McFly Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Slutt å legg skylden på ytre faktorer, de er i beste fall formildende, det er bare du som kan gjøre noe med ditt eget liv. hda 6272005[/snapback] Hvorfor det egentlig? Å skylde på noe annet enn ytre faktorer er ekstremt uvitenskapelig. Årsaken er at ingenting kan være en årsak i seg selv, og at alt en gjør derfor er et resutlat av lange årsak og virkningsrekker som alltid kan spores tilbake til faktorer utenfor situasjonen. Fri vilje er tross alt bare en myte som blir holdt i live av middelklassen for å herske over arbeiderklassen og de fattige. Lenke til kommentar
hda Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Slutt å legg skylden på ytre faktorer, de er i beste fall formildende, det er bare du som kan gjøre noe med ditt eget liv. hda 6272005[/snapback] Hvorfor det egentlig? Å skylde på noe annet enn ytre faktorer er ekstremt uvitenskapelig. Årsaken er at ingenting kan være en årsak i seg selv, og at alt en gjør derfor er et resutlat av lange årsak og virkningsrekker som alltid kan spores tilbake til faktorer utenfor situasjonen. Fri vilje er tross alt bare en myte som blir holdt i live av middelklassen for å herske over arbeiderklassen og de fattige. 6272042[/snapback] Jaså? Individet er altså en sum av påførte virkninger? hda Lenke til kommentar
McFly Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jaså? Individet er altså en sum av påførte virkninger? hda 6272160[/snapback] Hva skal det ellers være? Hvilke mulige faktorer er det som styrer individets handlinger utenom arv og miljø? Hvilke andre faktorer kan man på vitenskapelig basis hevde spiller inn? På den annen side er vel HDA enda en blåfjortis som er krampeaktig opptatt av å være uenig med den SV stemmende kjipe lærerinnen som gir man dårlige karakterer. Lenke til kommentar
hda Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jaså? Individet er altså en sum av påførte virkninger? hda 6272160[/snapback] Hva skal det ellers være? Hvilke mulige faktorer er det som styrer individets handlinger utenom arv og miljø? Hvilke andre faktorer kan man på vitenskapelig basis hevde spiller inn? På den annen side er vel HDA enda en blåfjortis som er krampeaktig opptatt av å være uenig med den SV stemmende kjipe lærerinnen som gir man dårlige karakterer. 6272166[/snapback] Haha. Arv er etter mitt skjønn ikke en ytre faktor. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 dere må også huske på at de 5-600 kronene jeg nevner er etter mat og hygieneprodukter (jeg er heldig som har barbermaskin og ikke bruker høvel). de 5-600 kronene skal ikke bare gå til fritidsaktiviteter, men også sko og klær. og som dere sikkert vet så går 5-600,- temmelig fort når man skal kjøpe sko, selv på salg. og det hjelper jo ikke at det har begynt å bli vanskelig å finne str. 45-46 i butikkene heller. jeg trenger for tiden ny bukse, var innom dressmann i går (alltid fine tilbud der), men skal ha man ha en bukse man kan bruke til hvasomhelst, må man gjerne opp i 4-500,-. og nei, denne tråden er ikke til for at dere skal rakke ned på meg fordi jeg har problemer med arbeidslivet mitt. den er til for å diskutere sosialstønaden i norge. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jaså? Individet er altså en sum av påførte virkninger? hda 6272160[/snapback] Hva skal det ellers være? Hvilke mulige faktorer er det som styrer individets handlinger utenom arv og miljø? Hvilke andre faktorer kan man på vitenskapelig basis hevde spiller inn? På den annen side er vel HDA enda en blåfjortis som er krampeaktig opptatt av å være uenig med den SV stemmende kjipe lærerinnen som gir man dårlige karakterer. 6272166[/snapback] Haha. Arv er etter mitt skjønn ikke en ytre faktor. 6272375[/snapback] arv kan være oppdragelse. og oppdragelse er en ytre påvirkningsfaktor. Endret 9. juni 2006 av BarteX Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Vær greie nå, spor tilbake til tema! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) takk, oysfaerg, du er helten min men jeg er uenig i at barn er frivillig i alle saker (noen ganger er de det), men dette er offtopic. jeg har faktisk ikke betalt for adsl2+ ennå, fikk litt avslag på faktura fordi jeg brukte 600,- på kundeservice (mamma sin telefon ) + elendig produktlevering. og med tanke på at det koster penger å nedgradere abb., så vil jeg ikke tjene noe på dette på en stund. og siden jeg er aktiv jobbsøker så kan det hende jeg har jobb når nedgradering er i kraft. jeg har alltid betalt ca 500,- for inet (telenor, skolelinje, telenor, ngt), og jeg bruker de mer ulovlige delen av internett for å unslippe det helvete de fleste kjenner som voksenlivet (åh, hadde jeg bare vært 8 igjen...), så det er fint med litt hastighet. Endret 9. juni 2006 av BarteX Lenke til kommentar
McFly Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Haha. Arv er etter mitt skjønn ikke en ytre faktor. 6272375[/snapback] Jeg har forstått du er fjorten år nå, det behøver du ikke gi flere argumenter for. Når det gjelder arv/gener, så er det selvfølgelig også en slags ytre faktor, grunnet at man får sine gener fra sine foreldre, som jo er utenfor en selv. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Lol, ytre faktorer = miljø, indre faktorer = arv (gener) EOD. (Nature vs. nurture) Endret 9. juni 2006 av DuTTZi Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Om du bruker over 3000 på mat, og bor alene, så må jeg bare spørre om noe.. Kan du å lage mat? Om vi ser bort ifra findus fiskegrateng og grandiosa. For 3000 er veldig mye for en person, i mine øyner. Du har igjen mer å rutte med enn hva jeg regner med å ha etter leie og regninger når jeg flytter for meg selv, og jeg kommer til å klare meg bra. Men mtp. f.eks. frysepizza. la oss si 30,- for en decent frysepizza. For 30 så får du grønnsaker o.l. på hermetikk og nok pølser til minst 2-3 middager. Om du kan å lage mat, og har greie på krydder, så blir resultatet langt bedre enn grandisen også. Jeg også er en stor person, men jeg blir kvalmende mett av en (stor) boks champignoner, en boks opphakkede tomater og en 4pack med skinnfrie kjøttpølser fra nordfjordeid eller hva det merket heter. Ha i noe hvitløk, svart pepper, oregano, timian, basillikum -- så har du en nydelig middag. Og det burde ikke koste mer enn 15-20 kroner. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Det jeg sier nå er et privat utspill, og ikke i sammenheng med at jeg jobber i en kommune. For å bare klargjøre en ting som folk kanskje ikke veit så er intrykket folk har at sosialklienter spiller bort penger, snylter på staten og ikke vil ut i arbeid feil. Det er kanskje et par-tre stykker som gjør noe slik og da får folk troen alle gjør det. Det jeg vil anbefale trådstarter er å kreve et tiltak først på sosialkontoret, så på aetat. Sosialkontorene flest har tiltakskonsulenter, og da kan du mulighens få en praksisplass i kommunen din. Det er ikke så veldig mye mer penger, men en tusenlapp mer enn du får nå. De fleste jeg veit som er på det får dette mellomlegget til gode slik de får husleia dekket uten trekk av denne tusenlappen. Det andre er å søke attføring. Her kan sosialkontoret være behjelperlig, så det er bare å snakke med tiltakskonsultenten din. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Nå er jeg grundig lei av at dere ikke holder dere til temaet, og jeg ber om at tråden blir stengt, slettet, eller bare ignorert av brukere. Jeg ba ikke om deres mening om livet mitt, heller ikke åssen jeg skal finne meg jobb, praksisplass, attføring osv. Det jeg ba om var deres mening om om sosialstønaden i norge er for lav/høy. Det her er ett viktig tema for mange. Det er mange i Norge som faktisk må leve på sosialen av forskjellige grunner. Grunnleggende livsopphold er ikke mat og husly, det er også fritidaktiviteter. Du kan ikke leve på kun mat i den verdenen vi lever i. Mennesket er ikke skapt for å være alene, og desverre så er det ikke mye man kan gjøre i Norge i dag som er gratis. Folk klager på at jeg tar meg friheten til å ha raskt bredbånd, data og internett er livet mitt og jeg vil helst ikke at folk skal "flame" meg på grunn av det. Og de som tror at mobbing slutter etter barneskolen må begynne å tenke litt lenger frem enn til nesetippen sin. Jeg er nå 22, og er fortsatt mobbet hver dag. Kanskje ikke med ord, men blikkene fra folk rundt meg er mobbing. Jeg kan ikke noe for at jeg er født med abnormalt stoffskifte. Og du som sier at jeg skal kjøpe meg pølser og hermetikk: Ja, jeg kan lage meg mat. Jeg kan lage meg ett førsteklasses måltid ut fra en pose spaghetti, ketchup og grillkrydder, men det betyr ikke at jeg faktisk vil spise det hver dag. Jeg tåler heller ikke hermetikkmat, det får meg til å kaste opp, og da har vi jo kommet like langt. 3000,- til mat, såpe, sjampo, deodorant, dasspapir, og busspenger til å komme meg på div. kurs sosialen/aetat sender meg på... det går faktisk opp. Ja, jeg er overvektig, men det betyr ikke at jeg sitter å spiser godteri døgnet rundt. Det er nå ca 3 uker siden jeg spiste en sjokolade, en sånn liten dings til 5,50. Skal du klage på det også? Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) For å være ærlig så er det nå du som er nærtagen her. Hvis du vil ha en seriøs debatt om hvorvidt det er for lite/mye, så burde du også slutte å dra inn ditt personlige forbruk. De fleste studenter (inkl. meg selv) lever like "jævelig" som deg, og det går mye i nudler for å si det enkelt. Vet ikke helt hva som irriterer meg mest med det siste utspillet ditt, da du gjennom tråden er den som drar inn ditt eget forbruk på både mat og internett, for så å klage på at folk leser og kommenterer dette. Eller for å si det enkelt, det er ikke noe galt i vanlig sunn sosial logikk når man skal diskutere i et offentlig fora. Jeg tør vedde såpass mye som hele pizza'n og nuddelpakka (jeg skal kjøpe nå snart ) på at du ikke kjenner en eneste her inne, men er derfor må stå til ansvar for dine egne personlige opplysninger du gir ut. At du har et rart stoffskifte blant annet, må spise for 3000,- i mnd, dine allergier etc etc. Det er ingen andre som visste dette før du sa det, derfor kan du godt ta ansvar for å ikke legge ut slike opplysninger om du ikke vil at folk skal kommentere det.. Endret 9. juni 2006 av daniel_984 Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Stenges etter trådstarters ønske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg