Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er Access Point det jeg egentlig trenger? :S

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å sette opp en ny nettverks løsning her hjemme.

Siden den gamle ikke funker helt til det jeg skal ha.

Modellen blir vel slik:

Stasjonær PC
                                               /
Internett -> Server Maskin (Router OS) -> Switch
                                               \
                                                Linksys Wireless-G AP 
                                                     -> Bærbar PC

Så det som er problemet, er at jeg må få en trådløs signal fra Switch'en og videre til den bærbare.

Jeg hadde tenkt å bruke en Access Point, men så lurer jeg på om det finnes noe enda enklere løsning? Ruter er ikke et alternativ, siden det er jo en allerede i modellen, så å ha 2 rutere blir bare surr ^^

Så, funker det å bruke en Access Point, eller ikke? Og finnes det kanskje et bedre alternativ til å gjøre dette? Husk at Server Maskinen har jo PCI porter ledig, så kanksje vi kan bruke en av de til noe? :hmm:

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter har ikke switchen allerede, så å kjøpe en switch + et aksesspunkt i stedet for en trådløs ruter, er helt bak mål. Større utgifter og større sjanse for at noe går i stykker.

Dette har jeg skrevet til deg i en av de andre trådene du har startet om det samme, men jeg gjentar det her, fordi det har tydeligvis ikke gått helt inn. Eller slik at andre som leser tråden ikke begynner å tulle med samme løsning som deg.

Du bør bør koble slik:

Modem -> Ruter -> Trådløst aksesspunkt (eg router)

Du kjøper en trådløs router, men bruker den som et aksesspunkt. Den har innebygget switch i samme boksen. Hvis du finner et aksesspunkt med innebygget switch, så kan du kjøpe det i stedet for en trådløs ruter (som pleier å ha innebygget switch).

Dette blir ikke to rutere i nettet, fordi den trådløse ruteren ikke bruker ruterfunksjonaliteten.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Det du trenger etr et trådløst aksesspunkt ja. En trådløs ruter (altså det samme som trådløst aksesspunkt, men med ruterfunksjon) vil også fungere, men da bør du slå av ruterfunksjonaliteten - elles vil du bare unødig komplisere nettverket ditt.

De fleste trådløse enheter nå er rutere, rett og slett fordi det koster omtrent det samme å produsere, og en ruter med justeringsmuligheter kan brukes til alt. De fleste rutere nå til dags har mulghet for å slå av de relevnt ruterfunksjonene slik at de fungerer som en ren trådløs switch.

-Stigma

Lenke til kommentar

(sorry for at jeg var litt treg til å svare)

Jeg har en SMC trådløst ruter nå. Men for å si det mildt, den... funker dårlig.... :p

Jeg vil gjerne at ALT (eller så mye som mulig) av kontroll over nettverket gjøres gjennom m0n0wall maskinen.

Med mindre han har angst for bokser bør han kjøpe det separat, går f.eks AP i heng kan han da fint restarte det uten at de andre på nettet får nedetid.

Ja, det med at jeg bare kan restarte AP i tilfelde krasj er jo veldig pluss.

Jeg har i dag "planlagt" et mulig linksys løsning.

Her er hva jeg kom opp med:

utstyr_net.JPG

Den totale prisen på dette kom på: 2 721,- (med frakt og MVA). Det syntes jeg var ok.

Dere legger sikkert også merke til at jeg la til en KVM, siden jeg fant ut det ville blitt sykt dyrt å drive å kjøpe en skjer til hver maskin. Eller bare plagsomt å drive å bytte på alt.

Forresten, noen som vet om det følger med kabler med den KVM switchen, eller må jeg kjøpe dem selv. (Har regnet med at jeg må kjøpe dem selv, så jeg la dem til i lista)

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

Jeg kjører et par servere hjemme, men har overhodet ikke sett noe behov for KVM-utstyr. Jeg har tilgang til serverne gjennom VNC og SSH, og det er ytterst sjelden at det er behov for justeringer i BIOS etc. Når serveren først er satt opp riktig, går den stort sett. Ved oppgraderinger etc er det ikke mye styr å koble til en skjerm og tastatur i noen minutter for å gjøre eventuelle endringer i BIOS.

Hva skal du egentlig med KVM-switch?

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med KVM-switch?

6263148[/snapback]

For det første vil jeg gjerne ha "direkte" tilgang til min m0n0wall server, da jeg regner med at jeg må gjøre justeringer der ofte. (Åpne porter, osv.) Men det går kanskje ann å koble seg til den som til en vanlig ruter. (Har ikke kommet så langt i researchet).

Og siden jeg kommer til å kjøre en CS:S eller/og en SW:JA dedikert server, så vil jeg trenger tilgang til konsolene der for å utføre kommandoer og vedlikhold på serveren. Jeg vet at mye kan gjøres gjennom RCon, men jeg syns at ting vil gå fortere ved direkte tilgang.

Også kommer jeg til å være mye på den server maskinen, da jeg ikke har så veldig stor erfaring med Linux, vil jeg sikkert ofte måtte logge inn på den for å fikse feil jeg har gjort på webserveren.

Så da tenkte jeg at å kjøpe en KVM ville vært den enkleste løsningen.

Jeg hadde jo først tenkt å bruke noe lignende som Remote Desktop som Windows har. Men så har jeg ikke klart å finne en sånn til å styre en Linux maskin fra Windows.

Lenke til kommentar

Det enkleste er vell et aksesspunkt med 4-5 ethernet porter? Så slipper han å styre med å skru av ruter funksjonen. Ser så mange som har fått beskjed om å kjøpe ruter også får de det bare ikke til (sette opp som AP).

Lenke til kommentar

Oki, men...

Hvis vi IKKE tenker på penger, og hvor mye plass det vil ta, osv.

Men bare på om det vil funke bra og stabilt. (Og effektivt da, sånn at jeg ikke må tvinge hele nettverket ned, bare fordi det trådløse har krasjet)

Vil det funke å kjøpe en AP og koble den til switch'en?

Eller er det en alt for dårlig, og ikke-effektiv måte å løse "problemet" på?

Lenke til kommentar

6263930[/snapback]

Dette er den normale måten og gjøre det på hvis man ønsker og unngå problemer med kombienheter.

Lenke til kommentar

Greit.

Men da tror jeg at det blir den løsningen som jeg postet med et bilde lenger opp.

Altså, en Access Point koblet til en Switch.

Vil bare takk alle dere som har hjelpet meg med dette ^^

Tusen takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Oki, men...

Hvis vi IKKE tenker på penger, og hvor mye plass det vil ta, osv.

Men bare på om det vil funke bra og stabilt. (Og effektivt da, sånn at jeg ikke må tvinge hele nettverket ned, bare fordi det trådløse har krasjet)

6263930[/snapback]

Det vil fungere helt utmerket å koble til en AP rett på switchen og er også den løsningen jeg synes er mest fleksibel. Du nevner at du ønsker at mest mulig skal styres gjennom m0n0wallen, det er enda et argument for å velge et aksesspunkt da dette bare kobles rett på og fungerer som en "trådløs switch". Altså mer eller mindre en direkte trådløs forlengelse av ditt eksisterende nettverk.

At det går an å gjøre det samme med en trådløs ruter er greit nok, men det kan være litt vanskeligere å sette opp og i tillegg får man gjerne med funksjonalitet med på kjøpet som man ikke trenger. Jeg synes at separasjon av enheter er en god ting (til en viss grad selvfølgelig). Hver enhet i nettverket gjør minst mulig, men til gjengjeld gjør den det bra.

Lenke til kommentar

1. Sett kabelen fra modemet i en LAN-port.

2. Skru av DHCP-tjeneren på Linksysen. (Gå inn på http://192.168.1.1 og disable DHCP-server i Basic setup.)

Og vips du har et kombinert aksesspunkt og switch i stedet for ruter.

Det enkle er det beste. Men enkelte her syns tydeligvis det er morsomt med mest mulig bokser, så da må de få lov til å ha den hobbyen.

Lenke til kommentar
1. Sett kabelen fra modemet i en LAN-port.

2. Skru av DHCP-tjeneren på Linksysen.  (Gå inn på http://192.168.1.1 og disable DHCP-server i Basic setup.)

Og vips du har et kombinert aksesspunkt og switch i stedet for ruter.

Synes du mangler et steg her: Det kan være lurt å sette en fast IP-adresse på boksen som er i samme subnet som den første ruteren deler ut, hvis man har et ønske om å kunne konfigurere boksen i fremtiden.

Og skal man være helt korrekt, bør enten den IP-en være utenfor området som DHCP-serveren deler ut eller være reservert i denne.

Det enkle er det beste. Men enkelte her syns tydeligvis det er morsomt med mest mulig bokser, så da må de få lov til å ha den hobbyen.

Det er lov å være uenig i hva som er det enkleste, og det er gjerne flere løsninger på et problem.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...