Gå til innhold

Tips til Kjøp - Billig miniDV-kamera med spesifik.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er så og si fullstendig blank når det gjelder spesifikasjoner til et godt miniDVkamera som jeg nå skal til å kjøpe meg. Jeg har fra før et JVC GR-D30 miniDV-kamera som kostet 4-5000kr når det ble kjøpt nytt for en ca 2-3 år siden. Detter er nå ødelagt.

Driver med en del videoredigering, og merker selvsagt at dette billigkameraet er noe dritt. Men likevel er ikke budsjettet mitt så mye større siden sist. trenger gode tips , gjerne fra erfarne som kan vise meg litt veien.

på forhånd takk :D

- Kamera hvor jeg får mest kvalitet for pengene (4000-7000kr)

- 3CCD - er dette noen god funksjon jeg bør lete etter? Har så vidt hørt om at det egentlig ikke er noe bedre videokamera enn vanlig CCD(?)

- 37mm diameter(Ø) feste for objektiv. Eller større. Noe mindre enn 30.5mm er fullstendig uaktuelt!

Noe mer erfaring har jeg ikke til å vite hva jeg trenger for et godt kamera. Har slitt en del med dårlig manuel fokus på det forrige, og meget kornete bilde i mørket, og er ivrig på et kamera med skarpt bilde!

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjå på Panasonic NV-GS500, som koster i underkant av 8000kr og har 3CCD og ein filterdiameter på 37mm.

3CCD tyder at kameraet har tre separate biletbrikker, som kvar registrerer ein primærfarge (raud, grøn og blå). Dette fører til betre fargegjengiving. Tidlegare billege 3CCD-kamera var kanskje ikkje so gode i forhold med lite lys, men det skal visstnok ha vorte ein del betre i det siste.

Lenke til kommentar

Takker!

Tok litt hardt i prisen kanskje i første kastet her.

Kan legge til at jeg er absolutt villig til å få mest for hver krone jeg betaler. Og om jeg må opp 1-2000kr for å få et lite hakk bedre kamera, så er dette kanskje uaktuelt... :)

Lenke til kommentar
- Kamera hvor jeg får mest kvalitet for pengene (4000-7000kr)

- 3CCD - er dette noen god funksjon jeg bør lete etter? Har så vidt hørt om at det egentlig ikke er noe bedre videokamera enn vanlig CCD(?)

- 37mm diameter(Ø) feste for objektiv. Eller større. Noe mindre enn 30.5mm er fullstendig uaktuelt!

Du kan også vurdere to rimeligere Panasonic-kameraer, NV-GS180 og NV-GS300. Sistnevnte har optisk billedstabilisator og Leica-optikk som hovedfordeler fremfor den første. Koster vel hhv 4200 og 6000 kr, omtrent...

Lenke til kommentar
Ser ut til at det er panasonic som dominerer med andre ord.. :p

Blir nok å vurdere en av disse tre.

men er det noen grei måte å sammenligne disse på? kvalitetsmessig? :hmm:

Hvis økonomien tillater det, er nok NV-GS300 eller NV-GS500 utvilsomt de beste valgene. Optisk billedstabilisator og Leica-optikken du får på disse kameraene er verdt ekstrakostnaden. NV-GS500 har i tillegg 12x zoom, og bruker 43 mm filter. Du kan sammenlikne kameraene her, men det står ikke så mye om NV-GS500 dessverre. Det er også noe mangelfulle spesifikasjoner generelt, men Panasonic har også mulighet til å sammenlikne spesifikasjoner på sidene sine, selv om den ikke er helt heldig (spesifikasjonene kommer etter hverandre, ikke ved siden av hverandre).

Kvalitetsmessig vet jeg ikke, men det er veldig mange som anbefaler Panasonic-kameraer her på forumet. Nekter å tro at de er verken spesielt mye bedre eller spesielt mye dårligere enn noen av de andre...

Det står ikke hvilken batteripakke som følger med disse kameraene, men hvis det er den minste også på disse, kan det kanskje være litt snaut. Da bør du investere en tusenlapp i et større batteri også...

Lenke til kommentar

Standardbatteriene på Panasonic varer halvannen til to timer effektivt opptak. Ekstrabatteriene varer opp til fire timer (egen erfaring med mitt GS-120). Ellers er jo 3CCD overlegent i bra lys, mens man i dårlig lys ikke tjener så mye. Har imidlertid ikke sett kameraets ytelse i dårlig lys som verre enn andre 1CCD kamera til både samme prisklasse eller noe over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...