Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Jeg skal finne ut Volumet til en voks-dukke! Nærmere bestemt Arnold Schwarzenegger. Hvordan går jeg frem på det. Forklar takk! Jeg (Du?) må nok også finne ut prisen for voks per liter! Endret 7. juni 2006 av GameMaker Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Senk voksdukken i en sylinder fylt til randen med vann, dra den opp igjen, og regn ut hvor mye vann som forsvant. Da har du volumet til dukken. det enkle er ofte det beste ^^ Har du flere opplysninger om oppgaven? Endret 7. juni 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Senk voksdukken i en sylinder fylt til randen med vann, dra den opp igjen, og regn ut hvor mye vann som forsvant. Da har du volumet til dukken. Så leter du opp massetettheten til voks det enkle er ofte det beste ^^ Har du flere opplysninger om oppgaven? 6259473[/snapback] Har ikke voksdukken her... Det er en oppgave jeg laget selv, i forbindelse med Muntlig eksamen... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Han behøver ikke å vite massetettheten så lenge det er snakk om pris pr volum (liter). Som bK_Coder sier: volum finner du ved å senke dukken i vann. volumet på dukken er lik volumet på vannet den fortrenger (Archimedes prinsipp). Regner med at du har stykkpris på dukken og når du vet hvor mange liter voks den innekolder (volumet) så er det ikke så vanskelig å finne litersprisen. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Selveid er veleid Jeg kom hit for svar! Ikke tøv og tant! EDIT; Jeg vet ikke hvor mye en dukke koster. Jeg leter men finner ikke svar... Endret 7. juni 2006 av GameMaker Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Så vidt jeg vet, er det den enkleste (og forsåvidt eneste) måten å gjøre det på. Xell: stemmer, det stod først at man skulle finne massen, men han endret innlegget. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ja sorry for det, men noen som vet hvor jeg kan lete? Prøvde Goodle, Madam tussauds, og wiki... Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Kan du ikke bare finne på ett tall da? Det viktigste er ikke at svaret er riktig, men at det er riktig i forhold til opplysningene, og at du har riktig fremgangsmåte... Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ja jo, men vi skulle liksom bruke internett... Men hvis jeg ikke finner noe snart så bare finner jeg på et fornuftig tall. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 http://www.candlesandbeeswax.com/bulk.html Priser på bivoks, som er det vanligste å bruke til voksfigurer. Er dessverre i dollar, men bedre enn ingenting. Lykke til Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) http://www.candlesandbeeswax.com/bulk.html Priser på bivoks, som er det vanligste å bruke til voksfigurer. Er dessverre i dollar, men bedre enn ingenting. Lykke til 6259767[/snapback] Takker så meget! Hvor mye veier Arnold Schwarzenergger i voks? Endret 7. juni 2006 av GameMaker Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Da må du først ha volumet, og det finnes (dessverre) ingen magiske formler for å regne ut volumet på en såpas irragulær geometrisk figur som Arnold Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ja det var det anskitet hans Men hvordan skal vi da finne ut hvor mye den/han veier? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ser ut til at du har definert en oppgave man ikke kan svare på da Hvilket fag er det snakk om? Hvis dette er matte muntelig så regner jeg med at det viktigste er at du skjønner og kan forklare prisnippene for hvordan man kommer frem til svaret. Du sier du selv har definert oppgaven, men du sier lite om den nøyaktige defninisjonen av oppgaven. Hvis oppgaven er "finn volum på dukken. Finn literspris på voks" og dette er en matteoppgave så er vel ikke poenget at du skal sitte timesvis på internett og søke etter vokspriser. "ærede sensor: Volumet på dukken fant jeg ved Archimedes lov. Ved å senke dukken i vann og måle mengden vann den fortrenkte fant jeg ut at dukken har et volum på XXliter (sett in svar her. dersom dukken ikke er så stor er nok svaret godt under 1liter). Jeg fant desverre ikke ut stykkprisen på dukken, men dersom vi sier at stykkpris feks er 20kr finner vi literspris på voks ved å ta stykkpris og dele på volumes som blir YY (nytt svar)" Pass godt på at du ikke har gått glipp av noe som allerede er oppgitt. Slike antakelser er bra bare når verdier ikke er oppgitt. Dersom du har fått oppgitt et tall og går glipp av det virker slike antakelser mot sin hensikt. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 skulle gjerne hjulpet deg her men jeg er ganske usikker på oppgaven. hvilke verdier er det meningen at du skal lete fram og hvilke skal du beregne? Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Nja nei... fant på den selv da.. Men litersprisen er på 91,50 kr og utover det så vet jeg ikke... Må vel finne no'. Men middag nå. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Tilbake nå. Prøver å finne ut hvor mye en slik dukke veier, men finner ikke noe nyttig. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ser ut til at du har definert en oppgave man ikke kan svare på da Hvilket fag er det snakk om? Hvis dette er matte muntelig så regner jeg med at det viktigste er at du skjønner og kan forklare prisnippene for hvordan man kommer frem til svaret. Du sier du selv har definert oppgaven, men du sier lite om den nøyaktige defninisjonen av oppgaven. Hvis oppgaven er "finn volum på dukken. Finn literspris på voks" og dette er en matteoppgave så er vel ikke poenget at du skal sitte timesvis på internett og søke etter vokspriser. "ærede sensor: Volumet på dukken fant jeg ved Archimedes lov. Ved å senke dukken i vann og måle mengden vann den fortrenkte fant jeg ut at dukken har et volum på XXliter (sett in svar her. dersom dukken ikke er så stor er nok svaret godt under 1liter). Jeg fant desverre ikke ut stykkprisen på dukken, men dersom vi sier at stykkpris feks er 20kr finner vi literspris på voks ved å ta stykkpris og dele på volumes som blir YY (nytt svar)" Pass godt på at du ikke har gått glipp av noe som allerede er oppgitt. Slike antakelser er bra bare når verdier ikke er oppgitt. Dersom du har fått oppgitt et tall og går glipp av det virker slike antakelser mot sin hensikt. 6259850[/snapback] JEg snakket ikke om action man her altså, jeg snakket om Madame Tussaud dukker... 20 kr? Mer som 120 000. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) hehehe hvordan i alle dager skulle jeg vite det da?!?! LOL edit: ok så da er det jo egentlig bare snakk om teorier og ingen praktisk oppgave. Hvis det er volu, vekt og kost du skal finne ut, så gjenstår bare å finne massetettheten på voksen. Men som nevnt tidligere så tror jeg ikke de faktiske verdiene er det vesentlige her, men heller hvordan du kommer fram til svaret. Og btw dukkene har nok gnaske høy verdi, men det skyldes det kunstneriske ikke kostnaden på voksen. voksen har laver massetetthet enn vann (den flyter) så totalkosnadene i voks er nok mer i nærheten av 5000 eller noe. Men her synes jeg det faktisk er mye viktigere at du bestemmer deg for hvikle spørsmål du er ute etter å finne svar på og skjønner teorien bak hvordan man kommer fram til de svarene. De faktiske tallene betyr veldig lite. Endret 7. juni 2006 av Xell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå