FunEye Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hei.. Lager en database i Access hvor jeg ønsker koble sammen to tabeller med en mange-til-mange relasjon. Tabell 1 inneholder en key, kall den key1, og en masse info. Tabell 2 skal inneholde info om referanser, f.eks artikler, bøker, hvor man kan finne informasjonen i tabell 1. Tabell 2 har key2 som primær nøkkel. Har så koblet disse tabellene gjennom en tredje tabell som har både key1 og key2 som primær nøkler. Hensikten er at en post i tabell 1 kan ha mange referanse, dvs poster i tabell 2, og en referanse(post) i tabell 2 kan opptre som referanse i flere poster i tabell 1. Tabell 3 kan f.eks se slik ut: Key1 | Key2 --------------- 1 | 1 1 | 2 1 | 4 2 | 1 2 | 4 3 | 2 3 | 4 3 | 5 Så.. Problemet mitt.. Informasjonen i tabell 1 legges inn ved hjelp av et skjema. For en del av feltene i skjemaet ønsker jeg å ha et ekstra felt med referanse ID og en knapp som åpner referanseskjemaet, hvor man legger inn info om referansen. Dette gjentar jeg for flere felter i skjemaet, alle med forskjellige felter for referanse ID. I bunn og grunn enkelt og greit. Knappen åpner skjemaet med referansen og alt ser fint ut. MEN.. Hvordan får jeg oppdatert tabell 3 til å inneholde koblingene mellom tabell 1 og tabell 2? Har prøvd tilføyningsspørring, men siden ID1, ID2,... IDn alle skal legges til i tabell 3 med key1 og IDn får jeg duplicate error. Noen som har noen gode ideer? Noen som faktisk forstod hva jeg ønsker å oppnå? Lenke til kommentar
ravika Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Så.. Problemet mitt.. Informasjonen i tabell 1 legges inn ved hjelp av et skjema. For en del av feltene i skjemaet ønsker jeg å ha et ekstra felt med referanse ID og en knapp som åpner referanseskjemaet, hvor man legger inn info om referansen. Dette gjentar jeg for flere felter i skjemaet, alle med forskjellige felter for referanse ID. I bunn og grunn enkelt og greit. Knappen åpner skjemaet med referansen og alt ser fint ut. MEN.. Hvordan får jeg oppdatert tabell 3 til å inneholde koblingene mellom tabell 1 og tabell 2? 6258812[/snapback] Skjønnte hva du mente ja...Tror den beste måten å få dette til å virke på er at du har et delskjema med de feltene du ønsker å registrere referanser på. (Delskjemaet kan du enten ha til å synes hele tiden, eller tilordne en knapp som viser delskjemaet når det er nødvendig. Du må da koble sammen delskjemaet ved at delskjemaet er basert på en spørring med Mellomtabellen og Referansetabellen. Ta ned begge nøkklene i mellomtabellen og alt annet (untatt nøkkelen) i Refaransetabellen. Når du så kobler delskjemaet med hovedskjemaet skal Underordnet og oVerordnet felt være de to feltene som er felles i Tabell1 og mellomtabellen. Det du da oppnår er at mellomtabellen automatisk fylles inn når du registerer Referanser. Håper du skjønnte forklaringen, hvis ikke er det bare å spørre.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå