Torehs Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei. Nå trenger jeg virkelig hjelp. Det er nå jeg angrer på at jeg ikke har tatt skikkelig backup ... Problemet oppstod i dag og jeg vet ikke hva dette skyldes. Kan det ha noe med at jeg innstallerte Ubuntu 6.06 på torsdag sammen med Grub (Windows XP Home var allerede innstallert og er det enda)? Iallefall, når jeg starter opp Grub bootloader og trykker for å kjøre "Windows Xp Home" får jeg opp "Grub error 29: Disk write error" og noen ganger "Grub error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS". Ubuntu vil heller ikke starte. Jeg har prøvd å kjøre Scandisk vha. boot-CD'en med Windows XP uten hell. Når jeg kjører "chkdsk /r" eller "chkdsk /p" stopper prosessen og jeg får opp følgende feilmelding: "Volumet ser ut til å inneholder en eller flere uoverkommelige problemer". Er det nå noen som vet hva jeg kan gjøre? Er det mulig å redde data fra disken eller er den helt kaputt? Jeg kan jo bla i filene gjennom kommandolinjen i boot-Cd'en. Pc'en er bærbar (Acer Aspire 1692 WLMi). Jeg leste at jeg kunne koble harddisken fra laptopen og koble den til en stasjonær PC vha. en 2,5" til 3,5" overgang og prøve å kjøre Scandisk på denne, samt å kopiere over data. Men vil garantien på laptopen ryke da? Håper noen har tid og kunnskap til å hjelp meg. Mvh. Tore. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Prøv å boote med en bootdisk (bootdisk.com), og skriv "fdisk /mbr". Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Prøv å boote med en bootdisk (bootdisk.com), og skriv "fdisk /mbr". 6255969[/snapback] Vil det å skrive "fixmbr" gjennom Windows XP Home-disken gjøre samme nytten? I så fall får jeg opp denne feilmeldingen: "Kunne ikke skrive den nye oppstartsposten. Disken kan være skadet." Og Scandisk kan som sagt ikke løse problemet. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Dersom du er villig til å formatere så kan du ta backup av innholdet med et såkalt recovery-program (google), de kan ofre brenne DVD / CD og kopiere til nettverksstasjoner. Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Dersom du er villig til å formatere så kan du ta backup av innholdet med et såkalt recovery-program (google), de kan ofre brenne DVD / CD og kopiere til nettverksstasjoner. 6256604[/snapback] Jeg har nå søkt litt uten hell. Jeg finner i alle fall ikke noe gratis (som jeg foretrekker). Vet du, evt. noen andre, om et slikt program som du beskriver. Jeg har forresten en ekstern harddisk. Kan et lignende program brukes for å overføre data fra harddisken til den eksterne? Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Jippi! Jeg får tilgang til partisjonene gjennom Ubuntus Live-CD. Hvis jeg bare får de over på en ekstern harddisk så er jeg reddet. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Du kan prøve med programmene til http://www.ntfs.com/ , de har iallefall vært gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå