Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe noe for å forbedre bensinforbruket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!  :)

Lurte på siden jeg regnet ut at jeg brukte ca. 3000kr på bensin i måneden om det var mulig å kjøpe noe til bilen (motoren) slik at den brukte litt mindre bensin?  :hmm:

Alle forslag er velkommene! :roll:

6258012[/snapback]

Har det kanskje noe med kjørestilen din å gjøre? Hvis jeg kjører bykjøring med bilen min 5 timer hver dag, på høyt turtall, så bruker bilen _mye_ bensin.

Hvis jeg kjører pent og rolig på langkjøring, så bruker bilen min bare 1.25 liter på mila. Hadde jeg derimot kjøpt meg en Audi A2 med liten diesel-motor, hadde forbruket gått ned til 0.4 eller noe på mila.

Dette varierer med hvilken bil/motor du har, og kjørestil.

Lenke til kommentar

Har en 2.0i Neon..

Bilen min er målt til 1.17 By, 0.63 90km/t

Kjører jeg langkjøring i femte gir ser det ut som tanken omtrent varer evig :p

Mens bykjøring eller ved gasspådrag er det omtrent som å gi meg en cola..

Menne finnes dt noen duppeditter?

Bensinpumper, eksosanlegg, computere?

Edit:

Ps. Hva slags bil har du som bruker 1.25 pent å rolig på landevei :ohmy:

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar

Det finnes ingenting som kan hjelpe deg noe nevnederig ned i bensinforbruk. Men såklart det kan jo hjelpe å ha dekk med ekstremt liten luftmotstand og kanskje gjøre noen utvendige modifikasjoner som hjelper på luftmotstanden, men det vil vel kanskje ikke hjelpe deg i byen da du har lav fart.

Det beste tipset som faktisk kan fungere er rett og slett å gasse mindre og prøv å holde en så jevn fart som overhodet mulig. Prøv å la vær å stoppe helt.

Lenke til kommentar

Dekk med liten luftmotstand? :p

Er vel heller liten rullemotstand du mener.

Men du kan gjøre mye ved å forandre kjørestilen din.

Men 3000 kroner i måneden på bensin, det var vel litt drøyt?

Hvor masse kjører du på et år?

Kjører selv rundt 20-25k, og da går det drivstoff for rundt en lapp per måned.

Lenke til kommentar

En supergjerrig gammel mann som foreldrene mine kjente var ekstrem på å spare bensin. På vinteren kjørte han ALDRI med varmeapparatet på og i utforbakker slo han av motoren og rant ned.

Du kan sette på supertynne dekk eller montere en kloss under gasspedalen. :p

Har du muligheten til å redusere vekta vil det også føre til mindre bensinforbruk. F.eks. hive ut anlegget om du har schwær sub, høyttalerkasser etc. Kaste ut seter du ikke bruker, reservedekket, støydemping i dører og motorrom. :p

Om forbruket ville gått merkbart ned aner jeg ikke da. hehe.

Lenke til kommentar

Er vel lettere å kjøpe dekk med mindre rullemotstand enn dekk med mindre luftmotstand.

Som allerede sagt; kjørestil avgjør hvor mye bensin bilen bruker.

Jeg har en Volvo 940 turbo som bruker 0.95 ved langkjøring (snill kjøring), men glatt over 1.5-1.6 ved litt tung gassfot og langt over mange liter ved hard kjøring :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...