Spragleknas Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ser Norek kun sleger til "godkjente dataforhandlere". Hva menes med det? Link: http://www.norek.no/k/k.asp?action=custserv&topic=termmmb Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) For at Norek skal selge til deg så må du være registrert med ditt eget firma. Ihvertfall har det vært slik en del år nå, ved midnre de har nylig innskjerpet reglene sine. Det har ihvertfall ikke vært noe krav fra Norek tidligere om annet enn at du kan vise til at du har et registrert firma. -Stigma Endret 7. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Sist jeg snakket med Norek holdt det ikke med firma av enhver type - det måtte være dataforhandler. Fyren jeg snakket meg var forøvrig ganske avvisende og lite hyggelig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Er vel ikke værre ne å sende dem en mail og spørre hva kriterier de har da... Men da har det nok vært en innskjerping på hva de tillater. De har sikkert sett seg lei på entusiaster som bruker denne muligheten som en måte å skaffe segg litt billigere hardare på. -Stigma Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Hmmm... andre aktuelle kan være Hattleco og Netshop .... flere? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ser Norek kun sleger til "godkjente dataforhandlere". Hva menes med det? Link: http://www.norek.no/k/k.asp?action=custserv&topic=termmmb 6259435[/snapback] Jepp, som andre svarte tidligere må du vare registrert i Brønnøysundregistrene, har liten firma og handler hos Norek og andre distributører mange år nå. Det betyr i praksis at Norek, Hattelco, Smg og andre selger ikke til sluttkunder. Det er også andre lover for forhandlere, som angrefrist: det har ikke firmaer. Vet ikke hvordan rettningslinjer har Norek nå for tiden, men kan si hvordan det gikk for meg. Jeg har fakset firmaattest og har blitt tildelt bruker/pass til deres nettsider.Så søkte om kreditt, sånn at jeg kan handle på faktura ellers blir det veldig tungvint med oppkrav o.l. Og ja, du må drive IKT bedrift for å få forhandler status. det skulle vare rart at du selger blomster og får forhandler status hos Norek, SMG, Hattelco eller andre IKT distributører. Til slutt vil jeg også si at det er vanskeligere å få forhandler status hos distributører ettersom noen forventer at ditt firma kjøper fra dem for mange, mange tusen kroner pr. år. De vil også at du oppgir salgsresulteter for siste år og forventet salg pr. år. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Men ingen formell krav til kompetanse? Bare det er registrert som et firma som driver med salg av dataprodukter? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Men ingen formell krav til kompetanse? Bare det er registrert som et firma som driver med salg av dataprodukter? 6267236[/snapback] du kan drive firmaet og ha ansatt andre som har kompetanse. selv har jeg kompetanse (skole, kurs o.l.), men det er ikke nødvendig. som sagt så det som distributør forlanger er firmaattest fra Brønnøysundregistrene med riktig næringskode. mitt firma har eksempelvis: Næringskode: 72.220 Annen konsulentvirksomhet tilknyttet system- og programvare Formål: Konsulentvirksomhet innen data (PC, IT). Rådgiving, installasjon, support o.l. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Norek er en distributør, du kan kjøpe fra Komplett som bedrift. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Norek er en distributør, du kan kjøpe fra Komplett som bedrift. 6267691[/snapback] riktig, men jeg trodde spørsmål var hvordan få forhandler status hos distributør som Norek o.l. ellers så mange bedrifter velger lokal leverandør p.g.a. support og service. tror det er veldig få bedrifter som kjøper direkte på Komplett hvis de ikke har egne IT folk, tenkte på hardware o.l. vil også si at forskjell mellom Komplett og Norek er pris. på Norek handler du til forhandler pris og selger videre. Komplett selger til sluttkunder, men handler du som firma så har du ikke heller angreretten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Du trenger ikke være forhandler heller, jeg kjenner folk som bestiller direkte fra Norek utstyr de bruker i jobbsammenheng. Da snakker vi en god del utstyr, ikke hobbymengder. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Hos Norek må du handle for minimum 50 000 i året. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Du trenger ikke være forhandler heller, jeg kjenner folk som bestiller direkte fra Norek utstyr de bruker i jobbsammenheng. Da snakker vi en god del utstyr, ikke hobbymengder. 6269058[/snapback] det du skriver er noe nytt for meg ettersom uansett om du handler for 5000 eller 1 mil. så må du ha kundenummer. kan de handle hos NOREK har de fått forhandler status. hvis du leser her: Vi selger kun til godkjente forhandlere, ikke til sluttbrukere. Av denne grunn kan vi ikke behandle søknader uten firmaattest. Firmaattest bes derfor fakset inn på 33 48 61 01 før dere gjennomfører søknaden fra kontosiden. KUNDER Norek selger kun til godkjente dataforhandlere. Firmaattest vil bli krevd av nye kunder. FORHANDLERSTATUS For å beholde status som forhandler vil det være et krav til kunden at de har et minimumsuttak i året. Forhandleren er også ansvarlig for at kunnskapsnivået angående PC og tilhørende komponenter er høyt nok i forhold til hva man minimum kan kreve av en dataforhandler. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det er selvfølgelig snakk om folk som har firmaer her, men det er ikke dermed sagt at de er forhandlere... Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det er selvfølgelig snakk om folk som har firmaer her, men det er ikke dermed sagt at de er forhandlere... 6271011[/snapback] det er bare sånn det heter "forhandler" og hva de gjør med disse varer produkter er deres problem.... men OK, vi begynner å snakke her om uvesentlig ting..... Lenke til kommentar
sentence Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg fant ut til min forskrekkelse at priser mellom distributører og forhandlere er veldig liten - egentlig så liten at du fort skjønner at du må satse enormt skal du begynne å videreselge løse deler og tjene noe verdig på det. For eksempel er prisforskjellen mellom distributør og forhandler bare på få kroner dersom det er en rimelig vare som er veldig populær. Forklaringen til at dette fungerer i praksis, er fordi de største dataforhandlerne selger i enorme partier i flere lender, så en DVD-brenner med 5,- i reell avanse blir en stor avanse hvis de selger 1000 stykker om dagen fordelt over flere lender. Skal du begynne (på gutterommet) og selge for eksempel en DVD-brenner og lignende komponenter som er populære, og tjene på det, må du ta ”blodpris” i forhold til den ekstreme konkurransen og det pressede prismarkedet som de store webshoppene opererer med. Men ikke alle varer er så ekstreme; strømforsyninger gir faktisk mest profitt, så det kan du jo satse på. Ellers lønner det seg egentlig best å selge komplette maskiner, men der er det likevel stiv konkurranse og veldig lav profitt. Nøkkelen er å satse stort, men når man tenker på hva man skal ut med av utgifter, som reklamering, rekvisita (pappesker, teip, utstyr, mekanikk) slik at det ser proft ut, må du regne med å ende opp i 0,- den første tiden eller kanskje på minussiden, frem til du får etablert deg skikkelig og blir populær. Jeg har også oppfattet Norek som en nedverdigende og hånende kundeservice, som om de ikke har brukt for deg og du er en byrde. Hattelco er en god del bedre, og er i tillegg en god del billigere, selv om det er kun snakk om noen kroner her og der. De er store aktører som egentlig ikke trenger firmakunder, fordi de allerede eies av webshopgiganter som selv bruker sine egne distributører, som igjen er en veldig lønnsom måte å drive forretning på (være butikk og importør/distributør i en og samme bygning og hovedforetak). Skal du satse og legge en del penger i et IT-firma, så finn deg selv ut de merker du vil føre og heller forsøk å importer direkte fra fabrikkene. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) det er bare sånn det heter "forhandler" og hva de gjør med disse varer produkter er deres problem.... men OK, vi begynner å snakke her om uvesentlig ting..... 6271479[/snapback] Joda, men jeg synes faktisk det er ganske så vesentlig at man ikke nødvendigvis må drive videresalg for å få lov til å bestille fra Norek. Endret 11. juni 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg fant ut til min forskrekkelse at priser mellom distributører og forhandlere er veldig liten - egentlig så liten at du fort skjønner at du må satse enormt skal du begynne å videreselge løse deler og tjene noe verdig på det. mange klokke ord, er absolut enig med deg "Sentence" når det gjelder fortjeneste av bare videresalg (da må du evt. importere selv)..... eksempelvis så tjener jeg mye mer på tjenester, service o.l. enn på salg av produkter. men alt henger sammen, når du driver IT firma så går du ikke til Elkjøp og handler varer til dine kunder, da kan de gjøre det selv. stor forskjell er også support du får fra distributør/leverandør og vannlig butikk som Elkjøp e.l. distributører/levernadører skal vare skolert/oppdatert innom det de selger, eller kan de miste distributør status..... når det gjelder Norek salg/support så hadde aldri problemer. alltid får den support jeg forventer. når de ikke kan svare med en gang, så ringer de opp eller sender mail. Hattelco har jeg aldri brukt som leverandør så kan jeg ikke uttale meg..... Lenke til kommentar
oleanl Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Alle firma kan handle, etter dagens konkurranselovgivning kan ikke en grossist nekte å levere varer til en butikk/bedrift. De kan uansett differensiere priser og betingelser basert på feks bonusavtaler og rabattsystemer slik at det blir meningsløst å være liten kunde. De er heller ikke forpliktet til å gi alle kreditt, noe som vil bety at man må betale varene på forskudd. Uansett, de kan ikke nekte et firma å handle, om de gjør det kan man klage til Konkurransetilsynet. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 det er bare sånn det heter "forhandler" og hva de gjør med disse varer produkter er deres problem.... men OK, vi begynner å snakke her om uvesentlig ting..... 6271479[/snapback] Joda, men jeg synes faktisk det er ganske så vesentlig at man ikke nødvendigvis må drive videresalg for å få lov til å bestille fra Norek. 6286127[/snapback] nope, det trenger du ikke. har aldri sagt at du må videreselge det du kjøper. jeg sa at du må ha forhandler status for å handle hos distributør. så lenge du kjøper for stor beløp så distributør er sikkert fornøyd. og som sagt, om du har dette stablet på lager eller soveromet er det ingen som kan ta deg for..... har eksempelvis kjøpt midels bra 10 laptoper hos distributør som jeg leier ut til kurs/kongress o.l. noen jeg kjenner driver med utleie av AV utstyr som har blitt kjøpt hos distributør..... så, er helt enig med deg "at man ikke nødvendigvis må drive videresalg for å få lov til å bestille fra Norek"..... har ikke sagt noe annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå