal flytte til fastlandet til neste år) og bruke pengene på å legge fiber istedenfor.

 

"Tenke framover flere år av gangen... det er farli det!!"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 11:55, skrev CAT-scan:


Og til deg Anders: Jeg håper aldri du blir politiker...du kan gjøre mye skade...


 

Håper aldri du uttaler deg i politiske spørsmål lengre, du er en trussel for velferdsstaten. Jøss, konstruktivt diskusjon dette her :roll:

 

Quote:

Selvfølgelig har staten ansvar for å bygge ut en skikkelig infrastruktur,


 

noe de allerede har gjort.

 

Quote:

En skikkelig infrastruktur er nødvendig, prøv å tenk litt lengre enn neste uke....


 

Jeg tenker framover og ser at det ikke er noe poeng i at staten skal gå inn med midler på det nåværende tidspunktet.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Ettersom bredbånd ikke er spesielt utbredt, så er langt fra alle bruksområdene utforsket ennå heller.

 

Men, det beste ankepunktet for bredbånd så langt er at man kan legge alle media til IP (internett protokoll) for et mer effektiv, bedre og billigere tilbud til brukerne.

 

Dette gjelder f. eks.

 

*telefoni (billigere/gratis telefoni)

*tv (se flere kanaler, se programmer når du vil, last ned filmer)

*kjøp av software (last ned software direkte fra produsenten, billigere, enklere og raskere)

*raskere nedlasting av tunge websider

*remote monitoring (video overvåkning, videokonferanser (f.eks. legekonsultasjoner))

*online spill

*leie av software (programmet streames til skjermen din, du slipper å betale i dyre dommer for et program som du har begrenset bruk for)

*remote backup

*fjernundervisning

 

I forretningsmarkedet er det selvfølgelig en haug andre bruksområder. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Som sagt er det bare et lite stykke av alle mulighetene som er oppdaget.

 

Bottom line er at det iallefall ikke kommer til å bli noe mindre bruk for båndbredde i løpet av årene som går.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 14:34, skrev Ratatosk:


*telefoni (billigere/gratis telefoni)


 

Telefon har vi allerede i Norge. A/S Norge vil neppe går dårligere om vi ikke skaffer IP-telefoni med det første

 

Quote:


*tv (se flere kanaler, se programmer når du vil, last ned filmer)


 

TV har man allerede og alle får inn NRK og/eller TV2 så man kan være oppdatert i hva som skjer i landet. De ekstra mulighetene som bredbånd er da ingen rettighet og slettes ikke statens ansvar at alle får.

 

Quote:


*kjøp av software (last ned software direkte fra produsenten, billigere, enklere og raskere)


*raskere nedlasting av tunge websider

*remote monitoring (video overvåkning, videokonferanser (f.eks. legekonsultasjoner))

*online spill

*leie av software (programmet streames til skjermen din, du slipper å betale i dyre dommer for et program som du har begrenset bruk for)

 

kan ikke se at noen av disse tingene er noe man må ha for at samfunnet skal fungere og slettes ikke statens ansvar å sponse

 

Quote:


*remote backup

*fjernundervisning


 

Ola Norman trenger ikke remote backup. Fjernundervisning er er ikke statens oppgave å sørge for at alle kan få.

 

Quote:

I forretningsmarkedet er det selvfølgelig en haug andre bruksområder.


 

Forretningsmarkedet bør da fint klare å finansiere virksomheten sin selv.

 

Quote:


Bottom line er at det iallefall ikke kommer til å bli noe
mindre
bruk for båndbredde i løpet av årene som går.


 

bottom line, det er lenge til at bredbånd er like elementært som telefonen.

Lenke til kommentar

Det er en ting du glemmer Anders. Jeg vet ikke hvilken planet du har falt ned fra, men hva som er lønnsomt for staten kan da neppe være et bra argument. La meg nevne et par ting.

 

* Hvem er Staten? Er Staten en egen bedrift? Hvem er det Staten skal tjene? Seg selv eller folket?

 

* Er vi en velferdsstat eller ikke? Tror du kontantstøtten er særlig lønnsom for Staten? Jeg tipper at en del tusen arbeidsplasser er gått tapt på grunn av den ordningen. Jeg sier ikke at det er galt, det er mange som er hjemme med barna sine, og det er sikkert kjempetrivelig det. Lønnsomt? Nja...

 

* Årlig taper vi milliarder på dårlige investeringer i utlandet. Dårlig eksempel: Telenor. De har over 50 milliarder i lån hos Staten, hvorav mye er brukt til investeringer i utlandet. Uklokt! På lang sikt er det vi selv som kommer til å tape på dette i og med at vi har for dårlige varer/tjenester å selge til utlandet, et resultat av for dårlig satsing/investering i Norge. Godt eksempel: Se på Finland. Ingen oljerikdom å støtte seg på har resultert i nytenkning og utvikling som gjør at de også er et av verdens rikeste land. Man kan jo også si at: "Jammen vi har da oljen! Vi trenger ikke noe annet". Ja, vi har oljen. Vi har rikdommen nå, vi behøver ikke utvikle oss. Det kommer antagelig også til å bli vår undergang på et eller annet punkt langt inn i fremtiden.

 

* Årlig bruker vi milliarder (mye mer penger enn noen annen stat i forhold til BNP) til å finansiere andre lands problemer. Jeg sier ikke at dette er galt. Selvfølgelig skal vi dele på rikdommen vår.

 

* Personlig betaler jeg skatt. Jeg vet ikke hvor mye du har fått igjen for skattepengene dine, men jeg begynner nå å lure på når jeg kan begynne å dra nytte av mitt bidrag til felleskassen. Kanskje en gang i fremtiden når bredband kommer hjem til meg. Hvem vet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 15:23, skrev Ripsta:

Det er en ting du glemmer Anders. Jeg vet ikke hvilken planet du har falt ned fra, men hva som er lønnsomt for staten kan da neppe være et bra argument. La meg nevne et par ting.


* Hvem er Staten? Er Staten en egen bedrift? Hvem er det Staten skal tjene? Seg selv eller folket?



 

"Staten er folket" og staten tjener folket best ved ikke å sponse bredbånd på det nåværende tidspunkt.

 

Staten bør stort sett gjøre det som er lønnsomt da dette vil komme folket til gode :smile:

 

Hvorfor skal jeg sponse bredbånd til DEG? Selvsagt skal jeg ikke det sålenge du ikke trenger det. Er mye viktigere ting enn bredbånd her i verden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...