nQffe Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Vi har fått en examensopggave, og der er et av spørsmålene er hvordan loven er på når vi skal kaste en datamaskin, og hvem som lager disse lovene, noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Vi har fått en examensopggave, og der er et av spørsmålene er hvordan loven er på når vi skal kaste en datamaskin, og hvem som lager disse lovene, noen som kan hjelpe meg? 6258046[/snapback] Det går under "El-retur ordningen". Som betyr at du har rett til å levere din pc som skal kastes til alle som selger radio/tv osv. Pga at det allerede er iberegnet et miljøgebyr på el-artikler, så har du rett til å levere disse vederlagsfritt hos alle som selger slikt. De fleste større firmaer som selger elektronikk har egne retur-containere som står utenfor(bak) butikken. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=7 http://www.miljostatus.no/templates/PageWi...ng.aspx?id=3270 Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Du bør også skrive noe om makulering av harddisken/fjerning av data fra maskina. Det er mange her som henter gamle maskiner ut av containere, og da er det jo kjipt at de får tak i maskina. Er det IKT-driftsfag du går på? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Er det en mac du snakker om så har de lagd et eget kaste-håndtak på noen av disse. På vanlige datamaskiner er det flere metoder å kaste en maskin på. Beste måten må være å lage eget hull, eller bruke et sterkt tau og surre rundt noe som sitter fast inni der. Lenke til kommentar
nQffe Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 jeg går på ikt-driftsfag ja, har examen nå:S Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg går på ikt-driftsfag ja, har examen nå:S 6258908[/snapback] Lykke til da ;-) Håper dere gikk igjennom dette i året, for det gjorde ikke vi på IKT.. Bare sørg for å få med det med makulering av data, det er viktig Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Bare sørg for å få med det med makulering av data, det er viktig 6258933[/snapback] Har du noen forslag til hvordan dette kan gjøres da? programvare? knekke platen? Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Du kan f.eks borrehull i harrdisken, eller rett og slett formatere den Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Du kan f.eks borrehull i harrdisken, eller rett og slett formatere den Vel... hjelper ikke mye med en enkel formatering... Er såre enkelt å få fram dataene igjen.. Må isåfall bruke Lowlevel format (Da skrives 0 til hver enkelt sektor) Det finnes også programmer som sørger for å skrive tilfeldig data til disken for å hindre recovery prosesser av data. Husker ikke navn på noen nå, men er sikkert lett å finne ved å søke på google! Lykke til Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Er det en mac du snakker om så har de lagd et eget kaste-håndtak på noen av disse. På vanlige datamaskiner er det flere metoder å kaste en maskin på. Beste måten må være å lage eget hull, eller bruke et sterkt tau og surre rundt noe som sitter fast inni der. 6258143[/snapback] Kan jo eventuelt også sprenges og eller skytes. Måtte ha den kommentaren din i siggen min Ozelot Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Man trenger ikke bruke hollywood/McGyver-metoder for å lage mest mulig lyd, røyk og lys for å makulere innholdet på en disk. Det går an å gjøre det på den enkle og miljøvennlige måten også: Kjøre et trygt sletteprogram a la ExpertEraser (det finnes også gratis konkurrenter), så kan man sende disken til miljøvennlig resirkulering etterpå. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Man trenger ikke bruke hollywood/McGyver-metoder for å lage mest mulig lyd, røyk og lys for å makulere innholdet på en disk. Det går an å gjøre det på den enkle og miljøvennlige måten også: Kjøre et trygt sletteprogram a la ExpertEraser (det finnes også gratis konkurrenter), så kan man sende disken til miljøvennlig resirkulering etterpå. 6273146[/snapback] Er du helt 100% sikker på at det ikke går an å få tilbake dataene som er blitt lagret på denne disken ? Siden jeg ikke er supersmart innen data, så tror jeg jeg aldri vil føle meg helt trygg før selve disken er ødelagt beyond repair. aspstein: vel...er det ikke kastehåndtak ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jepp, jeg er 100% sikker. programvaremetoden går ut på å overskrive dataene i flere omganger. Alt overskrives med 0'ere, deretter overskrives alt med 1'ere, så overskrives alt med mønstre av 10101010 og omvendt, så overskrives alt av helt tilfeldig genererte rekkerfølger av 1'ere og 0'er, så gjentas hele prosessen 3 ganger. Egentlig forsvinner dataene allerede ved første overskriving men det har lykkedes spesialselskaper som IBAS å gjenopprette data som er overskrevet 1 eller 2 ganger siden det finnes ørsmå spor av restmagnetisme etter forrige innhold. Dette er dog både kostbart og utenfor rekkevidde for normale datasnoker. Metoden som ExpertEraser bruker er godkjent for destruksjon av militære topphemmelige data både i Norge, NATO og USA. Så man kan føle seg relativt trygg på at ikke eposten til tante olga blir mulig å snoke seg frem til Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hva med å bruke en super sterk magnet? Den vil vel gjøre kål på det som ligger der? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hva med å bruke en super sterk magnet? Den vil vel gjøre kål på det som ligger der?6273253[/snapback] Joda, det vil også fungere, men for å få høy nok styrke på magnetfeltet må du nok kjøpe en degausser og de er definitivt ikke billige. Det nytter neppe med et trillebårlass med kjøleskapmagneter for å si det sånn. Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 hehe, moro med super magneter http://www.gaussboys.com/product_info.php?products_id=71 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 hehe, moro med super magneter http://www.gaussboys.com/product_info.php?products_id=71 6273329[/snapback] Den der er ekstremt kraftig. Selv 1*1*1 millimeter av det materialet der er nok til å løfte et skrujern. Jeg har en del magneter av den sorten her hjemme og to av de er så store og kraftige at de har jeg og en kamerat løftet en ambolt å 60 kg med. Og disse magnetene er bare 0,4 * 4 *5 cm store. Den du linker til er mer enn 10 ganger så stor. Som det står på nettsiden så kan du forvente en smertefull opplevelse om du mister kontroll over den og f.eks klemmer en finger mellom den og et stykke metall. Men tilbake til temaet sletting: Legg merke til at den du linker "bare" har en felststyrke på overflaten på 3.000 gauss. Maskina som sletter disker, degausseren, kan by på 11.500 gauss. Med andre ord: Glem sikker sletting ved hjelp av magneter og kjør trygg sletteprogramvare. Med ett unntak: Om disken er defekt så får du ikke slettet innholdet med programvare. Da må man ty til degausseren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg vil bare minne om en tråd jeg lagde for lenge siden: Eldgamle harddisker -> nytt bruksområde (bilder) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå