Gå til innhold

Løs brikkesettvifte (Abit IC7-MAX3)

Anbefalte innlegg

Hei, det er gått noen år siden jeg helt mistet interessen for det som befinner seg inni en datamaskin, men nå har jeg altså et problem med noe der, og jeg hadde blitt svært glad for å få det løst.

I går kveld hørte jeg en stygg ulyd fra innsiden av kabinettet. Det kunne høres ut som en gammel og sinnsykt bråkete harddisk, men etter hvert fant jeg det mer sannsynlig (ved å lytte til skurrelyden) at det var en vifte som hadde en eller annen form for problemer. Jeg åpnet dog ikke PC-en før nå nettopp, og selv om jeg ikke så noe med en gang, oppdaget jeg snart at viften på brikkesettet (?) ikke satt helt fast. Jeg så små, gjentakende refleksjoner på den blanke flaten i sentrum av viften (som hang sammen med hvordan lyden hørtes ut). Jeg stoppet maskinen og kjente på den viften...

Den var løs.

Hvordan er disse festet? Hvordan kan det ha seg at den er løs? Hva skal jeg gjøre for å evt. få den ordentlig på plass? Hvis det er noe som er vanskelig å fikse, bør jeg da bestille noe? En ny vifte (hvilken)? En ny kjøler (hvilken)?

Jeg har et Abit IC7-MAX3 hovedkort. Her er noen bilder av hovedkortet (og den lyseblå kjøleren/viften):

http://www.ixbt.com/short/2k3-07/IC7-MAX3.jpg

http://www.ixbt.com/editorial/images/abit-...abit-jun-11.jpg

Det er mulig jeg kunne gjort litt research selv her, men hvis jeg dernest begynner å tukle med noe går det ofte galt. Jeg lurer altså først og fremst på om jeg bør gjøre noe for å feste den eller finne ut om den kan festes igjen.

På forhånd takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se bildene (får bare "forbidden"), men regner med at det er et par plastplugger med mothaker som går gjennom hovedkortet. I noen tilfeller har slike plugger en "indre plugg" som kan fjernes slik at pluggen kan trekkes ut, hvis ikke må du kanskje ha ut hovedkortet for å komme til å klemme sammen mothakene på baksiden av hovedkortet, slik som jeg måtte på mitt gamle kort når jeg byttet til passiv kjøler. Hvis vifta bråker kan det kanskje være like lurt å bytte til passiv kjøler.

Lenke til kommentar
Hvordan er disse festet?

En tynn stålstreng som er huket innunder en bøyle på hver ende. Hvis ene bøylen er røket kan du enten velge å returnere hele kortet, eller skifte posisjon på strengen/ holderen. Ser ut som det er fire slike plassert rundt vifta?

Hvordan kan det ha seg at den er løs?

Mulig en svakhet i selve innfestinga til beinet i PCB på den ene bøylen, men spørs jo hvordan feilen ser ut...

Hva skal jeg gjøre for å evt. få den ordentlig på plass?

Bruk en knøttliten skrutrekker og fjern tre skruer

post-13087-1149755126_thumb.jpg

Der ligger stangen/ holderen på kjøleren som hukes av

post-13087-1149755386_thumb.jpg

Hvis det er noe som er vanskelig å fikse, bør jeg da bestille noe? En ny vifte (hvilken)? En ny kjøler (hvilken)?

Normalt tar det ca. en uke før du har ei ny vifte fra Abit (gratis), men se an først hvordan skaden ser ut, for kanskje det bare er vibrasjon eller et tilfeldig støt som er årsaken.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Kjøp deg en ny passiv kjøler fra zalman til under 50-lappen. Holder i det uendelige og du får alldri det samme problemet igjen.

Lenke til kommentar
Kjøp deg en ny passiv kjøler fra zalman til under 50-lappen. Holder i det uendelige og du får alldri det samme problemet igjen.

Jepp, et betinget godt råd :)

En hake ved det er at garantien fordufter med et slikt inngrep i tilfelle hk-havari. Mange vil ha alt etter boka og slippe enhver tvil om slike ting, forståelig nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jepp, et betinget godt råd :)

En hake ved det er at garantien fordufter med et slikt inngrep i tilfelle hk-havari. Mange vil ha alt etter boka og slippe enhver tvil om slike ting, forståelig nok.

6270525[/snapback]

...Garanti har alldri vært en problemfaktor for meg, så jeg har allerede gjort et slikt "inngrep". :) Absolutt og anbefale :yes:

Lenke til kommentar

6270238[/snapback]

Det er ikke så enkelt. Det er ikke hull rundt chipsettet på Abit IC7.

Man må lime kjøleren fast med termisk lim.

Eventuelt kjøpe en Revoltec Chipset Kjøler slik at de orginale festene kan brukes.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
...Garanti har alldri vært en problemfaktor for meg

Se nærmere på hva trådstarter gir uttrykk for:

Hei, det er gått noen år siden jeg helt mistet interessen for det som befinner seg inni en datamaskin, men nå

Hvorfor overser du det og underslår at du ikke har dekning for:

og du får alldri det samme problemet igjen.

:thumbdown:

Selvsagt... og det kan skje at det ender skakt. Mulig Beep Codes rekker et kvart pip før røyken stiger lystig. og ørten kretser er svidd på et blunk. Masse styr, mailer, venting, penger, mer venting - ta forbehold :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...