Gå til innhold

Sosialstønad for lav?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan dette fungerer som de som har barn?

6262149[/snapback]

"Livsoppholdssatsene som Trygdeetatens innkrevingssentral bruker, inkluderer mat, klær, helse, media og lignende. Satsene er pr. måned:

1 voksen kr 5 580

2 voksne kr 9 520

Tillegg for barn i husstanden 0–5 år kr 2 655

Tillegg for barn i husstanden 6–10 år kr 2 775

Tillegg for barn i husstanden 11–18 år kr 4 045

Samvær pr. barn kr 650"

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...sub=livsopphold

Jeg antar barnetrygd og/eller kontantstøtte kommer i tillegg? Isåfall:

"Satser for barnetrygd

De oppgitte satser gjelder pr. 1. januar 2006.

(endret 1. januar 2004)

Satser Beløp pr måned

Ordinær sats pr barn: kr 970,-

Finnmarkstillegget pr barn: kr 320,-

Ekstra småbarnstillegg: kr 660,-

Satser for kontantstøtte

De oppgitte satser gjelder pr. 1. januar 2006.

Avtalt oppholdstid i barnehagen

(timer pr uke) Beløp pr måned

0 kr 3.303,-

1-8 kr 2.642,-

9-16 kr 1.982,-

17-24 kr 1.321,-

25-32 kr 661,-

33 og mer kr 0,- "

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet selv av nok av pseronlige erfaringer at i servicerelaterte jobber (butikk, bensinstasjon etc.) er det veldig viktig å møte opp selv, snakke kort med sjefen levere ordentlig søknad. Mange av de som er ute der tar seg selv veldig høytidelig (nyutdannede økonomer med stor bankkonti), og er derfor nøye på å ansette hyggelige og oppadgående folk.

Hvis du virkelig vil ha jobb, så burde det være null problem å søke seg en butikk/kiosk/bensinstasjon så lenge du gir et godt inntrykk av deg selv. Å jobbe inn 6000 i mnd på en slik butikkjobb idag er jo forresten deltid, så det burde ikke være noe problem.

Edit: Er forresten student selv, og må si jeg klarer meg helt greit på mine 6000 i mnd. Riktignok bor jeg på billig hybel foreløpig, men dette endrer seg fra og med Lørdag :tease: Deretter har jeg også fått meg en "deltidsjobb"/sommerjobb..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Jeg vet selv av nok av pseronlige erfaringer at i servicerelaterte jobber (butikk, bensinstasjon etc.) er det veldig viktig å møte opp selv, snakke kort med sjefen levere ordentlig søknad. Mange av de som er ute der tar seg selv veldig høytidelig (nyutdannede økonomer med stor bankkonti), og er derfor nøye på å ansette hyggelige og oppadgående folk.

Hvis du virkelig vil ha jobb, så burde det være null problem å søke seg en butikk/kiosk/bensinstasjon så lenge du gir et godt inntrykk av deg selv. Å jobbe inn 6000 i mnd på en slik butikkjobb idag er jo forresten deltid, så det burde ikke være noe problem.

Edit: Er forresten student selv, og må si jeg klarer meg helt greit på mine 6000 i mnd. Riktignok bor jeg på billig hybel foreløpig, men dette endrer seg fra og med Lørdag :tease: Deretter har jeg også fått meg en "deltidsjobb"/sommerjobb..

6262532[/snapback]

Stemmer dette, jeg var så heldig og fikk meg deltidsjobb (jobber nå i helgene samt kveldstid noen dager) etter jeg søkte 3-4 forskjellige plasser. Jobber for 104,- timen (lønnstrinn 1) og tjener fort 5-6k på en måned hvis jeg får mange dager å jobbe på. Det jeg fant ut når jeg søkte var at de plassene jeg bare leverte inn søknad ble det så og si avslått med engang. Det var 2 plasser jeg møtte opp selv, ba om å få snakke med sjefen og sa at jeg ønsket å jobbe deltid fram til sommeren, heltid på sommeren og heltid til høsten fram til januar. Begge plassene ble jeg til slutt tilbudt jobb og valgt den som ligger nærmest det jeg bor. Skal også høre med til historien at jeg kjenner hun jeg tok jobben hos fra før.

Når du får deg jobb er det også lurt på hva som kreves for å hoppe opp noen få lønnstrinn, jeg vet iallefall at jeg går opp ett lønnstrinn når jeg får studiekompetanse (ferdig med skolen om noen uker), men dette varierer fra plass til plass.

Et siste hint er å ikke bare søke for jobb akuratt nå, men hør om de har noen ledige stillinger i framtiden. Jeg fikk f.eks. sommerjobben min klar i februar. Det er alltid førstemann til mølla. Skal ikke være noe problem å skaffe seg en jobb som er klar til etter sommeren f.eks.

Lenke til kommentar

Problemet med sosialstøtten er at hvis den ikke er for lav er den for høy. Den må ligge på et nivå som gjør at brukerne kan leve på den, men samtidig for lav til at det virker attraktivt å bruke den over lengre tid. Siden det viktigste er å unngå at for mange bruker den, er det nærliggende å tro at politikerne legger inn en viss margin, slik at den egentlig kunne vært litt høyere. Man kan også si at sosialstøtten er grei nok siden en student har enda mindre å leve på, men jeg synes det blir for enkelt, siden studiestøtten er alt for lav. Man kan ikke bortforklare en urimelighet med en annen.

Noe annet som kan være problematisk er at når man er i en slik situasjon at man går på sosialen, er ikke nødvendigvis humøret og selvbildet på topp. Man er ofte deprimert, og da er det ikke enkelt å være disiplinert nok til at pengene strekker til.

Lenke til kommentar

Både jeg og kjæresten går på sosialen om dagen. Vi får ca 10k i mnd som skal dekke husleie (4500), forbrukslån (2500) internett og mobil etc (1000) . Etter et lite og trist regnestykke sitter vi igjen med 2000 kr tilovers til å betale regninger og mat til oss og pus. Jeg har måttet avskilte bilen i forrige mnd fordi jeg ikke hadde råd til bensin. Jeg selger alle akvariene og fiskene for jeg får penger rett i hånda. Vi bor 1,5 t gange fra byen men får ikke dekt busskort fordi vi kan gå. Pga. opphopede regninger og div annet jeg ikke får betalt ned sitter vi igjen med ca 1000 kr hver mnd til å kjøpe mat og alt annet for. Det går i minus nesten hver mnd. Kjæresten har fått praksisplass i barnehage nå, og kommer ikke til å bidra med noe fremover og jeg er ikke skikka til å jobbe.

Jeg er konstant deprimert for jeg har ikke råd til noenting og må planlegge over en mnd i forveien når katta trenger en ny sekk med mat. Jeg veier nå under 50 kg og er redd for å bli under-ernert fordi jeg ikke spiser variert nok (har somregel bare råd til pasta med ketchup og firstprice pytt/panne). Når jeg i tillegg har allergier i hytt og pine på matvarer, blir det ikke akkurat bedre av det.

Lånet må betales hver mnd og ble tatt opp i forbinnelse med studielån, og ingen tar tydligvis hensyn til det. Sosialen hadde tenkt å ta pengene jeg skulle få for å hogge bilen min (som forøvrig er kjøpt for sosialpenger før jul). Jeg fikk helt noia og begynte å grine. Jeg fant på noe shit om gjeld og fikk beholde de. Bilen står fortsatt i gårdsplassen for jeg får ingen til å taue den.

Når i tillegg hue mitt er føkka så er det ikke så rart jeg er deppa.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Både jeg og kjæresten går på sosialen om dagen. Vi får ca 10k i mnd som skal dekke husleie (4500), forbrukslån (2500) internett og mobil etc (1000) . Etter et lite

6264055[/snapback]

Det lånet er vel mulig å få en eller annen gjeldsordning på?

http://www.dep.no/bld/norsk/tema/familieok...ordning/bn.html

Forøvrig utrolig dumt å ta opp forbrukslån for å dekke studiegjeld, eller hva det var for noe, men det får så være..

Lenke til kommentar
Hvilken kommune er dette, mushi?

10K til sammen = 5K hver = en fryktelig dårlig sats.

6264201[/snapback]

Se litt lengre opp hvor jeg har skrevet inn trygdeetatens satser. De reduseres "naturligvis" når det er to som bor sammen.

Slik jeg leser det, så er det forbrukslånet som virkelig slår beina under mushi & dama hans, og de bør undersøke alle muligheter for å få redusert eller slettet det. Reforhandle det til et lavere beløp og søk om gjeldsordning, f.eks..

I nødstilfelle kan man vurdere å flytte til en kommune som dekker husleien, men det blir muligens en for stor belastning.

Lenke til kommentar
Hvilken kommune er dette, mushi?

10K til sammen = 5K hver = en fryktelig dårlig sats.

6264201[/snapback]

Tønsberg kommune.

10k - 4500 som er extra støtte til husleie = 5500/2 = 2750 hver å leve for. Størm blir dekket utenom. Og når da 2500 av dette igjen går til lån, blir det faen meg ikke mye igjen.

Jeg har ikke "seriøs" gjeld. Men skylder penger til familie og regninger jeg aldri får betalt helt ned for jeg har bare penger til å betale de aller viktigste.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Lånet må betales hver mnd og ble tatt opp i forbinnelse med studielån, og ingen tar tydligvis hensyn til det.

6264055[/snapback]

Dersom man ikke har jobb og er på sosialen må da vitterlig det være grunn nok til å få betalingsutsettelse hos lånekassen? Bare dersom man er arbeidsledig får man jo rentefritak uten videre dersom man ber om det, om jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar
klilleng: trygd og sosialstønad er to forskjellige ting, noe du enkelt ser på hvor mye penger man får når man går en av dem.

6265254[/snapback]

Ah, fikk inntrykk av at "livsoppholdssatser" fra trygdekontoret var det som var veiledende satser for sosialstøtte i kommunene. Beklager hvis det var feil. Beløpene var forholdsvis like nemlig.

Lenke til kommentar
Lånet må betales hver mnd og ble tatt opp i forbinnelse med studielån, og ingen tar tydligvis hensyn til det.

6264055[/snapback]

Dersom man ikke har jobb og er på sosialen må da vitterlig det være grunn nok til å få betalingsutsettelse hos lånekassen? Bare dersom man er arbeidsledig får man jo rentefritak uten videre dersom man ber om det, om jeg ikke husker feil?

6265172[/snapback]

Studielånet var fordelt dumt, og måtte ta opp forbrukslån i tillegg. Studielånet utsettes, men må betale det andre

Lenke til kommentar
klilleng: trygd og sosialstønad er to forskjellige ting, noe du enkelt ser på hvor mye penger man får når man går en av dem.

6265254[/snapback]

Ah, fikk inntrykk av at "livsoppholdssatser" fra trygdekontoret var det som var veiledende satser for sosialstøtte i kommunene. Beklager hvis det var feil. Beløpene var forholdsvis like nemlig.

6265357[/snapback]

Tror de er veiledende ja, men bare veiledende dvs. at den enkelte kommune kan gjøre som den vil høyere/lavere.

Det er den enkelte kommune som dekker sosialstøtten ikke staten. Men staten har et organ som heter SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) www.sifo.no de regner ut hvor mye en husholdning trenger for å klare seg, dette burde være minimumssatsene. Merk at dette er langtidsbudsjetter som også tar med fornying av møbler osv. med gjevne mellomrom.

For meg (mann 22 år, som bor alene)

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 1990

Utgifter til klær og sko: 550

Utgifter til helse og hygiene: 410

Utgifter til lek og fritid: 860

Utgifter til reise (kollektivt): 600

Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 190

Utgifter til husholdningsartikler: 340

Utgifter til møbler: 300

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1340

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 0

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk

Totalt forbruk pr. måned er kr. 6580

---

Edit: Merk, at i dette budsjettet er ikke husleie og strøm tatt med.

---

Edit 2: Merk at sosialhjelpssaten i Oslo er 4300 kroner + strøm og husleie (hvor de også har et makstak), det er en forskjell fra SIFOs standardbudsjett på 2280 spenn..

Endret av krage83
Lenke til kommentar

Har forståelse for at trådstarter føler han har for lite å rutte med, men all den tid han har 5-600 kr igjen til "diverse forbruk" hver måned dekker nok satsene det de skal; nødvendig livsopphold.

På den mer praktiske siden vet jeg at man kan (kunne?) få dekket flytteutgifter ved oppstart i ny jobb, også reiseutgifter for å dra på intervju står (sto?) storebror for.

Merk at mine erfaringer i så måte er 7 år gamle, vet ikke hva som er skjedd med regelverket etter den tid.

Lenke til kommentar

Sosialhjelp er et midlertidig tiltak, er arbeidsmarkedet dårlig hvor du holder til får du enten skape din egen inntekt eller flytte til et sted hvor arbeid er å oppdrive. Slutt å legg skylden på ytre faktorer, de er i beste fall formildende, det er bare du som kan gjøre noe med ditt eget liv.

Det er ikke meningen at du skal ha mye å rutte med som sosialklient, hadde under halvparten når jeg studerte.

hda

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...