espennie Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei. Bil: VW Caravelle 95 En kammerat har koblet bilsteroen i bilen min, men jeg har et problem. Minnet slettes hver gang jeg skrur av tenningen. Jeg har to blå ledninger fra bilstereoen. Den ene er helt blå, mens den andre står det AMP REM MAX 0,3 A. Jeg har en ledning fra bilen - en blå en. Hvilken av de to fra stereoanlegget skal kobles til den ene til bilen for å få fikset problemet. Håper på svar. Hilsen Espen Lenke til kommentar
eJoJ Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Vel jeg antar att du har en gul og en rød ledning koblet i sammen begge disse skal komme fra cd spilleren, blir disse 2 koblet til 1 og samme ledning i bilen, i såfall er løsningen og trekke en ny ledning fra batteriet på bilen til den gule tror jeg... husker ikke helt, den ene er minnet til cd spilleren, de 2 blå er bare for og slå av og på forsterkere i bilen, eller antennemotor o.l Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Det kameraten din har gjort feil er at han har koblet ACC eller strømmen fra tenninga inn på spilleren, slik at han har ikke fast strøm til stereoen, dette vil da gjøre slik at minne blir slettet hver gang du skrur av tenninga. EDIT: Link til forklaring på de forskjellige fargene hentet fra bilradiospesialisten.no http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=37&ids=artID Endret 6. juni 2006 av kpolberg Lenke til kommentar
espennie Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Hei. Takk for kjapt svar. Den er koblet gul på hvit og rød på rød. Kan det være at en av dem skal inn på samme ledning som den andre, f.eks. at den gule skal gå inn på samme som rød - rød og at hvit ikke skal kobles i det hele tatt? Han som koblet det har ikke så god peiling på koblinger han heller. Espen Lenke til kommentar
eJoJ Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Rød pleier og være strømmen som er koblet via tenningen... så siden du får strøm når du har tenningen på antar jeg at denne er koblet rett.. prøv og del den koblingen mellom den hvite og gule og dra en ledning fra batteriet og kobl den på den gule bare for og teste... hvis det funker da så er det bare og legge en ny ledning fra batteriet og til cd spilleren... alt finne en plass i sikringsboksen som har konstantstrøm og dra den derifra, pleier og være en del letter på nyere biler edit: Alternativt finn en overgang fra VW caravell til iso ledning... slikt har dem som regel på Biltema eller annen bilstero/biltilbehør foretning Endret 6. juni 2006 av eJoJ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Men hvordan er spilleren koblet hvis at den slår seg av nå nøkkelen tas ut, men klokken og minnet på spilleren funker fortsatt, når nøkkelen er tatt ut? Lenke til kommentar
espennie Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Nei - alt blir slettet i det jeg skrur av tenningen. Skal prøve det som dere har kommet med som alternativer. Takk for svarene. Espen Lenke til kommentar
espennie Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Hei igjen. Nå har jeg gått litt lenger bak og sett ledningene går gjennom en adapter. Legger ved bilde. Den røde ledningen er ikke koblet til noe slik jeg ser det nå... Kan den røde være til batteriet? Noen som kan gi meg en forklaring på de fire ledningene - hva de er... Rød ledning, brun + rød, blå + hvit, brun. Hilsen Espen Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Den kabelen som står AMP REM MAX 0,3 A. på er til å kontrolere strøm tilførselen på evt forsterkere Endret 8. juni 2006 av kaffi Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Forklaring på ledningene finner du i linken nedenfor... http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=49&ids=artID Lenke til kommentar
espennie Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 OK. Da er jeg litt klokere. Jeg fant ut at den rød ledningen er strømførende uten at tenningen er slått på, så da prøver jeg å koble den på den gule ledningen i stereoanlegget. (Fikser det når jeg kommer hjem i dag). Hilsen Espen Lenke til kommentar
espennie Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Hei igjen. Var innom en bilradioforhandler på veien og kjøpte en adapter. Der var det en logisk forklaring på hvor jord, strøm og minne skulle. Klippet og koblet på ny - alt som var gjort fra før var koblet feil utenom jord. Når jeg startet bilen kom stereoanlegget på og jeg regnet derfor med at jeg hadde fått det til, men den gang ei.... Minnet forblir slettet etter at tenningen bilen har stått en stund. Den eneste forandringen som har kommet er at jeg nå kan skru tenningen helt tilbake uten at radioen slår seg av - den slår seg kun av når nøkkelen tas ut. Det kunne jeg ikke før - da slo radioen seg av med en gang motoren kuttet. Kan det være stereoanlegget som det er noe galt med? Hilsen Espen Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Nei. VW har strøm på bilradio til du trekker ut nøkkelen. Dette er jo normalt.. Hvertfall på de jeg har mekket på. Strekk en ledning fra + på batteriet ditt til ledningen på kontakten som det står 12 v battery på. Ikke koble den på tenningen. Ignition eller noe slikt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå