Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk, XP+98

Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner. Har en hub til å dele internett'n med. Jeg lurer på om jeg må gjøre noe spesielt for å kunne spille på et LAN mellom de to makinene? Hvordan gjør jeg dette? Jeg har ikke peling på nettverk, så kunne gjerne trengt en trinn-for-trinn guide på både Windows 98 maskinen, og XP Home Edition maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må reeeeevkjøre (blodformatere) win98-beistet ditt. Hive opp begge beistene med XP proffesional. Så funker det lett! bare sett ip addressen til det som adsl modemet ditt godtar; feks ngt 10.0.0.1+x range. (pluss dns osv.) Har du Telenor, så bytt til ngt....

Lenke til kommentar

Jeg gjorde akkurat dette i forgårs. Du går inn på xp-maskinen og trykker på et "sett opp hjemme-nettverk eller.no" program. Når den er ferdig lager du enten en diskett eller bruker xp-cd'en. Denne tar du med deg til 98-maskinen og kjører programmet.

Når dette er ferdig må du gå inn på de forskjellige harddiskene og/eller mappene og gi disse delings-status:

Velg hdd/mappe --> høyreklikke --> properties --> sharing --> share this folder in network

Til slutt må du konfigurere evt firewalls du har til å sleppe gjennom requests fra den andre maskinen.

I Zonealarm som jeg bruker er dette:

Velg firewall --> Zones --> Add --> ip-range eller ip-address --> ok eller apply

Lykke til :smile:

F.

Lenke til kommentar

SKal du ha et vanlig nettverk mellom maskinene slik at du kan spille og alt annet du kan gjøre i nettverk?

En ganske enkel ting du kan gjøre er å kjøre xp's network setup wizard (husker ikke hvor den var igjen, men søk på network hvis du ikke finner'n). Når du kjører den så ha begge PC'ene på, følg instruksjonene, lag et disk som du får beskjed om å lage i wizarden og kjør den på win98 PC'n. ¨å enkelt er det!

Lenke til kommentar

La meg se.. hadde ikke vi en stund en Win98-maskin koblet sammen med en WinXP-maskin via en switch? Joda..

Win98 med Internett

ip: 192.168.0.1

nettverksmaske: 255.255.255.0

+ dns..

WinXP

ip: 192.168.0.2

nettverksmaske: 255.255.255.0

gateway: 192.168.0.1

+ dns..

Tror ikke det var så mye mer jeg gjorde. Var sikkert noen innstillinger der jeg valgte å kunne dele filer og skrivere. Dessuten måtte vi vel stresse litt for å dele Internett også..

Nå kjører derimot begge maskinene WinXP og da ble det enda enklere. I hvert fall den saken med å dele Internett.. IP-er og slikt stiller jeg bare inn manuelt. Ikke noen veivisere her nei.

Vet ikke om dette var til stor hjelp, men det skader i hvert fall ikke.. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...