Gå til innhold

Ny bærbar til grafikk og lyd. Budsjett: ca 20k

Anbefalte innlegg

På jobben har vi planer om å kjøpe en desktop erstatter som primært skal brukes til grafikk og muligens litt lydproduksjon.

Vi kommer til å kjøre Adobe CS2 pakken og eventuelt Cubase SX3 og Reason. Det er også mulig at maskinen vil bli brukt til litt enkel videoredigering (usikker hvilket program vi bruker her).

Budsjettet er på rundt 20 000kr, men vi ønsker ikke å bruke hele budsjettet hvis det ikke er nødvendig.

Størrelsen på maskinen har ikke så mye å si da den for det meste skal brukes på huset.

Krav:

- Windows maskin

- Stor, lyssterk og god skjerm. WSXGA/SXGA eller høyere oppløsning.

- minst 2GB minne

- Trådløst nett

- DVD-brenner

- Greit hvis maskinen ikke støyer for mye

- Godt tastatur da den også skal brukes til generelt kontorarbeid

Jeg har kikket litt på Acer Aspire 9800 serien, men lurer på om det kanskje er litt "overkill".

Dells Inspiron 9400 har jeg også kikket litt på. Det virker som at en del folk er fornøyde med den.

Har lyst å høre hva dere mener før vi går ut og bruker tusenvis av kroner.

Tar gjerne imot førstehånds erfaring på de to nevnt maskinene.

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden den skal brukes til lydproduksjon bør du kjøpe et eksternt usb/firewire eller PCMCIA lydkort. Procom har peiling på lydkort :)

Personlig vil jeg anbefale deg å sjekke ut E-mu 1616M. Dette er meget bra valuta for pengene.Har selv akkurat kjøpt PCI utgaven av dette kortet selv, mens en kompis av meg har PCMCIA utgaven. Du får bla. en av de beste A/D konverterne på markedet samt en grom software pakke. Kanskje 5 lapper er i dyreste laget med et samlet budsjett på 20k, men det finnes billigere lydkort som gjør jobben vel så godt.

Handler vel om prioriteringer ;) Uansett;interne lydkort i bærbare fungerer absolutt ikke til lydproduksjon da de påvirkes sterkt av andre nærliggende komponenter slik av du vil få mye skurring/susing når maskinen jobber.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Siden den skal brukes til lydproduksjon bør du kjøpe et eksternt usb/firewire eller PCMCIA lydkort. Procom har peiling på lydkort :)

6257621[/snapback]

Takk for svar :)

Glemte å nevne at vi har lydkort, mikser, osv, så alt det der er i boks.

Det jeg lurer på er om noen vil anbefale andre maskiner og eventuelle begrunnelser for disse valgene. Jeg blir helt tullete i hode av å kikke på alle de bærbare maskinene som finnes :dontgetit:

Jeg vet at vi sikkert vil bli fornøyd med både Dell 9400 og Acer Aspire 9800, men det kunne somsagt være kjekt å høre hva andre på forumet mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...