Kerb1 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hei! Har et lite spørsmål angående girkassen. I oppoverbakke hopper bilen ut av gir. Ka kan være årsaken til dette? Er det synkroniseringsringen som er gåen eller er det andre ting som gjør at den hopper ut av gir? Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det er nok sannsynlig at synkroniseringa er dårlig ja.. Hva slags bil er det snakk om? Og har den gått langt? Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det kan også være overføringen fra girspak til girkasse som må justeres. Før ble det brukt stenger(fiesta, polo) men nå er det vanlig med vaiere. Lenke til kommentar
Marius_r Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 du sa den kun hopper ut i oppoverbakker (mer belastning), så da er det nok sannsynlig at det er synkroniseringa. dersom det er giroverføringsstaget, har det ingen ting å si om den er i bakke eller ikke. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Synkroniseringsringen er for å synkroniseretanhjulene før de går inn i hverandre ikke for å holde de i inngrep.Hvorfor hopper ikke alle biler ut av revers siden det ikke finnes synkronisering på reversdrevet? Lenke til kommentar
Kerb1 Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Det er nok sannsynlig at synkroniseringa er dårlig ja.. Hva slags bil er det snakk om? Og har den gått langt? 6269440[/snapback] Det var en oppgave til praktisk eksamen, så eg vet ikke så mye om den. Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
otis Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Synkroniseringsringen er for å synkroniseretanhjulene før de går inn i hverandre ikke for å holde de i inngrep.Hvorfor hopper ikke alle biler ut av revers siden det ikke finnes synkronisering på reversdrevet? 6278037[/snapback] Min bil kan noen ganger hoppe ut av reveres med meget mye gasspådrag. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Det er nok sannsynlig at synkroniseringa er dårlig ja.. Hva slags bil er det snakk om? Og har den gått langt? 6269440[/snapback] Det var en oppgave til praktisk eksamen, så eg vet ikke så mye om den. Takk for hjelpen folkens! 6363235[/snapback] Da er jeg redd du har bomma på den oppgaven. Syncroniseringa har ingenting med å holde giret å gjøre. Syncroniseringa skal kun utlikne hastighetsforskjellen mellom drevene som skal i inngrep. En kasse som hopper ut av gir har mer trolig slitt eller feiljustert giroverføring. Endret 23. juni 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Enig LEO.... Når det gjelder systemet inne i gearkassen: Det ligger fjerbelastede kuler mot skiftesstengene. Disse stengene har vanligvis tre utsparinger. f.eks. 1.gir-Fri-2.gir Knekker fjæra vil girstanga lettere gli ut av gir. Et defekt motorfeste på tverrstilt motor kan i teorien føre til at gearstanga banker borti kanten i hullet der gearstanga står og dermed hoppe ut av gear. (Dette gjelder stagoverføringer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå