VikinGz Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 *viste ikke helt hva jeg skulle skrive i topic* men jeg kjøpte meg 19" widescreen skjerm. Men blir litt skuffa over at det like my svart over og under filmen på den skjermen som den vanlige 17" jeg hadde før. Er det programmene som gjør det til? eller kan det være filmene? har prøvd i: Windows media player Videolan (vlc) mplayer PowerDVD 4 og 5 WinDVD AsusDVD Winamp Blir likens uansett.... Er det jeg som gjør noe galt? Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Blir da filmen trykkt litt sammen? Blir den det, kan du kan enten endre oppløsning i windows (ikke ønskelig - ikke ideell oppløsning). Bruker du vlc kan du åpne filmene i classic mediaplayer og bruke numpad 2 og 8 til å strekke ut bildet. Hvilke oppløsning har du? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 På en skjerm med 16:10-format vil alt widescreenmateriale få sorte striper oppe og nede. Hvis filmen er 2.35:1 vil stripene være ganske store, mens de vil være mye tynnere på 16:9 materiale. Jeg regner med at du kjører riktig oppløsning på skjermen? Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å strekke filmen i avspilleren. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg kjører 1400x900 i oppløsning på skjermen.... og jeg vill si at nesten halve skjermen er svart når jeg spiller av dvd filmer... :-/ Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 ta en screenshot og legg den ut her. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) her Er ikke så mye på de der... er verre med noen få andre filmer.... :-\ Endret 7. juni 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Bootsy Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Les og lær om aspect ratio http://www.thedigitalbits.com/officialfaq.html#3.5 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) her"bilde" Er ikke så mye på de der... er verre med noen få andre filmer.... :-\ 6263942[/snapback] Det der er jo i helt vanlig 2.35:1 format da. Såkalt kino-format. Som er vanlig på de aller fleste filmer. Det er jo logisk at du får kanter oppe og nede når filmformatet er 2,35:1 og formatet på skjermen din er 16:10 (1,6:1). Tallet før : viser jo til hvor mye bredere bildet er i forhold til høyden. Endret 8. juni 2006 av Andreasfe Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Du kan trøste deg med at stripene ville vært nesten dobbelt så store på en 4:3-skjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå