Gå til innhold

Pris på keyboard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ta deg en rut i en musikk mutikk. så kan du få en "tour" av alle keyboardene. var det jeg fikk da jeg skulle kjøpe meg et:)

6257645[/snapback]

Hvilket keyboard har du da? Nettbutikk?

Endret av KristianG
Lenke til kommentar
Har selv spilt piano i 9 år (eller no) og jeg tror det lønner seg å legge litt penger i det. Veide tangenter er helt klart en god investering!

6273794[/snapback]

Jepp, men også her er det viktig å være forsiktig. Prøv det du skal kjøpe først. Har vært borti mye drit blant veide tangenter også, da oftest semiveide. Yamaha er litt drit, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Enig i de som sier at veide tangenter er et must! Jeg har selv spilt spilt piano i cirka 9 år og ingenting er så kjipt som keyboard uten veide tangenter. Nå er jeg riktig nok blitt kresen av å spille på mitt fars sitt gamle men gode flygel, foruten hans svært gode keyboard med fullt antall oktaver (Er det ikke åtte som er det høyeste antallet man får på vanlige flygler og pianoer?).

Når det er sagt, skal du lære deg å spille piano ville jeg nok gått for noe som har en tilnærmet lyd som et piano. Om du investerer 10 000 i et elektrisk piano av typen Yamaha har du hvertfall en sjangs til å lære deg instrumentet. Jeg kan ikke fordra de fleste elektriske pianoer til spilling da det hele blir ganske monotont og lite inspirert. På et ordentlig akkustisk piano/flygel kan du gjøre så mye kult med tangentene som kan skape de feteste lyder.

Ulempen med å kjøpe akkustisk er jo at det er så himla dyrt. Man må jo opp nesten 20 000 for et nytt piano idag om man skal få noe anstendig. Skummelt er det! Så anbefaler egentlig da å kjøpe et elektrisk Yamaha som sagt. Disse ser ut som pianoer og lyder ikke så helt ulikt. De har ordentlige veide tangenter, dog i plast om jeg ikke tar helt feil.

Yamaha Clavinova. Har en modell av denne tpen i huset og er absolutt greit. Jeg spiller riktig nok ikke så alt for mye på det, men det for være en annen sak ;) Pianoet har mange artige funksjoner og teknologier. De dyreste modellene har noe de kaller treveis høytaler-system. Hva dette betyr vet jeg ikke. Men det gir en lyd som høres mer "3D" ut. Altså mer som et ekte piano. Lyden kommer for å si det sånn ikke bare ut av to høytalere framme.

Foruten dette kan du legge midi-filer inn på USB-key for så å spille sangene av på pianoet. Hendig om du har en sang du vil lære deg. Da kan du lære deg sangen på gehør. Ellers går det også ann å ta opp sanger på usb-key (Om jeg ikke tar helt feil) og direkte til en datamaskin over kabel. Du trenger da et eget lydopptaksprogram Yamaha har. Pianoet vil da utforme noteark for deg og alt. Utrolig hendig funksjon om du improviserer mye og er av typen som lett glemmer.

Nå ble dette nesten litt reklame for Yamaha Clavinova-serien, men det får nå våge seg. Ta deg en tur i lokale musikkbutikken og spør etter anbvefalinger osv.

Dersom du bor i Bergen bør du ta deg en tur innom Bergens fineste musikkforretning (på delt førsteplass med Bergen Pianoforretning som har fordømt fine flygler til salgs). Spør etter en Tom. Han er piano-duden der nede og er fyren som kan med det.

Ellers får du bare finne ut av det. Om du kjøper et billig keyboard først kan det jo være at du finner ut at dette er noe du vil drive med. Isåfall kan det hvertfall være greit å kjøpe noe dyrere. Men husk at det å spille på et dårlig instrument kan ødelegge stort for lære- og spillegleden.

Snorre :)

Lenke til kommentar
Yamaha Clavinova. Har en modell av denne tpen i huset og er absolutt greit. Jeg spiller riktig nok ikke så alt for mye på det, men det for være en annen sak ;) Pianoet har mange artige funksjoner og teknologier. De dyreste modellene har noe de kaller treveis høyttaler-system. Hva dette betyr vet jeg ikke. Men det gir en lyd som høres mer "3D" ut. Altså mer som et ekte piano. Lyden kommer for å si det sånn ikke bare ut av to høytalere framme.

6311399[/snapback]

Clavinova er jo forferdelig. Hater å spille på dem, men dette er jo smak og behag, selvfølgelig.

Protip: Prøv det du skal spille på før du kjøper det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...