Gå til innhold

"Godkjente dataforhandlere" - hva må til?

Anbefalte innlegg

Alle firma kan handle, etter dagens konkurranselovgivning kan ikke en grossist nekte å levere varer til en butikk/bedrift.

De kan uansett differensiere priser og betingelser basert på feks bonusavtaler og rabattsystemer slik at det blir meningsløst å være liten kunde. De er heller ikke forpliktet til å gi alle kreditt, noe som vil bety at man må betale varene på forskudd.

Uansett, de kan ikke nekte et firma å handle, om de gjør det kan man klage til Konkurransetilsynet.

6286309[/snapback]

vet ikke helt om distributør kan kalles grossist. trodde at:

grossist handler direkt fra produsent, så selger videre til distributører/leverandører

distributør/leverandør selger videre til sluttkunder (privat/firma)

også er det noen grossister som har enerett til salg av produktet..... men kanskje tar feil ?!?!

helt enig, derfor er det komplett.no for sluttbrukere (privat/firma) og norek.no (fohandlere).....

derfor tror jeg ikke at du kan gå til Konkurransetilsynet og si: Norek vil ikke selge til meg.....

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
når det gjelder Norek salg/support så hadde aldri problemer. alltid får den support jeg forventer. når de ikke kan svare med en gang, så ringer de opp eller sender mail. Hattelco har jeg aldri brukt som leverandør så kan jeg ikke uttale meg.....

6286244[/snapback]

Det kommer helt sikkert an på hvor mye de har å gjøre og hvem som tar telefonene der. Mine erfaringer er dessverre negative når det gjelder kundebehandling; selv om jeg ikke så ofte kontaktet dem, føltes de få gangene jeg gjorde som dissent (som de sier på slang).

Lenke til kommentar
Noen som kan oppgi priseksempler fra Norek (eller andre)?

Vet de vil variere, men int. å se dem opp mot Komplett og PCUtstyrs priser...

6286828[/snapback]

finn noe på komplett.no så kan jeg komme med forhandler pris eller pris jeg vil selge produktet til deg som kunde..... ellers, så blir det vanskelig.....

Lenke til kommentar
Noen som kan oppgi priseksempler fra Norek (eller andre)?

Vet de vil variere, men int. å se dem opp mot Komplett og PCUtstyrs priser...

6286828[/snapback]

finn noe på komplett.no så kan jeg komme med forhandler pris eller pris jeg vil selge produktet til deg som kunde..... ellers, så blir det vanskelig.....

6286869[/snapback]

Ok:

AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte 795

MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16

Silverstone SST-LC17 HTPC, Sølv (Uten PSU)

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Lenke til kommentar

Har hørt det ikke lønner seg i databransjen.. Altså å selge videre? Det er visst ikke så mye billigere på Norek enn i butikken?

Hvis du vil finne priser på norek så bare søker du på prisklassen og så ser du hva som kommer opp til den prisen du har satt og på den måten kan du finne ut prisen selv om den ikke står der.

Endret av BonFireMan
Lenke til kommentar
Ok:

6287087[/snapback]

i følge handlevogn,så:

komplett pris KR. 3858,-

hvis jeg skulle selge det til deg som kunde, får du dette til KR. 3700,-

frakt kommer i tillegg, varer sendes direkte fra Norek til deg.....

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar

Men da har det nok vært en innskjerping på hva de tillater. De har sikkert sett seg lei på entusiaster som bruker denne muligheten som en måte å skaffe segg litt billigere hardare på.

-Stigma

6259851[/snapback]

Tenkte det samme... har inntrykket av at mange har gjort dette. Og de blir sikkert lei returer og support fra ørten 18-åringer med eget "firma" i lengden.

Lenke til kommentar
når du driver IT firma så går du ikke til Elkjøp og handler varer til dine kunder, da kan de gjøre det selv.

6286244[/snapback]

Har handlet endel på elkjøp for kunder, helt greit og stå i kø for 500+ i timen ;)

Jeg slipper bryderiet med og bestille, reklamasjoner osv.

Ellers er jo Dell en kjekk plass og skaffe utstyr igjenom i kunde sitt navn, fortjenesten på billige maskiner er så liten at man like greit kan spare seg for bryderiet med og være pC-pusher. Mye bedre og bare fakturer timer for allt med oppsetting, suppoert osv.

Selge HW er meningsløst i og med det er på grensen til umulig og tjene penger på salg.

Lenke til kommentar
Har handlet endel på elkjøp for kunder, helt greit og stå i kø for 500+ i timen ;)

Jeg slipper bryderiet med og bestille, reklamasjoner osv.

Ellers er jo Dell en kjekk plass og skaffe utstyr igjenom i kunde sitt navn, fortjenesten på billige maskiner er så liten at man like greit kan spare seg for bryderiet med og være pC-pusher. Mye bedre og bare fakturer timer for allt med oppsetting, suppoert osv.

Selge HW er meningsløst i og med det er på grensen til umulig og tjene penger på salg.

6287968[/snapback]

jepp, men Elkjøp har veldig veldig lite utvalg. skal du ha noe bestemt så får du ikke dette på Elkjøp. ellers så syns jeg ikke at Elkjøp er billig heller.....

Dell er bra, men alle som handler hos Dell i større kvantum har konto, tenkte på bedrifter o.l. har aldri blitt forespurt om jeg kan skaffe Dell PC, alle vet at du kan handle direkt hos dem og trenger ikke mellomled.....

som jeg sa tidligere, så videreslag gir ikke fortjeneste, men driver du med service/tjenester ved siden kan du tjene noen kroner på det du selv gjør (installasjon/feilsøking +++).....

:hmm: du kunne ikke sende noen kunder til meg, som betaler at jeg står i kø på Elkjøp og tjener 500 + evt. mva

Lenke til kommentar
:hmm:  du kunne ikke sende noen kunder til meg, som betaler at jeg står i kø på Elkjøp og tjener 500 + evt. mva

6288080[/snapback]

Det hender folk ringer i full panikk da PC står i sju steiner og da er det ofte om og gjøre og få ting opp og gå på timen, da er det greit og ha elkjøp fordi de har helt greie billig-maskiner, de er ikke best, billigst eller spesiellt fancy men du får dem på minuttet. Jeg gidder ikke og ha maskiner på lager, finner ikke billige nok leverandører for og hanskes med f.eks Dell som kan selge en minimums-PC til folk for 1700,- +MVA.

Tar selvsagt opp mye annet fra Norek, SMG osv men reint salg er jo som du sier meningsløst med mindre man kan få timer.

Lenke til kommentar
Ok:

6287087[/snapback]

i følge handlevogn,så:

komplett pris KR. 3858,-

6287204[/snapback]

Eh... forstår jeg deg rikitg:

Komplett pris: 3858,- (fikk det selv og :green: )

Norek pris 3700,-

Fy f...

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Alle firma kan handle, etter dagens konkurranselovgivning kan ikke en grossist nekte å levere varer til en butikk/bedrift.

De kan uansett differensiere priser og betingelser basert på feks bonusavtaler og rabattsystemer slik at det blir meningsløst å være liten kunde. De er heller ikke forpliktet til å gi alle kreditt, noe som vil bety at man må betale varene på forskudd.

Uansett, de kan ikke nekte et firma å handle, om de gjør det kan man klage til Konkurransetilsynet.

6286309[/snapback]

vet ikke helt om distributør kan kalles grossist. trodde at:

grossist handler direkt fra produsent, så selger videre til distributører/leverandører

distributør/leverandør selger videre til sluttkunder (privat/firma)

også er det noen grossister som har enerett til salg av produktet..... men kanskje tar feil ?!?!

helt enig, derfor er det komplett.no for sluttbrukere (privat/firma) og norek.no (fohandlere).....

derfor tror jeg ikke at du kan gå til Konkurransetilsynet og si: Norek vil ikke selge til meg.....

6286412[/snapback]

De kan nekte deg som privatperson å handle, dette er helt lovig.

Men som firma kan du klage de inn dersom de ikke vil selge til deg. En leverandør/grossist/distrubutør har ikke lov til å diskriminere forskjellige forhandlere/kunder. De kan mao ikke nekte et firma å handle, men prisene vil som oftest være avhengig av hvor stort uttak du har fra leverandøren. Som igjen betyr at Komplett sannsynligvis har mye bedre priser enn konsulent Hansen.

At mange leverandører trenerer "uønskede" kunder er en annen sak, men uansett, de kan ikke nekte et firma å handle.

Dette er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet da jeg jobber med varehandel og har i den forbindelse vært borti noen slike saker.

Endret av oleanl
Lenke til kommentar
Ok:

6287087[/snapback]

i følge handlevogn,så:

komplett pris KR. 3858,-

6287204[/snapback]

Eh... forstår jeg deg rikitg:

Komplett pris: 3858,- (fikk det selv og :green: )

Norek pris 3700,-

Fy f...

6288730[/snapback]

jepp, det er den prisen jeg har fått, når jeg samlet alt på komplett.no handlevogn.....

Lenke til kommentar
eh... ja... men hva kostrer handlevogna hos NOREK?

6304569[/snapback]

det husker ikke her og nå..... men tipper at det er billigere 4-10 % enn på komplett..... alt avhengi hvilken produkt..... noen produkter er mye billigere og noen er nesten samme pris. og noen ganger kan du kjøpe billigere på komplett enn hos norek.....

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...