Gjest Slettet+3124 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg har installert Kubuntu 6.06 på min maskin. Jeg sitter med ett ATI X800 kort som jeg har lastet ned ATI driverne til. Kortet blir usannsynlig varmt etter en stund, bruker ikke Kubuntu til spilling e.l, kun skrivebords aplikasjoner. Så etter en stund så begynnner kortet å knitre, virker som at vifta begynner å ta bort i kjøle ribba på kortet.. Det problemet hadde jeg overhodet ikke Windows, men etter litt mere bruk av Kubuntu så begynner problemet å forflytte seg over til Windows også, men ikke i den grad som i Kubuntu.. Men ved at kortet blir varmt, så mener jeg virkelig varmt, såpass varmt at du brenner deg når du tar på kjøle ribba til kortet.. Hva kommer dette av..? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Nei, Linux har ikke fra min erfaring evnen til å ødelegge vifter på hardware... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Nei, Linux har ikke fra min erfaring evnen til å ødelegge vifter på hardware... 6259427[/snapback] Det er vel ikke selve vifta som er problemet her tror jeg! Men det at kortet blir så jævelig varmt, og kjøle ribba koker og utvider seg, og dermed kommer i kontakt med selve vifta... Men hvorfor blir kortet så varmt med Linux drivere..? Edit: edit Endret 7. juni 2006 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hva kommer dette av..? 6259240[/snapback] Dårlige drivere. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Jeg tror ikke det er dri-støtten i linux som tuller med deg, men selve fglrx-driveren for X, prøv å kjør med driver radion eller vesa og se om kortet blir like varmt (rediger xorg.conf, skru av maskinen og la kortet kjøle seg ned før du tester) edit: Hvis kortet blir like varmt etter at du har prøvd med en softwaredriver, se til at dri-modulen ikke lastes av X (fjern Load "dri" i xorg.conf") eller linux (fjern dri fra modullista eller modprobe -r dri) og prøv med eller uten fglrx (flgrx kan kjøre uten dri) Endret 7. juni 2006 av ratix Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det står at han har lastet ned ATI sine drivere, så det er neppe fglrx som er problemet. Forøvrig så er det vel neppe driveren sin jobb å starte vifta om det blir varmt uansett? Dersom du også har problemet i windows, så har det neppe noe med linux-driverene til ATI å gjøre. Ellers - går vifta? Kansje vifta er defekt? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Tror jeg hadde vært en av de mest imponerende softwarefeilene noensinne Du kunne sikkert ha blitt livstidssponset av MS og Nvidia hvis du gikk med på å fortelle verden din historie isåfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det står at han har lastet ned ATI sine drivere, så det er neppe fglrx som er problemet. Forøvrig så er det vel neppe driveren sin jobb å starte vifta om det blir varmt uansett? Dersom du også har problemet i windows, så har det neppe noe med linux-driverene til ATI å gjøre. Ellers - går vifta? Kansje vifta er defekt? 6261349[/snapback] Dere skal ikke henge dere så mye opp i vifta, den virker! Det som er rart er at ulydene i skjermkortet kommer så og si med engang etter Kubuntu er loadet inn, og tempen på kortet fyker da oppover! Dette skjer ikke i Windows! Merkelig. Under Windows så er kjøleribba på kortet lunken, mens under Kubuntu blir den brennheit... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Har du tatt av lokket og sjekka at vifta går rundt? Dersom den gjør det likefullt, så er det neppe driverene. Kan være Linux lar kortet dra ting som effekter etc. - vet ikke hvor mye XGL-aktige ting Kubuntu bruker. Blir kortet tilsvarende varmt under spilling i windows? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå