Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Standard-gateway forsvinner i Windows XP

Anbefalte innlegg

Hallo,

jeg har foelgendes problem med en Laptop. Av og til (ca. en gang om dagen) forsvinner Standard-Gateway fra nettverksforbindelsen. Problemet kan "repareres", men dette er veldig irriterende naar man er 90% ved upload av et digert vedlegg. Laptopen har LAN,WLAN og analog modem.

Foelgende instillinger har jeg proevd:

- Angi statisk IP og Gateway (LAN,WLAN forbindelse med router)

- Faa IP og gateway fra en DHCP server (LAN)

I begge tilfellen over forsvinner Standard-Gateway plutselig. Merkelig nok skjer dette aldri ved vanlig analog modem forbindelse. Andre maskiner i samme nettverk har ikke dette problemet.

Dette problemet startet foerst etter at jeg hadde en USB-harddisk koblet til Laptopen, som hadde noen viruser. Jeg har fjernet alle sammen (ja, jeg har vaert veldig, veldig grundig og brukt flere anti-virus programmer).

Noen forslag hvor problemet kan ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forteller ikke hvilken router du har. Har du prøvd å sette fast adresse på både Gateway og DNS i IP-innstillingene for nettkortet ditt?

Gateway og DNS = routerens IP-adresse.

Har selv problemer at routerens DNS-adresse forsvinner ved tildeling via DHCP og har satt DNS-adressen fast i oppsettet for nettverkskortet.

Lenke til kommentar
Du forteller ikke hvilken router du har. Har du prøvd å sette fast adresse på både Gateway og DNS i IP-innstillingene for nettkortet ditt?

Gateway og DNS = routerens IP-adresse.

Har selv problemer at routerens DNS-adresse forsvinner ved tildeling via DHCP og har satt DNS-adressen fast i oppsettet for nettverkskortet.

6258475[/snapback]

Jeg har bare satt fast adresse paa Gateway, ikke DNS. Proever det foerst.

Lenke til kommentar
Du har fremdeles ikke fortalt hvilken router du har. Kanskje en firmwareoppdatering av denne kan hjelpe.

6259221[/snapback]

Det er fordi det ikke har noe med routeren å gjøre. Maskina har jeg prøvd med to forskjellige routere, og det har fungert fint helt til nå. Andre maskiner som bruker samme routeren fungerer alle som forventet (jeg snakker nå om over 30 pc'er og routeren har fungert feilfri i over 2 år). Altså ligger problemet hos laptopen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd ulike Ad-aware programmer for å være helt sikker på at trojaner etc. ikke lager trøbbel. HijackThis og Ad-Aware Personal er kjekke programmer.

Er det samme Gateway som brukes både for LAN og WLAN (Gateway-konflikt)?

Hva skjer hvis du disable'r LAN-kortet og prøver å være tilkoblet kun via WLAN, mister du Gateway'n etter en stund da? Evnt. motsatt?

For WLAN:

Har du prøvd en eldre utgave av driveren for WLAN-kortet?

Sjekk 802.1X autoriseringen, og slå av alt som er under fliken Autorisasjon:

cg120201_big.gif

Hvis WLAN-kortet er ett mini-PCI, har du prøvd å kryssbytte dette med ett tilsvarende fra en annen maskin og sett om feilen har flyttet seg?

pro2200bg.gif

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...