Gå til innhold

Er det best med lite eller mye dB ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det slik, db står for lydstyrken. Jo mer desibel, jo høyere lyd kommer det ut av høyttalerene. Men husk på at ikke alle produsenter er ærlige når de oppgir slike verdier.

Hvis du legger bort alle andre kriterier og kun er ute etter lydstyrke, kan man si at høyere db-verdi er bedre. Dessverre er det ikke så enkelt. Et hav av andre kriterier spiller inn, så se på merke og forhør deg med andre som har erfaring med produktet.

Lenke til kommentar

Desibel oppgir bare styrke på lyd. Hvis det er DB på en høyttaler i forhold til hvor høyt den kan spille før den blir ødelagt, så vil da DB være en bra ting.

Men... det sier jo lite om kvaliteten til høytaleren. Hvem som helst kan jo lage en høyttaler som spiller så høyt at trommehinnene dine sprekker - dersom de ikke trenger å bry seg om forvrengning i lyden osv.

Det jeg prøver å si er at du bør ikke legge mye vekt på desibel på en høyttaler som et kjøptkriterie.

-Stigma

Lenke til kommentar

Er det følsomhet det er snakk om her? Når det db oppgitt i spesifikasjoner for et høyttalereelement har jeg for meg dette beskriver hvor lettdrevet elementet er, eller stemmer ikke dette? Har for meg jo høyere db-verdi jo mer lettdrevet er det. Husker ikke helt

Hvis dere ser her så er høyttalerens følsomhet oppgitt i dB.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Er det ikke snakk om følsomhet her? Når det db oppgitt i spesifikasjoner for et høyttalereelement har jeg for meg dette beskriver hvor lettdrevet elementet er, eller stemmer ikke dette? Har for meg jo høyere db-verdi jo mer lettdrevet er det. Husker ikke helt

Hvis dere ser her så er høyttalerens følsomhet oppgitt i dB.

6259503[/snapback]

Helt riktig. Det er sjelden(aldri) en høyttalerprodusent oppgir hvor høyt et element kan spille i db.

Det som gjerne oppgis er som du sier følsomheten. Denne oppgis i forhold til hvilket lydnivå høyttaleren kan oppnå på en viss frekvens ved en gitt effekt og målt på en gitt avstand.

Lenke til kommentar
Var det jeg trodde Valotunk. Stemmer det ikke at jo høyere følsomhet (dB) jo mer "lettdrevet" virker elementet?

6259638[/snapback]

I utgangspunktet helt korrekt. Problemet er bare at forskjellige produsenter måler dette på ulike måter slik at en direkte sammenligning blir vanskelig.

På samme måte som forskjellige produsenter oppgir responstiden på LCD skjermer etter forskjellige målemetoder blir det vanskelig å sammenligne ut ifra "papirverdier"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...