Ulkesh Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei, Lurte på om noen vet hvor jeg burde gå for å skaffe egenkapital til et foretak ? Jeg skal innom en del banker ganske snart, men det hadde vært litt fint å ha skaffe noe penger før jeg kommer så langt. Ethvert forslag er velkomment, men jeg har allerede sett gjennom alt som finnes på bedin.no. Takker for svar ! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Banker er vel tipset ja... I form av lån.. Du trenger 100 000? Foreldre, i ytterste nødfall venner. Farmor? Kjenner du noen med "nok penger"? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg trenger minst 700.000, og tenkte jeg skulle tyne en onkel for kanskje 100.000 og la banken ordne resten... Utover det ser jeg ikke store muligheter.. Lotto kanskje ? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hva skal du starte? Hva skal du tilby? Enkeltmannsforetak? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hvor god er din idë? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Du har ingen kapital du kan skyte inn selv? 700 000 var jo, vel, en solid start. Hehe, det sies jo at menn starter med mye mer egenkapital enn en kvinne, og oftere går konkurs... Lykke til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Det hadde vært morsomt å gi deg tips, men mangel på opplysninger gjør dette litt vanskelig. Kan du komme med en grovskisse? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg vil ikke ute med store detajler, siden jeg mener min ide er ganske unik og at jeg kommer til å fylle et marked som ikke er godt nok dekt enda. Men i grove trekk vil jeg drive salg av flere sorters vare importert fra utlandet hovedsaklig, som er bedre og av flere typer enn de tilvarende varer som tilbys i Norge per dags dato. Derfor vil omlag 30 % av kapitalen gå til å skaffe en god lagerbeholdning. Utover det er 700.000 en skisse som skal sikre drift uten fortjeneste i et helt år, med hensyn til leie av lokaler, strøm og andre utgifter. 200.000 er også en mulighet, men da frykter jeg at ting fort kan gå i dass, eller at jeg ikke klarer å levere varer fort nok slik at jeg mister kunder. Markedet er meget nytt og det kan ta tid før folk blir klar over hva jeg tilbyr, slik at sikret drift i ett år uten fortjeneste er noe jeg er mest opptatt av. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg vil ikke ute med store detajler, siden jeg mener min ide er ganske unik og at jeg kommer til å fylle et marked som ikke er godt nok dekt enda. Men i grove trekk vil jeg drive salg av flere sorters vare importert fra utlandet hovedsaklig, som er bedre og av flere typer enn de tilvarende varer som tilbys i Norge per dags dato. Derfor vil omlag 30 % av kapitalen gå til å skaffe en god lagerbeholdning. Utover det er 700.000 en skisse som skal sikre drift uten fortjeneste i et helt år, med hensyn til leie av lokaler, strøm og andre utgifter. 200.000 er også en mulighet, men da frykter jeg at ting fort kan gå i dass, eller at jeg ikke klarer å levere varer fort nok slik at jeg mister kunder. Markedet er meget nytt og det kan ta tid før folk blir klar over hva jeg tilbyr, slik at sikret drift i ett år uten fortjeneste er noe jeg er mest opptatt av. 6283607[/snapback] Hva er din situasjon nå. Er du student, arbeidsledig, arbeidende osv? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Bare sørg for å få på plass markedsplan, målsetning, budsjett, forretningsplan etc så får du nok banken på gli hvis de mener ideen og markedet for tjenesten eller produktet er godt nok . Lenke til kommentar
Deelay Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hør med bla. Innovasjon Norge(etablererstipend,)... Hvis de synes idéen din er bra/innovativ nok, budsjettet, forretningsplan, markedsundersøkelse, o.l. ser bra ut; vil nok de skyte inn med et lite "oppstartsstipend"... Lenke til kommentar
JensAndreas Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Lykke til, bare pass på at du har noe å falle tilbake på hvis prosjektet ditt *nock wood* skulle gå dårlig Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Takker for link, selv om det sikkert er på kanten av forumet's regler. Begynner ny jobb på mandag med håp om å tjene opptil 25k før skatt per måned, så får vi se hvor mye som blir til overs. Heldigvis har jeg muligheten til å komme relativt langt i oppstarten uten særlige midler, og det er lettere å be om et banklån med en viss infrastruktur å vise til, enn tomme luftslott. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Får håpe du har litt peil på hva du driver med da. Skulle det gå i dass er det kjipt å sitte med et slikt lån Kan kanskje høres litt spydig ut, men når du spør om slikt på et forum ikke akkurat fyllt med folk av nødvendig kompetanse til å gi nyttige svar ut over den åpne informasjon, virker det kanskje ikke helt som om du er klar for å drive noe slikt selv? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Jeg har meget god peiling på hva jeg driver med, men å tro at jeg vet *alt* om saken er rent hovmod. Sjansen for at jeg har oversett noe er alltid til stedet, og forumet er en god plass for å finne nye metoder å tenke på og finne løsninger jeg ikke har sett enda. Dessuten, denne kategorien brukes ofte av personer med eget firma eller som skal starte nytt. Store lån er alltid kjipe å sitte igjen med, men lån må man ha uannsett hva man vil oppnå her i livet, enten det er bil, hus eller annet. Forskjellen på mitt eventuelle lån er at det kan betale seg selv, og det er en oppmuntrende tanke. - Ulkesh Edit : Lese nettopp igjennom mine første to innlegg her, og jeg kan se fra hvor du får oppfattelsen at jeg ikke har peiling på hva jeg driver med... Jeg vet at folk er mer villig til å hjelpe en "hjelpesløs" person, enn en som er skråsikker på alt og som bare trenger gryna. Endret 15. juli 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Har du noen erfaring som selvstendig da? For mange så er dette en merkelig verden, skal du ha AS eller ANS? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg legger meg et hakk under, til enkeltmannsforetak. AS krever god økonomi for etablering på børs og ANS er for firma med mer enn 30 ansatte med mer. Ved enkeltmannsforetak slipper man unna sosiale utgifter ved lønn ( nærmerer 40 % i tillegg til utbetalt lønn før skatt ), samt at man slipper unna flere fordyrende skaer. Erfaring ? Nei, man må jo begynne et sted. Jeg kjenner flere personer som har gjort tilsvarende som meg med stort hell. Det i seg selv er en god grunn til å prøve. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Vel vel vel, først: Et AS er jo ikke nødvendigvis børsnotert. med enkeltpersonsforetak sliter du hardt ved sykdom, event. fødsel.. I tillegg er det skattemessig håpløst hvis du har tenkt å tjene litt penger. Men for all del. Personlig ville jeg nok gått for ANS istedet for enkeltpersonsforetak. Eventuelt kan du la ANS'et kjøpe tjenester av enkeltpersonsforetaket ditt hva gjelder lønn. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg klarer ikke å se forskjell på enkeltmannsforetak og ANS, når det fortsatt bare er en person som driver dette. Sliter jeg mindre ved sykdom når jeg har et ANS ? Kunne du forklare de skattemessige fordelene ved ANS vedrørende overskudd og fortjeneste ? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg klarer ikke å se forskjell på enkeltmannsforetak og ANS, når det fortsatt bare er en person som driver dette. Sliter jeg mindre ved sykdom når jeg har et ANS ? Kunne du forklare de skattemessige fordelene ved ANS vedrørende overskudd og fortjeneste ? 6511522[/snapback] ANS er et ansvarlig selskap hvor risikoen er delt mellom (flere)deltakere. Enkeltmannsforetak ligger i navnet med samme risiko. Begge har sine bakdeler: risiko, høyrere trygdeavgift, ingen sjukepenger i 16 første dagene uten relativ dyr premie til folketrygden. Ingen rett /grunnlag til arbeidsledigtrygde.(har man tellende inntekter over 1,5G i siste åra så kan du få noen kroner) Lange arbeidsdager osv. Man blir ikke rik her på berget ved å jobbe, ikke mange i alle fall.... Skattemessig vil du komme ut ca. som arbeidstaker. Noen bokføringsmessige triks finnes men ikke mange. Alt kommer an på overskudd og varelager/eiendeler i selskapet. Noen fordeler har man også. Underskudd kan trekkes i selvangivelsen. Viktig ! Differansen mellom inn-og utgående MVA er ikke dine penger, de tilhører til Staten(Fylkesskattesjef). Husk å sette disse tilsides, uansett om butikken går dårlig eller ikke... Noe mer ? mvh jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå