Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk meg endelig D70s i dag og har hatt muligheten til å leke meg litt med det i kveld. En ting jeg irriterer meg litt over nå er at ved tømming av minnebrikken vil filnavnene nullstille seg.

Hvordan får jeg det til å telle videre? Sitter å leser i manualen men finner ingenting om det

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette stiller du inn i kameramenyen.

På engelsk heter det File No Seq og er under 'verktøymenyen' (den med bilde av en skiftenøkkel).

Har skrudd det av selv; ikke bra med nullstilling synes jeg, og så har man jo litt inntrykk av hvor mange bilder man har tatt og :)

Lenke til kommentar

Min står på 'ON' under dette valget, og hos meg nullstiller ikke filnavnene seg.

Tror ikke jeg har gjort noe annet for å få dette til å fungere - jeg bruker også kortleser men formatterer alltid kortet i kameraet etter at jeg har overført filene til PC'en.

Kanskje dette er nøkkelen? Hvis du sletter filene på kortet fra PC'en så vet kanskje ikke kameraet hva 'forrige' filnavn var og begynner dermed på 0 igjen.

Lenke til kommentar
At man må slette bildene i kamera hørtes litt rart ut, hva om man bruker to minne brikke? Vil da også oppnå å få samme filnavn på to bilder.

6257414[/snapback]

Du er inne på noe der - var bare en mulig teori der jeg forklarte hvordan jeg gjør det. Og hos meg funker det fint.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut til å fungere rett her. Ved å la Fil No Seq stå på ON.

Vet ikke hva jeg gjor feil under prøving tidligere men alt i orden nå.

Kjekt å kunne legge over bilder under veis, å kunne fortsette i samme mappe senere.. Og ikke minst få en liten oversikt over hvor mange bilder man har tatt.

Edit: Takk for hjelpen

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Enig at det er mye kjekt å lese der!

Ken Rockwell skiver mye og bra lesestoff om kameraet.

Forøvrig så synes jeg det nesten er et must å ha på kontinuerlig nummerering av bildene. Da slipper en alle problemer med like filnavn og faren for å overskrive filene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...