marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Heisann! Trenger et godt tips i photoshop. Har en bråte med bilder, og skal sende dem inn til fremkalling. Men siden jeg kun skal ha dem i 10X15, trenger jeg ikke ha dem større enn 800X600. Hvordan kan jeg gjøre det enkelt i en operasjon? Har Adobe Photoshop, men fant det ikke ut i forbifarten. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg bruker ACDSee til den oppgaven.. Der er det bare å merke alle og høyreklikk ->resize Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ved å benytte deg av actions og batch-delen under file - automate. Lag en action som resizer bildet til den størrelsen du vil ha. Husk å lage ny action før du åpner bildet. Deretter åpne, sette ønsket størrelse, lagre, og sette ønsket kvalitet. Så går du til file - automate - batch. Velg action, altså den du nettopp lagde, velg mappa med bildene du vil skalere, hvor du vil lagre dem, og kryss av for "override action open commands" og "override action save as commands". Voila! Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 fil - scripts - image processor Der kan du gjøre det du nevner, pluss mye annet, f.eks gjøre bildene skarpere, endre saturation osv. Du velger parametre på det første bildet, og så gjør PS resten. Tommy Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hvordan lager du en action da? Tommy Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ved å benytte deg av actions og batch-delen under file - automate. Lag en action som resizer bildet til den størrelsen du vil ha. Husk å lage ny action før du åpner bildet. Deretter åpne, sette ønsket størrelse, lagre, og sette ønsket kvalitet.Så går du til file - automate - batch. Velg action, altså den du nettopp lagde, velg mappa med bildene du vil skalere, hvor du vil lagre dem, og kryss av for "override action open commands" og "override action save as commands". Voila! 6259268[/snapback] Takker og bukker for tipset! Det skal testes etter at jeg har vært i bursdagsselskap. Yummi, kaker! -B- Lenke til kommentar
perben Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Innlegget er slettet. Endret 16. september 2006 av perben Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Last ned programmet PIXresizer (freeware) fra http://bluefive.pair.com/free95.htm . Der kan du forminske alle bildene i en mappe samtidig. Og programmet lar deg lagre de forminskete bildene i en annen mappe slik at orginalene forblir urørt. Veldig enkelt å bruke. 6261767[/snapback] Glimrende snertent lite program! Actions i Photoshop funker også veldig fint. Og for deg som lurer på hvordan du skal få til en action: Instruksjonene står over. -B- Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det står at du må lage en action, men ikke hvor eller hvordan man gjør det. ... men jeg finner ikke noe valg for action under file-automate.. eller noe annet sted. Tommy Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det er i Actions-paletten. Les i Hjelp om Actions. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Selv bruker jeg IrfanView. Gratis program til å vise bilder som også har en haug andre gode funksjoner, inkludert muligheten til å resize en haug bilder i farten. Vil og hevde at du kan få utbytte av litt bedre oppløsning selv på såpass små bilder. Hvertfall hvis du er som meg og liker og stirre etter detaljer på nært hold. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Selv bruker jeg IrfanView. Gratis program til å vise bilder som også har en haug andre gode funksjoner, inkludert muligheten til å resize en haug bilder i farten. Vil og hevde at du kan få utbytte av litt bedre oppløsning selv på såpass små bilder. Hvertfall hvis du er som meg og liker og stirre etter detaljer på nært hold. 6264922[/snapback] Ja, det er mulig. Jeg håper 800X600 blir nok. Har bestilt fremkalling av 1000 bilder på elkjøp sin fremkallingstjeneste. 10 øre per stk er svinbillig, så jeg er spent på kvaliteten. I tillegg har jeg bestilt 300 bilde for min mor med samme fototjeneste, og til samme pris. Ble den enorme sum av 1300 bilder til 130 kroner ferdig levert... -B- Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Spørs hvordan str du skal ha på dine omgjorte bilder men her er også en automatisk mulighet i PS. Les mitt innlegg på denne linken. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=432036&hl= Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Spørs hvordan str du skal ha på dine omgjorte bilder men her er også en automatisk mulighet i PS. Les mitt innlegg på denne linken. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=432036&hl= 6308638[/snapback] Det var en glimrende ide med photoshop med webalbum. Har ikke vurdert den muligheten... Takk for tipset! -B- Lenke til kommentar
sNx Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Heisann hvis albumet ditt har både stående og liggende bilder klarer ikke resize å se forskjell på det. Så da bruker du automate-fitimage istedenfor resize og velger 800 og 800. Da blir bildene dine enten 800x600 eller 600x800. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Det står at du må lage en action, men ikke hvor eller hvordan man gjør det. ... men jeg finner ikke noe valg for action under file-automate.. eller noe annet sted. 6262537[/snapback] Hei det er veldig enkelt. Du trykker på den røde knappen record, så gjør du alle instillinger på bildet og alt blir registrert på en liste. Så trykker du stop. Da har du fått en action. Senere kan du bruke action på mange bilder i en batch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå