FenrisC0de Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Vel, sliter litt med å skjønne hvordan man bruker data i xml filer. Har feks følgende eksempel.. Man skriver inn info på følgende felter som så blir lagret i en xml fil. epost addresse, smtp server, pop3 server, navn.. xml filen blir seende ca slik ut: <?xml version="1.0"?><!--E-Mail account data, please do not edit if you are unsure of what you are doing--><emailaccountInfo><email>[email protected]</email><smtp-server>mail.meg.com</smtp-server><pop3-server>mail.meg.com</pop3-server><full-name>Meg og bare meg</full-name></emailaccountInfo> Nå, vil jeg gjerne at i et nytt vindu (eller Form..), at textboxer automatisk skal bli fyllt ut basert på den informasjonen som ligger i xml filen.. Slik at i det nye vinduet, der hvor det står "epost addresse" skal det komme opp det som står under <email> i xml filen.. Kan noen hjelpe meg litt her? Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Slik ville jeg ha gjort det: Private Sub LastInnXML(Fil as string) 'Laster inn filen LesSR = New System.IO.StreamReader(Fil) XML = New System.Xml.XmlTextReader(LesSR) Dokument = New System.Xml.XmlDocument Dokument.Load(XML) 'Dimmer variablene Dim Mail as System.Xml.XmlNodeList Dim Smtp as System.Xml.XmlNodeList Dim Pop3 as System.Xml.XmlNodeList Dim Fullname as System.Xml.XmlNodeList 'Finner de ulike delenne Mail = Dokument.SelectNodes("emailaccountinfo/email") Smtp = Dokument.SelectNodes("emailaccountinfo/smtp-server") Pop3 = Dokument.SelectNodes("emailaccountinfo/pop3-server") Fullname= Dokument.SelectNodes("emailaccountinfo/full-name") 'Setter de fire textboxene sin text til hver variabel sin "innertext",som vil si 'dataene inne i xml-taggen. Mailtxt.Text=Mail.Innertext Smtptxt.Text=Smtp.Innertext Pop3txt.Text=Pop3.Innertext Fullnametxt.Text=Fullname.Innertext End Sub Kall den slik: LastInnXML("fil.xml") (har ikke testet dette, men det skal virke) --EDIT-- Posten er nå oppdatert. NÅ skal det virke Degeim Endret 8. juni 2006 av Degeim Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Skjønnte ikke helt det med Kampar.SelectNodes("emailaccountinfo/email").. da får jeg bare error.. "Name Kampar is not declared".. sikkert jeg som bare ikke er helt stødig, men hva skal det bety? Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ja, beklager. Min feil. Driver nå og fikser feilen i posten over (du ser når den er oppdatert). Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Klarte ikke helt å få det til på din måte.. så jeg fant det ut selv til slutt Dim m_xmld As XmlDocument Dim eaccount As DialogResult Try m_xmld = New XmlDocument() m_xmld.Load("accountdata.xml") txtTo.Text = m_xmld.SelectSingleNode("emailaccountInfo/email").InnerText txtSMTPServer.Text = m_xmld.SelectSingleNode("emailaccountInfo/smtp-server").InnerText Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå