el_cash Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Tja, emnetittelen sier ikke alt. Jeg får snart en jobblaptop jeg gjerne skulle brukt hjemme også. Saken er den at jobboppsettet mitt vil være veldig annerledes enn mitt hjemmeoppsett, og jeg ser ingen annen vei enn bruke en form for dualboot. Jeg vil at de to oppsettene skal være mest mulig "usynlige" for hverandre, selv om de er på samme disk. Hvis de likevel kan dele en tredje partisjon vil dette bare være et pluss. Har vurdert å lage to forskjellige images (med ghost eller acronis), men dette blir temmelig tungvindt, jeg vil ha en fleksibel løsning som gjør at jeg under oppstart kan velge "fritidsoppsett" eller "arbeidsoppsett". Disse to oppsettene må på ingen måte påvirke hverandre (og bør være "usynlige for hverandre), men som nevnt er det et pluss hvis jeg kan ha en partisjon til deling. Aller helst vil jeg kunne kryptere hele disken med Safeguard Easy, men ser at dette kanskje ikke går helt overens... Noen som vet om en hendig applikasjon jeg kan bruke til en slik dualboot? Noen som har erfaringer med noe tilsvarende? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Vel, det å sette opp to xper er jo så lett som å installere XP på to partisjoner. Du vil så få velge hvilken du vil boote etter BIOS. Du kan skifte navn etc under My Computer | Properties | Advanced | Startup og noe. Hvordan du skal skjule partisjonene for hverandre når du er logget inn er jeg usikker på, men jeg lurer på om du ikke kan unmounte 'andrepartisjonen' etter oppstart dersom du er logget inn på primærpartisjonen. Det finnes sikkert også programmer for å skjule partisjoner, selv om jeg ikke kommer på noen i farta. Ut fra det jeg har lest om Safeguard ville du vel kanskje kunne gjøre det du beskriver, men har ingen praktisk erfaring med programmet. En tredje partisjon vil jo oppdages av begge win-installasjonene så det skal ikke være noe problem iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå