Pey'J Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Windows XP ble lansert 25. oktober 2001Windows XP SP1 ble lansert 26. mars 2002 (?) Windows XP SP2 ble lansert juli 2004 (?) Er det planlagt noen SP3? Har ikke så lyst til å betale flere tusen kroner for Vista, men kunne gjerne tenke meg en Windows XP med færre sikkerhetshull uten å måtte laste ned enorme mengder oppdateringer like etter reinnstallering. 6259194[/snapback] Har med hell brukt RyanVMs Post-SP2 Update Pack. Inneholder alle oppdateringer sluppet siden SP2 og integreres direkte i installasjonen, noe ala slipstreaming. Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 all den oppdateringa og slikt slipper man når man piratkopierer. bare og laste ned nyeste windows versjonen før man reinstallerer så får man med alt av service pakker og andre oppdatering. kjekt. Lenke til kommentar
Morgis Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Vår Shuttle X takler ikke SP2. Har prøvd å installere dette frivillig og ufrivillig 3 ganger. Maskinen installerer pakken, restarter, windows xp startvindu kommer frem, fryser og starter på nytt. Aldri opplevd liknende, men maskinen har hver gang måtte bli reinstallert dersom jeg ikke har hatt gjennoprettingspunkt tilgjengelig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 hva har jeg nå gått glipp av? jeg har ennå sp1(har ingen sikkerhetsoppdateringer til windows utenom heller), fordi jeg ikke har noen problemer, hva er problemet da? 6260816[/snapback] Sitter man på et åpent nett med uoppdatert nett kan man så og si garantere at man har en orm på maskina. AtW 6260827[/snapback] Har også SP1 uten andre oppdateringer har heller ikke formatert og reinstallert på flere år. Har alltid brukt nyeste opera og zonealarm, aldri brukt internetexplorer. Hverken AVG, trojanhunter, spybot sd og adaware med flere har noensinne funnet noe nevneverdig hos meg. Har også i paranoide øyeblikk gått i gjennom alle prosesser med "process explorer" uten å ha funnet noe. 6263127[/snapback] AV-programmer er notorisk dårlige på å finne ormer er min erfaring, det er ikke alltid lett å finne en orm selv om de med 99% vet at maskina er infisert. Såklart kan man ha griseflaks, eller sitte bak en brannmur og poentensielt klare seg. Men jeg hadde aldri stolt på en maskin som har vært på åpent nett uten oppdateringer. AtW Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det kjem og veldig an på kva du bruker pcen din til. Sei den einaste surfinga du gjer er, sjekke e-post, lese vg, db og andre nyhetsider. Og du laster ikkje ned ting, og er aldri på lan. Då kan du vere ganske trygg med antivirus program og brannmur. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) "Formatér Windows, prøv på nytt" ? Det er jo standardsvaret uansett hva problemet er. 6258938[/snapback] Her på forumet ja, og gjerne fra folk som ikke engang har original Windows og ikke ville funnet en feil om den stirret dem rett i øyet. Men det er ikke det tråden handler om. Den handler om MS sin support. SP2 har vel vært ute i 2 år nå; personlig tror jeg de aller fleste som kvier seg for denne er i en katergori som ikke har rett til support fra MS alikevel , så jeg skjønner godt at de justerer slik de nå gjør. Jeg kjenner ingen med original XP som har hatt problemer med SP2. Endret 7. juni 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det kjem og veldig an på kva du bruker pcen din til.Sei den einaste surfinga du gjer er, sjekke e-post, lese vg, db og andre nyhetsider. Og du laster ikkje ned ting, og er aldri på lan. Då kan du vere ganske trygg med antivirus program og brannmur. 6263510[/snapback] Det hjelper deg ingenting, ormer sprer seg uten at brukeren trenger å gjøre noe som helst. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) hva har jeg nå gått glipp av? jeg har ennå sp1(har ingen sikkerhetsoppdateringer til windows utenom heller), fordi jeg ikke har noen problemer, hva er problemet da? 6260816[/snapback] Sitter man på et åpent nett med uoppdatert nett kan man så og si garantere at man har en orm på maskina. AtW 6260827[/snapback] Har også SP1 uten andre oppdateringer har heller ikke formatert og reinstallert på flere år. Har alltid brukt nyeste opera og zonealarm, aldri brukt internetexplorer. Hverken AVG, trojanhunter, spybot sd og adaware med flere har noensinne funnet noe nevneverdig hos meg. Har også i paranoide øyeblikk gått i gjennom alle prosesser med "process explorer" uten å ha funnet noe. 6263127[/snapback] AV-programmer er notorisk dårlige på å finne ormer er min erfaring, det er ikke alltid lett å finne en orm selv om de med 99% vet at maskina er infisert. Såklart kan man ha griseflaks, eller sitte bak en brannmur og poentensielt klare seg. Men jeg hadde aldri stolt på en maskin som har vært på åpent nett uten oppdateringer. AtW 6263185[/snapback] Har sjekka med mer enn AV. Testet med trojanhunter og hele bunten med mer spesialiserte programmer (mange rettet mot ormer) for ca en måned siden. Har også gått gjennom ALLE prossesene "for hånd" sett hvilke filer de bruker osv. Samt studert nettverkstrafikk. Ikke noe mistenklig. Denne maskinen står på minst 12timer hver dag og blir brukt til p2p. Så jeg mener(innbiller meg) at prioritetsrekkefølgen for å unngå dritt på et windows xp system er: 1. god brannmur 2. firefox el opera 3. os Har aldri måttet formatere HD pga windows har hengt seg opp. Kun måtte begynne på nytt pga IBM deathstar. 6264259[/snapback] Spør enhver person som jobber på abuse et sted der nettet er åpent, som sagt, du kan redde deg unna med en brannmur, men uten det så blir du i praksis infisert. Man få et utall klager fra rundtomkring i verden om at slike maskiner brukes til diverse. Jeg er tilbkoblet NTNU-nettverket, prøvde det selv her for en stund siden, koblet på en maskin uten firewall og oppdateringer, var snakk omminutter fr den var kompromitert. Hva er vitsen med å ikke oppdatere forresten? Å manuelt sjekke for hånd og scanne hele tiden er jo gudjammerlig tungvint og mye mindre sikkert. Og som tidligere sagt, ormer er hovedproblemet, det er ikke noe du får av p2p eller surfing. AtW Endret 8. juni 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Nå begynner vi å trekke dette ut i eninga. Så vidt jeg kan lese så slutter MS å lage oppdateringer til SP1, samt brukerstøtte. De brukere som idag ikke skjønner hvordan man legger inn SP2, klarer sansynligvis heller ikke å legge inn sikkerhetspatcher og ringer ei heller til MS for brukerstøtte. De ringer nemlig sønnen sin (skjønner ikke hvordan du har lært deg alt dette), eller naboen (som jobber med data og er ekspert). De som av en eller annen grunn absolutt tviholder på SP1 må gjerne gjøre det, men jeg har ikke sett et eneste argument i postene over som skulle tilsi at det var et fornuftig valg. På den annen side driter dere tydeligvis i og holde OS'et oppdatert og da merker dere neppe at det ikke kommer flere oppdateringer Edit: Trykk på DENNE LINKEN og les en test omo ormer på ubeskyttede maskiner. Var det denne du var inspirert av ATW? Den var i alle fall skremmende. Endret 8. juni 2006 av Mozze Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg har opprinlig ikke oppdatert fordi jeg tidligere hadde 56k modem, slo av windows update prossesen sammen med alle andre unødvendige prosseser. Poenget mitt er at en maskin med SP1 god brannmur (og konsekvent unngåelse av IE) ikke er et åpent ormebol, slik det påstås. Ikke at det noe poeng i å ungå å oppdatere. Jeg synes selv det er litt rart, har derfor gjort det jeg kan for å stadfeste at det ikke er en "superorm" som kansje manipulerte eller snek seg unna zonealarm og kansje til og med holdt andre ormer vekke. Drivkraft MAO nysgjerrighet ikke at windows har fusket, eller at det har vært nødvendig. 6268003[/snapback] En god brannmur er ikke innefor hva jeg kaller et "åpent nett", når jeg kom med min påstand. AtW Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Selv da jeg bare hadde ISDN-linje lastet jeg ned SP2. Det var verdt det. Mange problemer, ikke bare med tanke på sikkerhet, forsvant. Oppfordrer alle til å oppgradere! Maskinen blir ikke tregere, men kjører derimot (mye) bedre. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg synes at Microsoft bør lære av Linux distro'ene, og med det mener jeg at det legges ut "ISO-images" på www.microsoft.com for nedlasting av nyeste windows med alle oppdateringer ferdig innpakket. Det hadde gjort reinstallering litt enklere. Og hvorfor har ikke Microsoft lagt med noen verktøy for å rense opp i registeret på en trygg måte i noen av Windows versjonene? Nå i dag må en jo ty til tredjeparts programvare, for noe som burde vært ordnet opp i fra produsenten selv. En hver bedrift burde gjøre det så brukervennlig som mulig, og ikke minst forsøke å opprettholde kvaliteten på produktet i hele dets levetid. Nyere versjoner, og ekstra serienummer kan de jo fortsette å ta seg betalt for. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Og hvorfor har ikke Microsoft lagt med noen verktøy for å rense opp i registeret på en trygg måte i noen av Windows versjonene? Nå i dag må en jo ty til tredjeparts programvare, for noe som burde vært ordnet opp i fra produsenten selv. 6270453[/snapback] Pføy, dette burde Windows ordnet automatisk. Tenk at jeg har brukt verktøy som Regcleaner og Registry Mechanic siden W2K ble lansert, og seks år senere må man fortsatt gjøre dette manuelt. Den vanlige mannen i gata kjenner ikke til dette, men må konstantere at maskinen stadig blir tregere og går til slutt til innkjøp av en ny med tilhørende ny Win-lisens. Er dette en bevisst strategi fra Microsoft sin side? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå