Habelihvafornoe? Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hei, Jeg har nettopp installert en ny harddisk i pc'n min og kjører winXp på denne. Pga pc'ns steinalder preg (pentium2) må jeg ha den gamle harddisken i for at pc'n skal boote opp på den nye, som ligger på en egen pci ata kontroller. Det er forsåvidt greit nok, men jeg ønsker ikke at NT installasjonen som ligger på den gamle disken skal bli tuklet med. Kan jeg beskytte denne på en eller annen måte? Låse den i Xp eller noe sånt? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Forstår ikke helt spørsmålet ditt; * Hvem/hva skal du beskytte den gamle harddisken mot? * Hvorfor? * Hva på den gamle harddisken skal du beskytte? WINNT-mappen, eller hele harddisken? * Hvilket filsystem benytter du? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 "må ha den gamle harddisken i for at pc'n skal boote opp på den nye" - hadde nøyaktig det problemet da jeg brukte XP Disk Manager til å partisjonere og formatere den nye disken. Da var det ikke mulig å få den nye disken til å bli 'C', den gamle var fortsatt 'C'. Løste problemet ved å stryke partisjonen og brukte fdisk istedet. Lenke til kommentar
Habelihvafornoe? Skrevet 10. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2002 Hei Borre Jeg ønsker å beholde den gamle NT installasjonen med programmer intakt som en slags backup. I tilfelle XP etterhvert ikke vil mer pga maskinvareproblemer eller liknende (fikk noen feilmeldinger under installajon). Derfor ønsker jeg først og fremst å sperre all tilgang til den gamledisken i Xp, eventuelt gjøre slik at ingen kan slette noe på disken. Det er en hel familie som bruker maskin. Jeg mangler drivere, NT-cd'n mm, dermed ville det fort utarte seg som et mareritt og installere NT på nytt. Hvorfor jeg må ha den gamle disken i er pga problemer med BIOS. Uten den gamle disken bruker maskinen fem minutter på å finne den nye disken på ata-kontrollern. Får ikke oppdatert bios, litt sløv produsent. Jeg bruker ikke fat, den andre NTSF... eller liknende! Jeg ønsker primært å beskytte hele disken, den er på 3,5 gb. Slik at jeg hvis alt går galt med XP kan boote opp fra den gamle disken og komme inn i NT uten å måtte installere noe som helst!! Jeg ønsker å beskytte den mot min familie!! [ Denne Melding var redigert av: Habelihvafornoe? på 2002-10-10 09:10 ] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 feilmeldinger under installasjonen kan trolig skyldes gammel/defekt maskinvare vettu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå