Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal lage et Python program som inneholder en form (Finner ikke det noerske ordet for det. Jeg mener ikke en sånn form som trekanter og sirkler). Meningen er at formen skal sende informasjonen som blir skrevet i programmet til E-Posten min. Har aldri gjort dette før. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære Chipmann, ro deg ned.. Ta en ting av gangen. Ut i fra de forrige postene dine, ser det ut til at du er ganske fersk innen programmeringsgamet... Programmering er gøy, men du må innse det at det å programmere inneberer _mange_ timer med lesing av dokumentasjon, og enda flere timer med prøving og feiling.

 

Jeg vil anbefale deg dette:

- Ro ned tempoet

- Finn _ett_ prosjekt du vil ha som mål

- Analyser problemene du kommer over, hva må til for å løse de?

- Google etter noe som kan hjelpe deg i å løse oppgaven

- Lær deg det nye som dukker opp (Hvis du vil ha et GUI, kan det være f.eks GTK), dvs les all den dokumentasjonen du trenger, for å bruke det.

- Spør kun om hjelp hvis det er nødvendig. Noe av utfordringen er jo å klare dette selv, og dette er også god trening.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

OK, nå har jeg satt et mål. Målet mitt er å lage et program i python med en form og diverse logoer i. Jeg ønsker også at formen skal være inni et bilde slik at det f.eks. kan se ut som at man skriver inni munnen på en person, hvis bildet er av en person. Vet ikke helt om dere skjønner det, men... Etter hvert vil jeg legge til knapper og jeg ønsker også å legge til litt sølvfarger og slikt til programmet. Når det er ferdig skal jeg gjøre det om til en .exe fil.

 

Jeg håper at det er mange som kan hjelpe meg :):):)

 

Første spørsmål: Hvor skal jeg begynne på programmet? Altså... Hva skal jeg begynne å lage?

Lenke til kommentar

Du kan jo velge, enten kan du starte å lage et GUI, for deretter å legge til kode når du er ferdig med GUIet. Eller du lager funskjoner/klasser og annen kode først, og deretter legge inn et GUI ved bruk av PyGtk(2) eller noe liknende.

 

Kan også være lurt å sette opp en liste over hva programmet skal gjøre, hvordan du skal løse diverse ting osv. og ha en TODO-liste.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Vet du hva Django er i det hele tatt?:S

Uansett sjekk: http://www.djangoproject.com/

Som er et web rammeverk, og har lite med det jeg trodde du ville finne ut om.

 

Men altså et spørsmål: Hva vil du lage? En windowsform, som du lager en form i f.eks. Visual Studio(VB, C# osv.). Eller vil du kode noe alá en webløsning(Django o.l.)?

 

EDIT: Okei, lnostdal kom meg i forkjøpet.

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Nei, det jeg mener å lage er en form i Python. Jeg har fått svar over hvordan jeg lager i HTML, men ikke i Python. Og: Nei, jeg vet ikke hva django er. Noen sa til meg at jeg måtte bruke det.

6269692[/snapback]

 

 

Du vil lage et grafisk program i Python der du kan skrive inn noe som sendes til e-postadressen din når du klikker på en knapp? Det går an, men vil ikke være tilgjengelig via nettet.

 

Har ikke tid til å grokke med det nå, men to tips: Sjekk ut tutorials for f.eks tkinter og smtplib i python. Da har du alt du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg fant en veldig god guide med masse eksempler og bilder i om tkinter. Men jeg fant også noe som heter tk... Eller tcl...Er det det samme som tkinter? Jeg har søkt litt og det er noen sider som sier det og noen som ikke sier det. Noen som vet? *Fant ut etter mye søking* Fortsetter å lese :)

Endret av chipmann
Lenke til kommentar
Jeg fant en veldig god guide med masse eksempler og bilder i om tkinter. Men jeg fant også noe som heter tk... Eller tcl...Er det det samme som tkinter? Jeg har søkt litt og det er noen sider som sier det og noen som ikke sier det. Noen som vet?  *Fant ut etter mye søking* Fortsetter å lese :)

6306754[/snapback]

 

TCL (uttales "tickle") er et annet programmeringsspråk. Tkinter er Python-grensesnittet mot Tk som er er grafikkbibliotek. Tkinter er bundlet med Python og dermed (dessverre mener noen) det man må gå for hvis man skal skrive GUI i Python som ikke krever tilleggsbibloteker for brukerne.

 

Mange foretrekker wxWidgets (tidl. wxWindows), QT eller GTK for GUI-programmering i Python.

 

Det aller enkleste å lage GUI med er trolig PythonCard. Det er basert på wxWidgets og kom nettopp med ny utgave. Se http://pythoncard.sourceforge.net/

 

Men dersom du bare skal lage noe lite, er kanskje EasyGui tingen. Det er superenkelt å lage små GUI-applikasjoner med. Men der ligger også begrensningene... Tkinterbasert. Se http://www.ferg.org/easygui/

 

GUI-situasjonen for Python er litt kompleks fordi det finnes så mye å velge mellom. Det kan være lurt å tenke gjennom hva man egentlig trenger, og hvor komplekst man skal programmere. Det tar tid å lære seg et GUI toolkit, så det kan være lurt å velge rett første gang.

 

Hva som er rett for deg er umulig å si. Bruker du f.eks KDE under linux, er QT tingen, siden KDE er basert på QT osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...