paalhenf Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Er det mulig å klokke ned skjermkortet på bærbar for å minske varmeutvikling (støy) og for å øke batteritida? Vil en tjene noe på å klokke ned? Og er det mulig å få pcen til å starte opp med redusert ytelse på skjermkortet og heller watte opp når du trenger det? Fint hvis noen har innspill! Lenke til kommentar
Sperzel Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Har du ATI kan du bruke et program som heter Notebook Hardware Control. Vet ikke om du må ha Intel også (fordi programmet støtter ikke AMD når det gjelder CPU-innstillinger). Lenke til kommentar
paalhenf Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ok. Hva med geforce? Vil det gjøre at varmeutviklinga blir merkbart mindre? Vil ha en stille pc når jeg surfer og gjør annet lett arbeid samt god batteritid. Kan innstillinga settes som standard, eller må en klokke ned ved hver oppstart? Lenke til kommentar
Sperzel Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hvis maskinen din støyer er det nok på grunn av prosessoren din. Vet ikke om noen bærbare PC-er har ekstra vifte på skjermkortet, men på min er det i hvert fall bare på prosessoren. Jeg tror det er den du bør klokke ned. Det programmet jeg nevnte klokker ned PC-en automatisk i windows når den ikke trenger å kjøre på høy klokkefrekvens. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 men kjøleren er vel felles? da vil det jo hjelpe å klokke ned GPU... Lenke til kommentar
Sperzel Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Men hvis prosessoren kjører på full klokkefrekvens hele tiden, vil ikke nedklokking av GPU hjelpe stort, da prosessoren trenger viften. Nedklokking av bare prosessor virker fint her. Når min kjører på 800MHz istedenfor 1,86GHz som vanlig, går viften av, og holder seg nå på 45 grader i fanget mitt. Så nedklokking av prosessor alene vil redusere mer støy enn GPU alene. Lenke til kommentar
paalhenf Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Har ikke kjøpt pc ennå, men leste om F. eks Netshop 259ien med to skjermkort. Den går ifølge mange brukere helt stille (vifta går ikke) ved lav last med det integrerte skjermkortet. Hvis en bruker Geforce-kortet i den vil vifta gå noen ganger ved lav last, så den har tydeligvis innvirkning. Å klokke ned cpu hjelper, men jeg er ute etter en pc som er helt stille ved lav last samt en skjerm med 1680 x 1050 punktres oppløsning. Det ser ut som alle maskiner med den oppløsninga har nye og bra skjermkort som yter bra, men som også utvikler mere varme/støy enn f. eks et integrert skjermkort. Jeg trenger veldig sjelden den høye ytelsen. Det viktige er at den er stille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå