Lapette Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Tenkte jeg skulle begynne å spare penger. Setter som mål at jeg skal tjene nok til å reise jorda rundt i et år innen julaften, og lurer på hvordan jeg skal få til dette? Har du noen tips på hvordan man kan tjene penger jævla kjapt? *Jeg er ikke fylt 18 år, men gjør det i august måned *Jeg har ingen ting av spesiell verdi jeg kan selge *men, jeg går på dramalinje og sirkusskole - og tenkte dette kunne tjene meg no? Takk for svar! Tjoho (og nei, ikke si "trykk på denne linken så kan du tjene penger på å lese reklame") Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Finn deg en jobb. Invester det du tjener i aksjer. Eventuelt kan du la vær å investere. Du kan også søke om studielån og bruke det til å reise. Vanskelig å få tak i så mye penger uten å låne når man er så ung og uutdannet. Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Aksjer er kanskje litt for "risky" for min del - et enkelt svar kunne jo vært "spill på spilleautomater" eller lotto eller lignende. Men ja, vet det kan bli vanskelig. Kanskje jeg kan selge tjenester? Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Hvor mye penger trenger du? Jeg vet om tjenester du kan tjene gode penger på, fort. Men da du må regne med å stå i hockey mellom lagerskurene nede ved kaien en stund. Endret 7. juni 2006 av 3lw00d Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Tenkte jeg skulle begynne å spare penger. Setter som mål at jeg skal tjene nok til å reise jorda rundt i et år innen julaften, og lurer på hvordan jeg skal få til dette? 6258346[/snapback] Et helt år? Vet du hva det koster? Jeg regner circa 10000kroner per måned per person (det er litt forskjellig fra land til land da...) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hvis du ikke har jobb, ikkke har familie som vil betale og har til jul å spare nok penger så har du ett problem. Aksjer og fond kan du drite i.....uten forkunnskap tror jeg ikke du kan gjøre de helt store "dealene". Pluss du må ha ganske store summer for å tjene store summer. For å starte reisen kan jeg tenke meg du trenger en 50 000 kr. 10 - 15 000 av de vil du bruke før du har reist i fly biletter, medisiner, utstyr og klær. Så har du nok penger til å leve en stund. Men så underveis kan du ta strø jobber i de landene du kommer til. Det blir nok vanskelig i starten, men etterhvert lærer du hva du skal se etter. Da kan du jobbe en stund for å få nok penger til å leve og til en bilett videre. Tror ikke du rekker innen jul å spare opp nok penger til alt du trenger, så du må satse på å jobbe underveis. Skulle jeg reist ett år, og levd nogenlunde OK (jeg er 29 år så er temmelig "over" den backpacker livsstilen) så måtte jeg hatt mellom 200 og 300 000kr. Det ville tatt meg noen år å spare opp. AKIRA Lenke til kommentar
Mato Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg har enda ikke helt fattet hvordan man plukker opp strøjobber i fattige land som betaler nokk til at det er vits og jobbe :/ og uanset er er vansklig nokk og finne temp jobber i norge , som om man ikke skal begynne og finne en i taiwan . men det er jo folk som gjør det så da må det jo være mulig . Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg har enda ikke helt fattet hvordan man plukker opp strøjobber i fattige land som betaler nokk til at det er vits og jobbe :/ og uanset er er vansklig nokk og finne temp jobber i norge , som om man ikke skal begynne og finne en i taiwan . men det er jo folk som gjør det så da må det jo være mulig . 6258473[/snapback] PÅ Utila i Honduras for eksempel så var omtrent alle utestedene bemannet med backpackere. Fordelen med dem er at alle jobber svart, de trengs ikke å betales så mye siden de ikke har noe familie og de drikker gjerne opp lønna på jobba Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ønsk deg penger til jul, så får du ihvertfall noe der. En god ide som nevnt over, er å spare nok penger til billetter og utstyr, og heller prøve å tjene penger underveis. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Kanskje jeg kan selge tjenester? 6258376[/snapback] Hvis du går på sirkusskole, så kan du sikkert tjene no spenn på karl johan da, ta no triks å greier Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 mye bra her! Ja, karl johan hadde jo vært no! noen som har stått ute og sunget eller lignende og vet hvor god timelønnen er ca? Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ikke så bra tror jeg. Du må også ha tillatelse for å opptre på gaten. Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 mye bra her! Ja, karl johan hadde jo vært no! noen som har stått ute og sunget eller lignende og vet hvor god timelønnen er ca? 6258527[/snapback] Ei venninne av meg har brukt de siste to sommerferiene på å spille saxofon på Karl Johan. Hun tjente ganske så bra. Tror det lå på minst like mye som en vanlig sommerjobblønn. Og hvis jeg ikke husker helt feil må man bare ha tillatelse hvis man bruker forsterker o.l. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ønsk deg penger til jul, så får du ihvertfall noe der.En god ide som nevnt over, er å spare nok penger til billetter og utstyr, og heller prøve å tjene penger underveis. 6258494[/snapback] Absolutt en mulighet. Men litt kjipt å slite med å få jobb der du drar. Avhenger jo selvfølgelig av hvor du drar, men du må jo ha en jobb det er noe vits i å bruke tid på. 10-20 kr i timen er lønna du kan få i mange jalla-land, og det er noe jeg ikke ville brukt tid på... Men alt er relativt. Har du litt egenkapital så ville jeg selv ikke utelukket muligheten for aksjesparing. Du må nok bruke en del tid på det, samt at du bør rådføre deg grundig med noen som har ordentlig peiling på området. Det er mulighet for å gjøre det bra der, men som sagt så er alltid risikoen for å tape penger der. Det er et must å bruke mye tid på det og sette seg inn markedet før man hiver løs på det. Er ikke sikkert at du har mulighet til alt dette... Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hvilken gruppe er du med i, eller hvor trener du? Er du jævlig god er Barnas kulturfestival et bra sted å opptre, og mange slike festivaler. Middelalderfestivaler er også steder man kan tjene godt. Spørs hva slags sirkus du driver med egentlig. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Syng og sjongler og sånn på flyplasser, kjøpesentre og sånn i fremmede land, da tjener du sikkert noe. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 mye bra her! Ja, karl johan hadde jo vært no! noen som har stått ute og sunget eller lignende og vet hvor god timelønnen er ca? 6258527[/snapback] Jeg skal ikke påstå jeg vet hvor mye en sånn en tjener i timen, for det vet jeg ikke. Men det jeg derimot vet er hvor mye en tigger kan tjene året, og det er ikke rent lite heller, en tigger kan tjene opp mot 240.000kr i året, dette var ifølge et tidsskrift jeg leste i for en stund siden. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Et alternativ til økte inntekter er jo reduserte kostnader da Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Et alternativ til økte inntekter er jo reduserte kostnader da 6261813[/snapback] smart du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå