MaxP2P Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Hei ^^ Jeg har tenkt å sette opp en ny nettverksløsning her hjemme. Planen var da å lage en ny maskin, få m0n0wall eller lignende OS inn på den. Utstyre PC'en med 2 nettverkskort. Koble den ene til internette, den andre til en hub/switch, så ta en kabel til den stasjonæra, og så en kabel til en Linksys Wireless-G Access Point. Modellen blir vil slik: Stasjonær PC / Internett -> Server Maskin (router) -> Hub/switch \ Linksys Wireless-G AP -> Bærbar PC Tror dere at dette vil funke? Det vil jo funke det ^^ Men vil det funke effektivt er vel spørsmålet. Men så tilbake til hovedspørsmålet da, hva bør jeg kjøpe, en HUB eller en SWITCH? Også, hva syns dere om Linksys Wireless G AP? Fått ganske god tilbakemelding på Komlett.no, men så vil jeg ha litt mer "profesionell" mening ^^ På forhånd takk! Endret 6. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Alle trådløse ruter nå til dags har innebygget switch, så du trenger ikke å kjøpe en i tillegg. Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Alle trådløse ruter nå til dags har innebygget switch, så du trenger ikke å kjøpe en i tillegg. 6255180[/snapback] Ja, men hele meningen med det oppsette er at jeg dropper en ruter. Siden jeg trenger mer avanserte funksjoner og kontroll over nettverket enn en ruter kan tilby. Derfor setter jeg opp en egen maskin (en PC altså) til å være en ruter, og så koble den til en SWITCH/HUB som kan fordele nette til de andre PC'ene. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Alle trådløse ruter nå til dags har innebygget switch, så du trenger ikke å kjøpe en i tillegg. 6255180[/snapback] Tror han mente å ha bare et accesspunkt, ingen router. Det er ikke noen vits å ha router bak router, det er bare bortkastet og skaper problemer. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Så klart du kjøper deg en switch. HUB er avleggs. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Alle trådløse ruter nå til dags har innebygget switch, så du trenger ikke å kjøpe en i tillegg. 6255180[/snapback] Tror han mente å ha bare et accesspunkt, ingen router. Det er ikke noen vits å ha router bak router, det er bare bortkastet og skaper problemer. 6255244[/snapback] OK. Trådløse aksesspunkt nå til dags har innebygget switch, så du trenger ikke å kjøpe en i tillegg. Og har de ikke det, så kjøper du en trådløs router med innebygget switch i stedet. Prisen er den samme for aksesspunkt og ruter. Du kan velge å bruke den som aksesspunkt selv om den også er en ruter. Endret 6. juni 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Dersom du vil vite forskjellen: Hub er gammel teknologi, som sender *alle* pakker til *alle* maskiner når kun en maskin har brukt for dem. Switch derimot addresserer pakkene til rette maskin, og frigjør betydlig kapasitet på linja. Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Dersom du vil vite forskjellen: Hub er gammel teknologi, som sender *alle* pakker til *alle* maskiner når kun en maskin har brukt for dem. Switch derimot addresserer pakkene til rette maskin, og frigjør betydlig kapasitet på linja. 6255315[/snapback] Tusen takk ^^ Da blir det switch da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå